Kanon Jazzu

Gettin’ To It – Christian McBride

Obrazek tytułowy

Dziś płytowy debiut Christiana McBride’a w roli lidera jest już nieco zapomnianym nagraniem, takim błyskotliwym, ale niczym nie wyróżniającym się początkiem jego obszernej dyskografii. Z perspektywy lat ten album stał się niezwykle logicznym początkiem niezwykłej kariery jednego z największych współczesnych muzyków grających na kontrabasie. „Gettin’ To It” nie jest bowiem debiutem basisty chcącego pokazać światu swoją błyskotliwą technikę. Jest debiutem wybornym muzyka – lidera, kompozytora, organizatora i wizjonera, chcącego wprowadzić kontrabas do współczesnego języka jazzu, czyniąc z niego godnego rywala basowej gitary, po którą sięgało w końcówce dwudziestego wieku większość jazzowych basistów.

„Gettin’ To It” zawiera dobre kompozycje lidera zaaranżowane na klasyczne jazzowe trio i kwintet. Christian McBride nie stara się zdominować muzyki. Będąc liderem nieco częściej znajduje miejsce (w końcu to jego kompozycje) na basowe solówki, niż na płytach, na których jest tylko członkiem zespołu. Realizacja dźwięku też nieco faworyzuje kontrabas. W niczym to jednak nie przeszkadza, bo ten jest znakomity.

„Gettin’ To It” to świetny zespół prowadzony wprawną ręką doświadczonego już wtedy w wielu składach basisty. Christian McBride wybornie dobrał konfiguracje personalne – nieco inne w zasadzie w każdym utworze. Dokonywanie właściwych wyborów personalnych jest umiejętnością dobrego lidera, który buduje zespół z myślą o brzmieniu, które chce osiągnąć.

W otwierających album „In A Hurry” i „The Shade Of The Cedar Tree” skomponowanych przez lidiera najciekawsze solówki gra Joshua Redman. Dla „Too Close For Comfort” najważniejsza jest świetna perkusja Lewisa Nasha. Kolejna kompozycja lidera – „Sitting On A Cloud” – to ważny moment dla grającego na flugelhornie Roya Hargrove’a. „Splanky” jest triem marzeń każdego wielbiciela dobrego kontrabasu. Grają Ray Brown, Milt Hinton i Christian McBride. Dziś wiemy, że zapowiadało to wkrótce zarejestrowane albumy serii „SuperBass”.

Tytułowy utwór albumu jest aranżacją kompozycji z końca lat sześćdziesiątych z repertuaru Jamesa Browna. Joshua Redman gra więc rolę Maceo Parkera, a lider gra partię przypisaną w oryginale do Raya Browna. „King Freddie Of Hubbard” jest muzycznym hołdem złożonym Freddie Hubbardowi, w którego zespole Christian McBride zdobywał pierwsze poważne muzyczne doświadczenia na początku lat dziewięćdziesiątych. To miejsce, gdzie trzy muzyczne indywidualności – Joshua Redman (saksofon), Roy Hargrove (trąbka) i Steve Turre (puzon) tworzą świetnie zgraną sekcję dętą. I tak możnaby o każdym utworze.

Konstrukcja płyty przypomina hard bopowe klasyki Blue Note czy Prestige z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Garść kompozycji własnych lidera napisanych specjalnie na tą sesję i parę standardów – chwytliwych i znanych melodii pomagających sprzedać płytę. Wykonanie standardów ułatwia też mniej wprawnym słuchaczom umieścić prezentowaną muzykę w rozległej stylistycznie jazzowej przestrzeni. Takie melodie można porównać do innych znanych wykonań.

Dziś o takiej muzyce, jak debiut w roli lidera Christiana McBride’a mówimy, że to jazzowy mainstream. Gdyby nagrał ją Rudy Van Gelder w połowie ubiegłego stulecia, nazwalibyśmy ją hard bopem.

Nagranie pochodzi z 1995 roku. Za sprawą „Gettin’ To It” poznajemy Christiana McBride’a w roli lidera, skutecznie unikającego pułapki wirtuozerii, w jaką wpada wielu młodych basistów, chcących szybko pokazać jak wiele potrafią. Wraz z upływem lat ta płyta jest coraz lepsza, co niekoniecznie dotyczy jego kolejnych solowych nagrań „Number Two Express” i „Sci-Fi”. W pierwszym wydaniu płytę reklamowała dodatkowo naklejka dokumentująca udział gwiazd towarzyszących liderowi, dziś już nie byłaby potrzebna – Christian McBride jest jednym z najważniejszych muzyków swojego pokolenia, które wchodzi już w wiek mocno dojrzały.

RadioJAZZ.FM poleca!
Rafał Garszczyński
Rafal[malpa]radiojazz.fm

  1. In A Hurry
  2. The Shade Of The Cedar Tree
  3. Too Close For Comfort
  4. Sitting On A Cloud
  5. Splanky
  6. Gettin' To It
  7. Stars Fell On Alabama
  8. Black Moon
  9. King Freddie Of Hubbard
  10. Night Train

Christian McBride – Getting’ To It

Format: CD, Wytwórnia: Verve, Numer: 731452398925

Christian McBride – b, Roy Hargrove – tp (1, 2, 6, 9), flug (4), Joshua Redman – ts (1, 2, 6, 8, 9), Steve Turre – tromb (1, 6), Cyrus Chestnut – p (1 – 4, 6 – 9), Lewis Nash – dr (1 – 4, 6 – 9), Ray Brown – b (5), Milt Hinton – b (5).

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO