Papierowy JazzPRESS
Kanon Jazzu

George Benson – Body Talk

Obrazek tytułowy

„Body Talk” jest niespodziewanie dobrym albumem. Generalnie George Benson jest przecież wyśmienitym gitarzystą, jednak jego repertuar często bywał i jest do dziś mocno nieudany, a kierunek artystycznych poszukiwań zmierzał w niebeizpieczną stronę mocno komercvyjnej i lekko tandetnej wersji smooth jazzu dla wszystkich, czyli dla nikogo. Jego ucieczka od jazzu w stronę kabaretowego Las Vegas zaczęła się w połowie lat siedemdziesiątych od kontraktu z CTI. Każdy gra to co lubi, a fanom jazzowej gitary pozostaje wyławianie jej dźwięków z momentami nieco tandetnych aranżacji muzycznego tła pozostającego istotnym składnikiem wielu płyt George’a Bensona z lat siedemdziesiątych.

Album „Body Talk” będący próbą powtórzenia komercyjnego sukcesu nagranej rok wcześniej „White Rabbit” to także potwierdzenie łatwości, z jaką George Benson potrafi komponować chwytliwe melodie. Płyta powstała w 1973 roku, 3 lata przed jednym z największych komercyjnych jazzowych sukcesów wszechczasów – albumem „Breezin’”. „Body Talk” zapowiada chęć napisania wielkiego jazzowego przeboju. Już tutaj słyszymy świetnie brzmiące melodie – jak choćby utwór tytułowy, czy „Dance”. Trochę w tym gitarowej wirtuozerii, ale całość przeznaczona jest dla szerokiego grona słuchaczy, znacznie większego, niż wielbiciele jazzowych gwiazd gitary epoki hard-bopu – Wesa Montgomery, Granta Greena, Bobby Brooma, czy Kenny Burrella.

Album wydała wytwórnia CTI, a dziś ciągle dostępny jest w edycji rozszerzonej o nowy miks utworu tytułowego w katalogu Sony. Większość produkcji, nie tylko George’a Bensona, ale też innych orkiestrowych nagrań CTI w tym okresie aranżował Don Sebesky. „Body Talk” to jednak bardziej funkowe brzmienia wykreowane w studiu przez Pee Wee Ellisa – długoletniego saksofonistę zespołu Jamesa Browna, a także autora wielu dobrych płyt solowych. To właśnie brzmienia instrumentów dętych i rytmy perkusji Jacka DeJohnette tworzą dżwiękowy obraz tej płyty. Gitara lidera brzmi zawsze w tym samym, łatwo rozpoznawalnym stylu, co należy uznać za zaletę.

Ciekawym pomysłem jest dodanie drugiej, akustycznej gitary, na której gra początkujący wtedy i jeszcze niezbyt znany Earl Klugh. Kontrast pomiędzy jego akustycznym brzmieniem i elektryczną gitarą lidera łamie nieco muzyczną konwencję i jest czymś, co wyróżnią „Body Talk” na tle innych produkcji wytwórni z tego okresu.

Muzyka wytrzymała nieźle próbę czasu, czego o wielu produkcjach Creeda Taylora z tego okresu powiedzieć się nie da. W sumie razem z „White Rabbit” i „Beyond The Blue Horizon”, album stanowi dobre podsumowanie współpracy George’a Bensona z Creedem Taylorem w roli producenta i wytwórnią CTI.

Jeśli skupić się jedynie na gitarze – to wyśmienita płyta. To co dzieje się poza gitarą już tak genialne nie jest, choć całość ratują dobre aranżacje Pee Wee Ellisa i świetne kompozycje lidera. Pewnie w swoich czasach „Body Talk” trafiało też do dyskotek, jednak to z pewnością o niebo lepsza dyskoteka, niż to co słychać w młodzieżowych klubach w dzisiejszych czasach.

Dla mnie definicją stylu George’a Bensona pozostają jego dwie pierwsze płyty – „The New Boss Guitar” i „It’s Uptown”. Jednak na „Body Talk” znajdziecie dużo więcej dobrego George’a Bensona niż na wielu jego późniejszych płytach.

RadioJAZZ.FM poleca!
Rafał Garszczyński
Rafal[malpa]radiojazz.fm

  1. Dance
  2. When Love Has Grown
  3. Plum
  4. Body Talk
  5. Top Of The World
  6. Body Talk (New Mix)

George Benson

Body Talk

Format: CD

Wytwórnia: CTI / Sony

Numer: 5099750516928

George Benson – g,

Earl Klugh – g,

John Gatchell, Jon Faddis, Waymon Reed – tp,

Frank Foster – ts,

Dick Griffin, Gerald Chaimberlain – tromb,

Harold Mabern – el. p,

Garry King – bg,

Ron Carter – b,

Jack DeJohnette – dr,

Mobutu – perc.

polecane

27 czerwca

Lado w Mieście ma 10 lat

Plac Zabaw nad Wisłą

Warszawa

27 czerwca

Swingujące trójmiasto

Muzeum Miasta Sopotu

Sopot

28 czerwca

Summer Jazz Festiwal w Krakowie

Festiwal

Kraków

01 lipca

Vertigo Summer Jazz Festival

Festiwal

Wrocław

06 lipca

Jazz na Starówce 2019

Rynek Stare Miasta

Warszawa

11 lipca

12. Letnia Akademia Jazzu (karnet)

Klub Wytwórnia

Łódź

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO