Papierowy JazzPRESS
Kanon Jazzu Recenzja

Lambert, Hendricks & Ross - The Hottest New Group In Jazz

Obrazek tytułowy

Zespół Lambert, Hendricks & Ross istniał jedynie 5 lat, od 1957 do 1962 roku. W tak krótkim i gorącym jazzowym okresie, kiedy powstało wiele arcydzieł gatunku, im udało się coś więcej. Nie tylko nagrali kilka doskonałych albumów, które przebiły się na rynku nawet w tak doskonałym, prawdopodobnie najlepszym jazzowym czasie, ale w dodatku w zasadzie stworzyli nowy gatunek muzyczny i do dziś pozostają nie tylko pionierami zespołowego śpiewu jazzowego, ale również jego najznakomitszymi przedstawicielami.

W polskim Kanonie gatunek stworzony przez Jon Hendricksa, Annie Ross i Dave’a Lamberta reprezentuje zespół Novi Singers, dla którego inspiracją były amerykańskie nagrania, w tym najciekawszy album – „The Hottest New Group In Jazz”. Tytuł mógłby uchodzić za jakieś nieuzasadnione przechwałki, jednak nie został wymyślony przez zespół ani wytwórnię, jest cytatem z recenzji niezwykle wtedy ważnego Down Beatu.

Współczesne, dwupłytowe wydanie cyfrowe zawiera oprócz oryginalnego albumu (pierwsze 10 utworów na pierwszym dysku) również dwa kolejne albumy zespołu – „Lambert, Hendricks & Ross Sing Ellington” i „High Flying with Lambert, Hendricks & Ross” oraz kilka wcześniej niedostępnych bonusów. To całkiem dobry pomysł na wzbogacenie, w dodatku jakościowo doskonałe, zawartości cyfrowego wydania. Taki pomysł skazuje jednak na artystyczny niebyt wspomniane albumy, których okładki co prawda pojawiają się na odwrocie pudełka na płyty, jednak ich tytuły z pewnością nie zapadną w pamięci tak, jak „The Hottest New Group In Jazz”.

Ten album jest wzorcem metra jazzowej zbiorowej wokalizy. Gatunku, który wymyślili Dave Lambert i Jon Hendricks mniej więcej w 1955 roku. Dwa lata później, kiedy w zespole pojawiła się Ann Ross, powstała pierwsza płyta – „Sing A Song For Basie”. Kiedy wokalistka opuściła zespół pięć lat później okazało się, że była w tej grupie niezastąpiona. Próby kontynuowania pracy z Yonalde Bavan i Anne Marie Moss nie były specjalnie udane. W ten sposób mało znana brytyjska aktorka Annie Ross, aranżer zespołu Gene’a Krupy i wokalny eksperymentator Dave Lambert i niespełniony wokalista Jon Hendricks, który zanim mógł wypić legalnie piwo w amerykańskim barze miał za sobą występy u boku Arta Tatuma i Charlie Parkera stworzyli nową muzyczną kategorię starannie zaplanowanej, często bez słów wykonywanej zespołowej wokalizy. Wszyscy, którzy próbowali tego później do dziś usiłują osiągnąć mistrzostwo, które świat usłyszał po raz pierwszy w wykonaniu Hendricksa i Lamberta, wtedy jeszcze w duecie w utworze skomponowanym przez Jimmy’ego Giuffre – „Four Brothers” w 1955 roku.

Dziś zachwycamy się możliwościami wokalnymi Bobby McFerrina i szukającymi miejsca na jazzowych salonach zespołów czerpiących inspirację z muzyki gospel w rodzaju Take 6. To wszystko jednak zaczęło się od zespołu Lambert, Hendricks & Ross bardzo dawno temu. Być może wtedy nie mieli jeszcze pomysłu jak poradzić sobie z trąbką i do zagrania solówki w „Moanin’” Bobby Timmonsa zaprosili starego mistrza Harry Sweets Edisona.

Nadzieje fanów na reaktywowanie zespołu skończyły się szybko, wraz ze śmiercią Dave’a Lamberta w 1966 roku. Jon Hendricks zmarł w 2017 roku, koncertując niemal do ostatnich dni, jednak jego kariera nie była już tak spektakularna, jak za czasów zespołu. Annie Ross do połowy lat dziewięćdziesiątych występowała od czasu do czasu na scenie i pojawiała się na filmowym ekranie. Jej ostatni album ukazał się w 2005 roku. Jednak ani Annie Ross ani Jonowi Hendricksowi nie udało się osiągnąć nigdy poziomu, na jaki wznieśli się w zespole z Dave’em Lambertem.

RadioJAZZ.FM poleca! Rafał Garszczyński Rafal[malpa]radiojazz.fm

CD1:

  1. Charleston Alley
  2. Moanin'
  3. Twisted
  4. Bijou
  5. Cloudburst
  6. Centerpiece
  7. Gimme That Wine
  8. Sermonette
  9. Summertime (Based On The Recording Of Miles Davis & Gil Evans)
  10. Everybody's Boppin'
  11. Cottontail
  12. All Too Soon
  13. Happy Anatomy
  14. Rocks In My Bed
  15. Main Stem
  16. I Don't Know What Kind Of Blues I've Got
  17. Things Ain't What They Used To Be
  18. Midnight Indigo
  19. What Am I Here For?
  20. In A Mellow Tone
  21. Caravan

CD2:

  1. Come On Home
  2. The New A B C
  3. Farmer's Market
  4. Cookin' At The Continental
  5. With Malice Toward None
  6. Hi-Fly
  7. Home Cookin'
  8. Halloween Spooks
  9. Popity Pop
  10. Blue
  11. Mr. P. C.
  12. Walkin'
  13. This Here (Dis Hyunh)
  14. Swingin' Till The Girls Come Home
  15. Twist City
  16. Just A Little Bit Of Twist
  17. A Night In Tunisia
  18. A Night In Tunisia (Alternate Version)

Lambert, Hendricks & Ross The Hottest New Group In Jazz Format: 2CD Wytwórnia: Columbia / Sony Numer: 5099706493327

Jon Hendricks – voc, Annie Ross – voc, Dave Lambert – voc, Harry Sweets Edison – tp (CD1: 1 – 10), Pony Poindexter – as (CD2: 12, 13, 15 – 18), Gildo Mahones – p, Ike Isaacs – b (CD1, CD2: 1 – 11), Ron Carter – b (CD2: 12 – 18), Bill Yancey – b (CD2: 12 – 18), Walter Bolden – dr (CD1: 1 – 10), Jimmy Wormsworth – dr (CD1: 11 – 21, CD2: 1 - 11), Stu Martin – dr (CD2: 12 – 18).

Tagi w artykule:

polecane

22 marca

godz: 19:00

Piotr Wyleżoł - Human Things feat. Dayna Stephnes

12on14 Jazz Club

Warszawa

22 marca

godz: 20:00

Skalpel Big Band (Warszawa)

Palladium

Warszawa

22 marca

godz: 20:00

Jazzamek: Wojciech Staroniewicz feat. Erik Johannessen

Centrum Kultury Zamek

Poznań

22 marca

godz: 20:00

Trio Jazzowe Marcina Maseckiego

Klub Dragon

Poznań

22 marca

godz: 20:00

Bunch of Chairs Orchestra - Colours Of The World

Dom Kultury Kadr

Warszawa

22 marca

godz: 21:30

Piotr Wyleżoł - Human Things feat. Dayna Stephnes

12on14 Jazz Club

Warszawa

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO