News

60 lat Śląskiego Jazz Clubu - Gala Jubileuszowa

Obrazek tytułowy

15 października o godz. 20.00 w Kinie Amok w Gliwicach odbędzie się Gala jubileuszowa związana z obchodami 60-lecia Śląskiego Jazz Clubu.

Program Gali:
20:00 – część oficjalna

20:20 – Big Band Akademii Muzycznej w Katowicach pod kierownictwem dyrektora Instytutu Jazzu, prof. Jerzego Jarosika oraz prof. Andrzeja Zubka w gościnnym udziałem:

Ewy Urygi,
Beaty Przybytek,
Jarosława Wista,
Wojciecha Myrczka,
Piotra Schmidta,
Bartka Pieszki,
Przemka Strączka
i innych.

21:15 – w przerwie koncertu toast we foyer teatru
22:30 – zakończenie gali

Śląski Jazz Club z perspektywy 60 lat to nie tylko najstarsze stowarzyszenie jazzowe w kraju. To również jeden z ważniejszych ośrodków w regionie, ale także poza nim. To za sprawą czy też poprzez Śląski Jazz Club powstawały takie wydarzenia jak Boom Jazz, Rawa Blues, Ogólnopolski Konkurs Improwizacji Jazzowej realizowany w Filharmonii Śląskiej, Moc Bluesa, Jazz w Ruinach, Silesian Voices w Jastrzębiu, a nawet Metalmania. Stowarzyszenie powołało do życia Dom Pracy Twórczej Śląskiego Jazz Clubu Leśniczówka w Chorzowie.

Organizacja była agencją koncertową dla High Society Band (w latach 60 i 70tych najlepszego polskiego zespołu jazzu tradycyjnego), grupy Kwadrat, duetu Bednarek – Zgraja, a przez pewien czas nawet zespołu Dżem. To tylko czubek przysłowiowej góry lodowej.

Wiele audycji radiowych i telewizyjnych w latach 70tych było realizowanych przy współpracy lub przez SJC. Ze stowarzyszeniem byli związani Henryk Choliński, Jerzy Jarosik, Andrzej Zubek (późniejsi profesorowie Instytutu Jazzu AM w Katowicach), Ireneusz Dudek, Zbigniew Gocek, Lothar Dziwoki, Leszek Furman, Tomasz Beler (późniejszy dyrektor Domu Muzyki i Tańca w Zabrzu) oraz wielu innych twórców i organizatorów.

Przez wiele lat Stowarzyszenie współpracowało z Telewizją Katowice, często realizując zlecenia TVP na produkcję programów. Powstało też sporo materiałów o samym Stowarzyszeniu, czyli o ludziach i działaniach prowadzonych przez SJC.

Historia Śląskiego Jazz Clubu sięga roku 1955, kiedy to grupka młodych gliwiczan – studentów Politechniki Śląskiej i absolwentów średniej szkoły muzycznej – postanowiła grać jazz. Uprawianie tego gatunku muzyki nie było dobrze widziane przez ówczesne władze. Niezależnego ruchu studenckiego i klubów jeszcze nie było. Przypadek sprawił, że w tym właśnie czasie kierownictwo Zakładowego Domu Kultury Huty „Zabrze” objął pan Jan Piotrowski – postać niezwykła: inwalida wojenny, jeden z bohaterów Powstania Warszawskiego, żołnierz pułku „Baszta” ps. „Tur”. Do niego w końcu trafili młodzi ludzie z Gliwic pragnący grać jazz. Zebranie założycielskie odbyło się 19 października 1956 roku.

Wykonawcy Gali"

Big Band
Big band Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach powstał w 1972. Jego szefem został absolwent katowickiej uczelni, pianista, kontrabasista, dyrygent i aranżer Andrzej Zubek. Jednym z celów działalności orkiestry było przygotowanie studentów Wydziału do grania w dużym składzie; zespół stanowił też „poligon doświadczalny” dla kompozytorów, aranżerów i dyrygentów. Big band od początku prezentował wysoki poziom - występował na festiwalach (Jazz Jamboree, Jazz Ost East w Norymberdze, w Belfort we Francji, na Bielskiej Zadymce Jazzowej), brał udział w licznych konkursach (m.in. I Nagroda na Jazzie nad Odrą 1976, Złoty Medal w Konkursie Jazzowym w Pradze). W 1976 kierownictwo orkiestry objął Zbigniew Kalemba. W 1978 zespół odbył tourne po Stanach Zjednoczonych, koncertując w Reno, San Francisco, w Berklee School of Music i nagrał swoja pierwszą płytę Music for My Friends, która została wydana w serii Polish Jazz (vol 52). W tym okresie w orkiestrze grali m.in. Andrzej Olejniczak, Jan Cichy, Jarosław Śmietana, Jerzy Główczewski, Jerzy Jarosik, Mieczysław Wolny, Władysław Sendecki, Zbigniew Wegehaupt. W 1982 na czele Big bandu stanął ponownie Andrzej Zubek, który prowadził go do 2012. W ciągu czterech dekad działalności przez zespół przewinęło się setki muzyków, z których wielu należy dziś do ścisłej czołówki polskiego jazzu. Z orkiestrą współpracowali zarówno wybitni liderzy big bandów (Edward Anthony Partyka, Francois Theberge, Maria Schneider), jak i artyści polskiego i światowego jazzu, m.in. Urszula Dudziak, Stanisław Sojka, Krystyna Prońko, Lora Szafran, Anna Serafińska, Ewa Uryga, Beata Przybytek, Janusz Szrom, Piotr Wojtasik, Jan Ptaszyn Wróblewski, Gary Guthman, Andy Middleton.

Jerzy Jarosik
Prof. Jerzy Jarosik – instrumentalista, dyrygent. Od 1975 prowadzi na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej (obecnie Instytut Jazzu) klasę saksofonu i fletu. Prowadzi także zajęcia z Podstaw improwizacji i Metodyki nauczania. Członek orkiestry PR i TV w Katowicach, a także Silesian Jazz Quartet. Współpracował ze Sławomirem Kulpowiczem. Do grona jego absolwentów należą: Jerzy Główczewski, Maciej Sikała, Tomasz Szukalski i inni. W chorzowskim Teatrze Rozrywki pełni funkcję kierownika muzycznego od początku istnienia tej sceny, będąc szefem orkiestry i aranżerem. Współpracuje z wybitnymi artystami jazzowymi i teatralnymi. Obecnie - dyrektor Instytutu Jazzu w Katowicach.

Andrzej Zubek
Urodzony 6 kwietnia 1948 roku w Bielski Białej, absolwent katowickiej Akademii Muzycznej (Wydział Instrumentalny oraz Wydział Jazzu i Muzyki Rozrywkowej) – kompozytor, aranżer, pianista i dyrygent. Współtwórca duetu fortepianowego Banasik – Zubek, którego działalność przypada na lata 1974 – 1984. Współpracuje z Operetką Śląską (Gliwicki Teatr Muzyczny) – w latach 1991-2000 jako kierownik muzyczny, realizator i dyrygent wielu operetek i musicali („West Side Story”, „Wiktoria i Jej Huzar”, „Zorba”, „Król Włóczęgów”, Pougy and Bess”, „Chicago”). Jeszcze w Liceum Muzycznym w Bielsku – Białej powołał do życia zespół jazzowy, który przemianowany później na „Silesian Jazz Quartet” zdobył nagrody i wyróżnienia na imprezach jazzowych w Polsce. Andrzej Zubek jest twórcą (1972r.) big–bandu Akademii Muzycznej w Katowicach. Jego ważniejsze kompozycje to: „Tryptyk na zespół wokalny i sekcje rytmiczną”, „Etiudy na big- band”, Swinging Cellos”, musical – „Pantaleon i Wizytantki”. Profesor Instytutu Jazzu prowadzący klasę kompozycji i aranżacji. Dziekan Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w latach 1990-1996.

Ewa Uryga
Wybitna wokalistka mająca na swoim koncie wiele nagród muzycznych poruszająca się w różnych gatunkach muzycznych. Śpiewała od dzieciństwa, jednakże początkowo kształciła się w technikum elektronicznym. Ukończyła studia w Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Nagrała pięć albumów autorskich. Za jedną z najlepszych wokalistek uznały ją magazyny: „Jazz Forum” i „Twój Blues”.
Jest laureatką ogólnopolskich festiwali m.in. „Opole 80” (w koncercie Debiuty III nagroda), „Zielona Góra 79” (wyróżnienie), „Zielona Góra 80” (Srebrny Samowar), II nagroda na XVII Międzynarodowych Spotkaniach Wokalistów Jazzowych w Zamościu, a także II nagrody na Festiwalu Krajów Nadbałtyckich w Karlsham w Szwecji. W czerwcu 1999 roku wzięła udział w konkursie „Premiery” w Opolu w duecie z Januszem Szromem (IV miejsce). Występowała na festiwalach jazzowych: Gdynia Summer Jazz Days, Warsaw Summer Jazz Days, Jazz Jamboree, Old Jazz Meeting, Jazz Fair oraz w musicalach Chicago i Zorba wystawionych w Teatrze Muzycznym w Gliwicach. W 2009 r. nagrała kolejną płytę pt. Jedno spojrzenie z udziałem Andrzeja Lamperta, Janusza Szroma, Zbigniewa Wodeckiego i orkiestry symfonicznej Filharmonii Zabrzańskiej.

Beata Przybytek
Wokalistka, pianistka, kompozytorka. Uznawana za jeden z najciekawszych polskich głosów. Nagrodzona prestiżową nagrodą muzyczną Programu III Polskiego Radia im. Mateusza Święcickiego "Mateusz Trójki 2013”. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie Kultury i Sztuki. Absolwentka i obecnie pedagog Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Laureatka I miejsca w konkursie 29. Międzynarodowych Spotkań Wokalistów Jazzowych w Zamościu. Jej kariera wokalna zaowocowała do tej pory albumami: You Don’t Know What Love Is (2003), The Island (2004), Wonderland (2006, dystrybuowany w Polsce i w Japonii), I’m Gonna Rock You (2012) oraz Czemuż się dzisiaj weselić nie mamy (2013).
Artystka ma na koncie współpracę z takimi tuzami polskiej sceny jazzowej jak Jan Ptaszyn Wróblewski, Janusz Muniak, Jarosław Śmietana, Piotr Wojtasik, Bernard Maseli, Wojciech Karolak czy Jazz Band Ball Orchestra. Dotychczas Beata była gwiazdą licznych polskich jak i zagranicznych festiwali jazzowych, m.in. Jazz Jamboree, Bielska Zadymka Jazzowa, Letni Festiwal Jazzowy Piwnicy Pod Baranami, Międzynarodowe Głogowskie Spotkania Jazzowe, Pomorska Jesień Jazzowa, Easy Jazz Festival, Jazz Sessions w Gliwicach, Jazz Forum Jazz Festival, Jazz w Lesie w Sulenczynie, Baszta Jazz Festiwal, Podlasie Jazz Festival, Świdnickie Noce Jazzowe, Jazz na Kanapie w Oleśnicy, Zakopiańska Wiosna Jazzowa, Legnica Jazz Days, Jazz En Nord Jazz Festival - Francja, Sibiu Jazz Festival , Ploiesti Hot Jazz Summit – Rumunia, International Jazz Piestany – Słowacja etc. Oklaskiwała ją publiczność w Polsce, Austrii, Belgii, Szwecji, Niemczech, Francji, Rumunii, Słowacji.

Jarosław Wist
Jarek Wist jest wokalistą, którego możliwości wokalne znacznie przekraczają trendy, do których przywykła polska publiczność. Śpiewa tak, jak niewielu potrafi i to, o czym wielu zapomina. Jest jednym z najlepszych wokalistów swingowych. Karierę rozpoczął wygraną w Szansie na sukces. Nagranie coveru do piosenki Fresh zespołu Kool And The Gang otworzyło przed nim nowe możliwości – utwór znalazł się na płycie Pozytywne wibracje vol.8, gdzie Jarek wśród takich artystów jak Stevie Wonder, Diana Krall czy Paul Anka był jednym polskim wykonawcą. Kolejnym sukcesem Jarka jest tytuł nadzieja i odkrycie roku, którym został uhonorowany podczas gali Fryderyków 2007 za piosenkę Między słowami. Wkrótce potem wystąpił jako finalista na sopockiej scenie Top Trendy Festiwal z kolejnym singlem Zawsze wracaj.
Na scenie występuje jako solista najciekawszych projektów rozrywkowych. Od lat koncertuje ze znakomitą orkiestrą Zygmunta Kukli – Kukla Band. Jest zarówno wokalistą jak i współtwórcą jednego z ciekawszych projektów muzycznych ostatniego czasu –Swinging with Sinatra. – który od pięciu lat podbija serca publiczności w całym kraju. Powstały już trzy wersje projektu swingowego: orkiestrowa, z Big Bandem Krzysztofa Herdzina (płyta nagrana podczas jednego z koncertów - LIVE! in Inowrocław, nie znikała z list bestsellerów Empiku przez pół roku!), a także kameralna z bandem jazzowym, oraz symfoniczna, gdzie poza czołówką polskich muzyków, a scenie wokalowi Jarka towarzyszą orkiestry smyczkowe. Każda z odsłon to inne, specjalnie przygotowane aranżacje i repertuary.

Wojciech Myrczek
Wokalista jazzowy. Urodził się w 1987 roku, wychował w Czechowicach-Dziedzicach. Jego muzyczna droga rozpoczęła się od nauki gry na fortepianie i wiolonczeli. Fascynacja śpiewem nadeszła później i zaprowadziła go na studia w Instytucie Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach, które ukończył z wyróżnieniem.
Myrczek jest laureatem polskich i zagranicznych nagród. Najważniejsze z nich to: I miejsce i nagroda publiczności podczas Shure Montreux Jazz Voice Competition 2013 (Szwajcaria), Grand Prix w międzynarodowym konkursie Jazz Voices 2011 (Litwa), nagrodę dla Największej Indywidualności Konkursu Lotos Jazz Festival – Bielska Zadymka Jazzowa 2010, I nagroda w konkursie Międzynarodowe Spotkania Wokalistów Jazzowych w Zamościu (2007r.).
Za swój wkład w rozwój kultury Myrczek został uhonorowany nagrodami Burmistrza Czechowic-Dziedzic oraz Starosty Bielskiego. Laureat "Grand Prix Jazz Melomani 2014" w kategorii Nadzieja Melomanów. Wokalista Jazzowy Roku 2015 wg czytelników pisma Jazz Forum. W swojej dotychczasowej karierze artystycznej wokalista współpracował m.in. z Janem Ptaszynem Wróblewskim, Tomaszem Stańko, Henrykiem Miśkiewiczem, Anną Serafińską, Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia. Występował na scenach takich festiwali jak: The Hague Jazz (Holandia), Montreux Jazz Festival (Szwajcaria), Jazzy Colors Paris (Francja), Lotos Jazz Festival "Bielska Zadymka Jazzowa", Jazz Jamboree, Zamojski Festiwal Kultury im. Marka Grechuty, Green Town of Jazz w Zielonej Górze, Emanacje w Lusławicach, Kolory Polski w Aleksandrowie Łódzkim. Jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Katowicach.

Piotr Schmidt
trębacz, kompozytor, lider zespołów i wykładowca. Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, Instytut Jazzu. Gry na trąbce uczył się pod kierunkiem Piotra Wojtasika. Studia ukończył z wyróżnieniem. Piotr Schmidt jest stypendystą University of Louisville, Kentucky, USA 2006. Wykłada Historię Jazzu oraz prowadzi klasę Trąbki na AM w Katowicach. Prowadzi klasę Trąbki i Zespoły Muzyczne oraz wykłada Improwizację oraz Harmonię w PWSZ w Nysie. Został wyróżniony Nagrodą Prezydenta Miasta Gliwice w dziedzinie Twórczości Artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury (2012) oraz nagrodą Okolicznościową Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013), ponadto kilkanaście razy wygrywał prestiżowe konkursy jazzowe uzyskując nagrody zarówno zespołowe, jak i indywidualne, m.in.: nagroda indywidualna na „Jazz nad Odrą” 2008, nagroda indywidualna na „I’st Tarnów Jazz Contest” , nagroda indywidualna na „Jazz nad Odrą” 2009, III miejsce na „Zmaganiach Jazzowych” w Szczecinie w 2008, Grand Prix na „III Novum Jazz Festival” w Łomży w 2010, nagroda dla Najlepszego Solisty Festiwalu na Getxo Jazz Festival (Hiszpania 2010).

Posiada w swoim dotychczasowym dorobku siedem wydanych, autorskich płyt, w tym cztery z zespołem Wierba & Schmidt Quintet, jedną z zespołem Generation Next oraz dwie z grupą Piotr Schmidt Electric Group (Schmidt Electric). Od 2011 roku Piotr Schmidt znajduje się w pierwszej czwórce jako “najlepszy trębacz jazzowy” w ankiecie Jazz Top magazynu Jazz Forum. Współpracował m.in. z takimi muzykami jak: Walter Smith III, Ernesto Simpson, Alex Hutchings, Benjamin Drazen, Dante Luciani, Grzegorz Nagórski, Maciej Sikała, Wojciech Karolak, Krystyna Prońko, Wojciech Myrczek, Wojciech Niedziela, Jacek Niedziela-Meira, Grzech Piotrowski, Paweł Kaczmarczyk, Paweł Tomaszewski, Piotr Baron, Kazimierz Jonkisz, Michał Barański czy Wiesław Pieregorólka.

Bartek Pieszka
Począwszy od roku 2010 Bartek Pieszka zostaje doceniany przez czytelników gazety Jazz Forum, i corocznie pojawia w ankiecie Jazz Top w kategorii „Wibrafon”. Od studiów na AM w Katowicach współpracuje też z Nikolą Kołodziejczykiem. W 2005 roku założył duet Snub Cube z Nicolą Kołodziejczykiem. Zespół koncertował w Polsce i Niemczech, zdobywał laury na wielu konkursach Rok później, w 2006 roku powstał już w pełni autorski projekt Bartek Pieszka Quartet z udziałem Nikoli. Zespół był wielokrotnie nagradzany i wyróżniany na międzynarodowych oraz krajowych konkursach jazzowych. Razem nagrali płytę "Slow Motion". Członek Stowarzyszenia Muzycznego Śląski Jazz Club.

Przemek Strączek
Gitarzysta jazzowy, kompozytor, aranżer, pedagog, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, laureat Mistrzowskiego Konkursu Gitarzystów Jazzowych im. Marka Blizińskiego w Warszawie, finalista ogólnoświatowego konkursu solistycznego Thailand International Jazz Conference Solo Competition w Bangkoku (gdzie dotarł jako jedyny Europejczyk). Członek Stowarzyszenia Muzycznego Śląski Jazz Club.
Od kilku lat obecny w rankingu najlepszych polskich gitarzystów według czytelników Jazz Forum - Jazz Top. W 2013 roku otrzymał Nagrodę Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego za osiągnięcia artystyczne. Uczestnik programu Kultura Polska na Świecie organizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza oraz uczestnik programu Szkockiego Stowarzyszenia Jazzowego Bridge Music. W roku 2015 został laureatem Nagrody Artystycznej Marszałka Województwa Śląskiego honorującą autorów najbardziej wartościowych dokonań artystycznych.

Często zapraszany na tourne po krajach Azji (Singapur, Tajlandia, Malezja, Chiny, Tajwan). Współpracuje z muzykami z Azji, Europy, obu Ameryk. Częsty gość na festiwalach w Londynie i we Włoszech. W 2007-2012 wydał trzy płyty autorskie – w tym niebanalnie pomyślaną Evans (2012), zawierającą opracowania tematów Billa Evansa na duet gitarowy z muzykiem z Hong Kongu Teriverem Cheungiem.

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO