Kanon Jazzu

Nat Adderley Sextet - In The Bag

Obrazek tytułowy

Album „In The Bag” powstał w 1962 roku i jest dość nietypowym produktem swoich czasów. Nietypowe są okoliczności jej powstania – materiał nagrano w Nowym Orleanie i to prawdopodobnie pierwsza ważna płyta nowoczesnego jazzu nagrana w kolebce minionej już wtedy epoki jazzu tradycyjnego.

Dość nietypowe jest też to, że Julian Cannonball Adderley jest tu jedynie członkiem zespołu swojego brata Nata Adderleya. Zwykle bywało odwrotnie, choć w przypadku „In The Bag”, muzycznie i w związku z wkładem kompozytorskim Nata Adderleya w zawartość albumu wybór jego właśnie na lidera jest całkowicie usprawiedliwiony.

Nagranie albumu „In The Bag” braci Adderleyów w 1962 roku należy również uznać za początek panowania dynastii Marsalisów, to bowiem nagraniowy debiut Ellisa Marsalisa – seniora rodu i do dziś uznanego i stylowego pianisty. Badaczy biografii rodziny zdziwi zapewne, że nie uznaję za debiut Ellisa Marsalisa albumu „Boogie Live” Eda Blackwella. To jednak celowe uproszczenie, bowiem to właśnie na płycie „In The Bag” po raz pierwszy Marsalis senior, formalnie nazywany we wszystkich publikacjach juniorem ze względu na swojego ojca noszącego to samo imię, jednak z jazzem nie mającego wiele wspólnego, stał się pełnoprawnym członkiem zespołu.

Do dźwięków kornetu Nata Adderleya, trzeba przywyknąć, co wymaga od słuchacza nieco muzycznego doświadczenia. Nawet jeśli zna się już współczesne temu nagraniu produkcje innych jazzowych trębaczy, takich jak Red Rodney, Clifford Brown, czy Chet Baker, to trzeba wziąć pod uwagę, że kornet to jednak nieco inny instrument. W swoich czasach tak często jak Nat Adderley po kornet sięgał chyba tylko Thad Jones.

W rękach Nata Adderleya kornet daje bardzo ostry, operujący przede wszystkim w wysokich rejestrach tego instrumentu ton, niezwykle czysty technicznie, w pełni kontrolowany, w sposób niedostępny dla innych muzyków grających na tym instrumencie.

To nie jest płyta tak dobra, jak najlepsze płyty braci Adderley, a w szczególności te sygnowane przez Cannonballa w roli lidera w rodzaju „Domination”, czy wcześniejszych „Them Dirty Blues”, albo „At The Lighthouse”. To jednak zdecydowanie ważna płyta dla fanów Nata Aderleya, który gra tu więcej swoich dźwięków niż na większości płyt brata. Jego autorstwa jest też przebojowa kompozycja tytułowa.

Wielbiciele Cannonballa też nie powinni być zawiedzeni, choćby po wysłuchaniu jego improwizacji w „Mozart – In’”. Rewelacja tej płyty jet jednak gra Ellisa Marsalisa, który mimo braku studyjnego doświadczenia jest dla wielkich gwiazd – braci Adderley równorzędnym partnerem, a nawet współautorem jednej z kompozycji, która zapewne powstała w trakcie sesji nagraniowej.

Płyta ma też słabsze punkty. Jednym z nich jest niewątpliwie słaba jakość techniczna nagrania, nawet jak na 1962 rok jest słabo. Drugim, zdecydowanie muzycznie ważniejszym słabszym punktem płyty jest zbyt schematyczna i nieco za ciężka gra mało znanego perkusisty Jamesa Blacka, prawdopodobnie zatrudnionego lokalnie w przypadkowy sposób jedynie na tą sesję. Całość jednak zasługuje na uwagę – „In The Bag” to debiut Ellisa Marsalisa, doskonały kornet Nata Adderleya i genialny jak zwykle Cannonball.

RadioJAZZ.FM poleca!
Rafał Garszczyński
Rafal[malpa]radiojazz.fm

  1. In The Bag
  2. Sister Wilson
  3. R.S.V.P.
  4. Low Brown
  5. Mozart-In'
  6. New Arrival
  7. Chatterbox
  8. The Popeye
  9. The Gospel Truth

Nat Adderley Sextet

In The Bag

Format: CD

Wytwórnia: Jazzland / Fantasy / OJC

Numer: 025218664820

Nat Adderley – cornet,

Julian Cannonball Adderley – as,

Nat Perrilliat – ts,

Ellis Marsalis – p,

Sam Jones – b,

James Black – dr.

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO