News

Podsumowanie roku 2018 wg Kuby Krukowskiego

Obrazek tytułowy

Wykonawca 2018 – Polska

Rok 2018 należał do artystów średniego pokolenia. Ci, których zwykło określać się jako powiew świeżości w polskim jazzie, są dziś jego dojrzałymi kreatorami. Mimo, że Kamil Piotrowicz jest na ich tle zdecydowanie młodszy, to w aktualnym roku udowodnił, że równie istotnie wpływa na rozwój współczesnego brzmienia.

Kamil Piotrowicz

Choć wszyscy przywykli do skali jego talentu, w tym roku zaskoczył środowisko absolutną wszechstronnością. Pokazał, że równie swobodnie, jak w większych składach, czuje się w trio (LAWAAI) oraz duetach (Piotrowicz / Wojtczak, Piotrowicz / Prościński), za każdym razem pokazując inne oblicze. Z podstawową formacją – sekstetem, wydał jedną z najlepszych płyt roku.

Marcin Masecki

Dokonał trudnej sztuki – zainteresował jazzem masową publikę... i to dwukrotnie. Razem z Janem Młynarskim w ramach jazzbandu oraz realizując ścieżkę dźwiękową serialu Ślepnąc od Świateł. A to tylko najbardziej mainstreamowe projekty w których uczestniczył. Niezwykle pracowity rok dla wirtuoza fortepianu.

Piotr Schmidt

Album Saxesful to kompendium wiedzy na temat polskiego jazzu. Dreamteam Schmidta to jednak nie tylko gwiazdorski skład, ale przede wszystkim znakomita muzyka. Prawdziwą perełką był jednak projekt Tribute to Tomasz Stańko, którym artysta zaskoczył pod koniec roku.

Trio RGG

Koncepcja zespołu nie pozwala traktować go jako zbioru indywidualnych jednostek, tylko jak jeden organizm. Panowie wydali dwie doskonałe płyty oraz uczestniczyli w nagraniu świetnych tegorocznych pozycji Anny Gadt oraz Piotra Schmidta, ugruntowując pozycję topowej sekcji rytmicznej w kraju.

Rafał Sarnecki

Mieszkającego za Oceanem artystę niesłusznie pomijano w rankingach, mimo, że na krajowym podwórku od lat silnie zaznaczał swoją obecność. O randze jego nazwiska najlepiej przekonać się jednak w Nowym Jorku, gdzie zapracował na rozpoznawalność i szacunek kolegów. Jego tegoroczny album udowadnia, jak dobrze potrafił wykorzystać tamte znajomości.

Album 2018 – Polska

Trudno streścić rok wydawniczy na polskim rynku, najlepsze albumy są bowiem całkowicie od siebie różne. Myślę jednak, że to najlepsza charakterystyka minionych 12 miesięcy. Artyści ciągle szukają własnych dróg twórczych, imponując bezkompromisowością. Ich nieustępliwość jest wizytówką naszego środowiska.

  1. Piotrowicz Kamil Sextet Product Placement
  2. Dąbrowski Tomasz Ad Hoc Ninjazz
  3. Gadt Anna Quartet feat. Annemie Osborne Mysterium Lunae
  4. Piotr Schmidt Quartet Saxesful
  5. Chyła Tomasz Quintet Circlesongs

Wykonawca 2018 – świat

Shabaka Hutchings

Motor napędowy współczesnego jazzu. Postać, bez której rzesza brytyjskich artystów nie weszłaby na muzyczne salony. Razem z grupą Sons of Kemet nagrał niezwykły album, kamień milowy dla czarnoskórych muzyków na Wyspach i to w prestiżowej wytwórni Impulse. Trudno zliczyć wszystkie projekty w które był zaangażowany. Tytan pracy i sceniczny potwór.

Mary Halvorson

Najlepsza gitarzystka w zestawieniu Downbeat, mocno pracowała na utrzymanie pozycji w tym roku. Trudno wymienić wszystkie jej autorskie projekty, a co dopiero gościnne udziały na albumach innych muzyków. Trzymając taki poziom zarówno ilościowy, jak i jakościowy można domniemywać, że zagości w podobnych zestawieniach na dłużej.

Bill Frisell

Trudno nazwać go konkurentem Halvorson, kiedy razem nagrali w tym roku znakomitą płytę. Gitarzysta podobnie jak młodsza koleżanka, zaimponował ilością projektów, a listę jego współpracowników otwierają takie nazwiska jak: Andrew Cyrille, Charles Lloyd oraz Paul Simon.

Brad Mehldau

Artysta od lat prezentuje najwyższe mistrzostwo – w tym roku potwierdził to dwoma znakomitymi albumami. O ile jako lider trio od dawna wyznacza innym standardy, o tyle rzadko do studia wchodzi samodzielnie – tym ciekawsza jest jego osobista interpretacja spuścizny Bacha. Polskiej publiczności, w 2018 roku, dane było usłyszeć pianistę dwukrotnie, podczas całkowicie odmiennych programów.

Ambrose Akinmusire

Bardzo interesujący rok trębacza. Uczestniczył w nagraniach dla trzech największych wytwórni – ECM z Wolfgangiem Muthspielem, ACT z Lailą Biali oraz Blue Note, gdzie wydał własny album Origami Harvest. ‎Gdy dodać wspólny projekt z Mary Halvorson Code Girl, okazuje się, że wśród najlepszych płyt tego roku trudno nie natknąć się na udział Amerykanina.

Album 2018 – świat

To był trudny rok dla współczesnych muzyków, kiedy o popularność własnych projektów musieli walczyć z legendą Johna Coltrane’a. Pojawienie się nowego albumu saksofonisty, który zmarł 50 lat temu, brzmi jak żart, okazuje się jednak, że nie wszystko jeszcze zostało odkryte w przepastnych archiwach. Warto jednak oderwać się w końcu od odnalezionego skarbu, gdyż żyjący muzycy mają wciąż wiele do powiedzenia.

  1. John Coltrane Both Directions At Once
  2. Sons of Kemet Your Queen Is A Reptile
  3. Makaya McCraven Universal Beings
  4. Andrew Cyrille, Wadada Leo Smith and Bill Frisell Lebroba
  5. Brad Mehldau Seymour Reads the Constitution

Wydarzenie koncertowe 2018

Warsaw Summer Jazz Days

Choć nie milkną dyskusje na temat poziomu pojedynczych koncertów, trudno nie docenić świetnego programu imprezy. Zestawienie największych talentów brytyjskiej sceny z amerykańskimi legendami wypadło znakomicie. Choć dobrych festiwali w Polsce nie brakuje, żaden nie mógł pochwalić się tak różnorodnym zestawem wykonawców.

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO