Papierowy JazzPRESS
Kanon Jazzu

Miroslav Vitous - Infinite Search

Obrazek tytułowy

Moja chronologiczna pamięć muzyczna umieszcza zawsze ten album w okolicach roku 1974, a nawet 1975, czyli zdecydowanie w czasie, kiedy Miroslav Vitous opuścił już Weather Report. „Infinite Search” wypełnia bowiem zagrane w mistrzowski sposób w gwiazdorskiej obsadzie fusion. Status gwiazdy uzasadniający możliwość zatrudnienia największych nazwisk do nagrania własnej płyty zapewnił bowiem liderowi właśnie udział w nagraniu kilku pierwszych albumów zespołu Zawinula i Shortera.

„Infinite Search”, spotykany również pod nazwą „Mountain In The Clouds” to nagraniowy debiut czeskiego basisty w roli lidera, otwierający jego bogatą dyskografię, w której najnowszą pozycją jest wydany w Polsce album nagrany wspólnie z Adamem Pierończykiem („Wings”). Album powstał w październiku 1969 roku, niespełna dwa miesiące po sesji, która dziś znana jest jako „Bitches Brew” Milesa Davisa, w której wzięli udział John McLaughlin i JackDeJohnette, obecni również w zespole odpowiedzialnym za „Infinite Search”. To był historyczny dla jazzu moment, kiedy wprowadzenie instrumentów elektronicznych i rockowej energii pozwoliło artystom wyjść z małych klubów na wielotysięczne rockowe areny.

Solowa dyskografia Miroslava Vitousa rozpoczyna się od „Infinite Search”, a jego biografia należy do najbardziej niezwykłych w historii gatunku. Jeszcze w Pradze, w wieku kilkunastu lat założył swoje pierwsze trio z bratem Alanem Vitousem na perkusji i równie jak on sam wtedy nieznanym Janem Hammerem. Kiedy miał 20 lat był już członkiem zespołu Clarka Terry’ego, a jego gra spodobała się Milesowi Davisowi na tyle, że zaprosił go na kilka wspólnych koncertów. Kiedy po raz pierwszy znalazł się w profesjonalnym studiu nagraniowym – powstała płyta „Now He Sings, Now He Sobs” Chicka Corea nagrana w trzyosobowym składzie z Royem Haynesem na perkusji. Niespełna półtora roku później w sesji „Infinite Search” wzięli udział Herbie Hancock, John McLaughlin i Jack DeJohnette, a także reprezentujący nieco starsze muzyczne pokolenie, choć wcale nie dużo starszy wiekiem Joe Henderson.

W efekcie w czasie krótkiej sesji powstał autoski album, niemal w całości skomponowany i wymyślony przez Miroslava Vitousa, a już kilka miesięcy po jego nagraniu, wiosną 1970 roku Miroslav Vitous wraz z Wayne Shorterem i Joe Zawinulem (z którym wcześniej spotykał się w sytuacjach koncertowych) założyli Weater Report. Okoliczności tego wydarzenia zależne są mocno od tego, kto o nim opowiada, trudno jednak zaprzeczyć faktom, że Vitous był pełnoprawnym członkiem zespołu od pierwszego dnia jego istnienia.

Dziś „Infinite Search” jest jednym z najciekawszych albumów wczesnego, akustycznego fusion, wymyślonego w dużej części właśnie przez Miroslava Vitousa i producenta albumu – Herbie Manna, z którym wcześniej nagrał przebojowy „Memphis Underground”. Wiele późniejszych produkcji wzbogaconych o brzmienia elektroniczne nie zniosło dobrze próby czasu, jednak „Infinite Search” brzmi równie dobrze, jak w chwili swojej premiery. Być może brak tej płycie odrobiny geniuszu kompozytorskiego Joe Zawinula i chwytliwych melodii, jednak nie zmienia to faktu, że nieco dziś zapomniany debiut Miroslava Vitousa jest jedną z najdoskonalszych płyt fusion w historii gatunku.

RadioJAZZ.FM poleca!
Rafał Garszczyński
Rafal[malpa]radiojazz.fm

  1. Freedom Jazz Dance
  2. Mountain In The Clouds
  3. When Face Gets Pale
  4. Infinite Search
  5. I Will Tell Him On You
  6. Epilogue
  7. Cerecha

Miroslav Vitous

Infinite Search

Format: CD

Wytwórnia: Embryo / Cotillion / Atlantic

Numer: 8122797130

Miroslav Vitous – b,

Joe Henderson – ts,

Herbie Hancock – p,

John McLaughlin – g,

Jack DeJohnette – dr (1-5, 7),

Joe Chambers – dr (6).

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO