Papierowy JazzPRESS
Kanon Jazzu

Pat Metheny – "Bright Size Life"

Ta płyta to oficjalny debiut nagraniowy Pata Metheny. Na mojej półce znalazłem jedynie jedno starsze nagranie, zapomnianej już dziś wytwórni Improvising Artists – płytę „Jaco” – rejestrację sesji w składzie: Jaco Pastorius, Pat Metheny, Paul Bley i Bruce Ditmas z 1974 roku. To jednak z pewnością nie jest płyta, którą można uznać za debiut Pata Metheny – nie gra tam roli głównej, nie jest to jego styl, a większość muzyki to kompozycje Carli Bley lub Paula Bleya.

Tak więc dzisiejsza płyta to z pewnością oficjalny debiut Pata Metheny w roli lidera i kompozytora. Debiut wymarzony – z rekomendacji Gary Burtona od razu w ECM, z będącym wtedy w rewelacyjnej formie Jaco Pastoriusem i perkusistą zespołu Burtona - Bobem Mosesem.

Ta płyta, to ciągle, nawet dziś Pat Metheny w pigułce. W niedawno wydanym w formie książki wywiadzie sam Pat Metheny powiedział o tej płycie, że wtedy miał prawo przypuszczać, że to może być jego jedyna okazja do nagrania płyty, więc musiała ona zawierać wszystko to w co wierzy i co jest dla niego ważne. (“The Pat Metheny Interviews – The Inner Workings Of His Creativity Revealed – Richard Niles” – Hal Leonard Books 2009). I taka właśnie jest ta płyta.

Świeża, ciekawie skomponowana, zagrana z młodzieńczą fantazją i lekkością, choć zdecydowanie odległa od banału wielu późniejszych nagrań Pat Metheny Group. Oczywiście słychać, że to debiut, choć nie ma tu poszukiwań, jest pewność co chce się zagrać, jednak również momentami słychać odrobinę braku techniki, niepewnej artykulacji. Wiele dźwięków można było zagrać mocniej, pewniej umieścić je w przestrzeni, ale wtedy może całość zbliżyłaby się do banału późniejszych płyt Pat Metheny Group – tych w rodzaju „Secret Story”.

Może dla fanów „Secret Story” albo „Still Life (Talking)” te dźwięki są za trudne, pozostawiające zbyt wiele niedopowiedzeń, ale to właśnie pobudza wyobraźnię. Owa specyficzna nieoczywistość pozwala słuchać tej płyty wiele razy. W zależności od nastroju, pory dnia, humoru, czy bardziej racjonalnej chęci analizy, za każdym razem można w niej odnaleźć coś innego, ulotnego, właściwego tylko temu jednemu momentowi spędzonemu z muzyką z „Bright Size Life”.

Już na tej płycie pojawia się utwór Ornette Colemana – to najprawdopodobniej wyraz zainteresowania jego muzyką, uznania dla wielkiego mistrza i być może początek drogi do wspólnego nagrania „Song X”. To właśnie od utworu „Round Trip / Broadway Blues” powinien rozpocząć słuchanie tej płyty każdy fan Jaco Pastoriusa. Tak jazzowych improwizacji wpisanych w formułę gry zespołu nie zagrał Jaco w swojej karierze wcale zbyt dużo.

Komentarz do płyty jest właściwie laurką wystawioną młodemu liderowi przez samego Gary Burtona, jednego z pierwszych promotorów talentu 21 letniego wówczas gitarzysty.

Płyta jest kwintesencją stylu Pata Metheny, stylu jakże rozpoznawalnego, ale również nadużywanego i doprowadzonego w pogoni za komercyjnym sukcesem w późniejszych latach do granic oczywistego i przewidywalnego kiczu i muzycznego banału.

Większość późniejszych płyt Pat Metheny Group, to może obszerniejsze instrumentalnie, bardziej wirtuozerskie, lepiej zrealizowane, bardziej przebojowe, ale jednak gorsze wersje „Bright Size Life”.

„Bright Size Life” to jedna z najlepszych płyt Pata Metheny. Po latach ciągle brzmi dobrze, to kawałek bardzo solidnego, inteligentnego i momentami genialnego jazzu. Takiego, który powstaje w oderwaniu od chwilowych trendów rynkowych, przemijających mód na różnego rodzaju fuzje jazzu z komercją, czy ślepych uliczek ewolucji. Taką płytę Pat Metheny mógłby nagrać i dziś i niejeden krytyk uznałby ją za bardzo dobrą, nawet dla artysty z takim dorobkiem jak Pat Metheny.

alt

Pat Metheny – Bright Size Life

Format: LP
Wytwórnia: ECM
Numer: ECM 1073

polecane

16 kwietnia

Międzynarodowy Festiwal Starzy i Młodzi, czyli jazz w Krakowie

Festiwal

Kraków

23 kwietnia

godz: 19:00

11. LUBLIN JAZZ FESTIWAL

24 kwietnia

godz: 20:30

Jazz Session: Bipolar Order

Bardzo Bardzo

Warszawa

25 kwietnia

godz: 19:00

Jazz na BOK-u: Quiana Lynell

Białostocki Ośrodek Kultury

Białystok

25 kwietnia

godz: 19:00

Jerzy Małek Quintet /Jazz w Podziemiach Kamedulskich

Podziemia Kamedulskie

Warszawa

25 kwietnia

godz: 19:30

Kinley pres. JAZZ (Mietek Szcześniak & Krzysztof Herdzin Trio)

Klub SEN

Warszawa

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO