Kanon Jazzu Płyty Recenzja

Sonny Sharrock – Guitar

Obrazek tytułowy

Sonny Sharrock był niezwykle oryginalnym gitarzystą. Chyba nikt w długiej historii jazzowej gitary nie potrafił w tak niezwykły sposób, czasem w jednym utworze łączyć tylu muzycznych stylów i technik gry. Jeśli chcecie mieć tylko jedną płytę Sharrocka, z pewnością powinien być to solowy album Guitar z 1986 roku wyprodukowany z pomocą Billa Laswella. Obaj muzycy, do spółki z Ronaldem Shannonem Jacksonem i saksofonistą Peterem Brotzmanem właśnie stworzyli kultowy zespół Last Exit. To jednak nie zatrzymało kariery solowej artysty.

Możliwości technologiczne nagrywania wielościeżkowego zaprowadziły wielu muzyków lat osiemdziesiątych na manowce fałszywej wirtuozerii. Sonny Sharrock należał do nielicznych, którzy zrobili z niej twórczy użytek. W 1986 roku Sharrock był już weteranem gitarowej awangardy. Swoje muzyczne eksperymenty rozpoczął jeszcze w latach sześćdziesiątych od kilku nagrań solowych i współpracy z Pharoah Sandersem i Herbie Mannem. Wielu biografów Milesa Davisa potwierdza, że dołożył swoje dźwięki do płyty A Tribute To Jack Johnson Miles Davisa, choć na większości oficjalnych wydań tego albumu nie znajdziecie jego nazwiska. Zniechęcony słabymi recenzjami swoich wczesnych albumów porzucił karierę muzyczną na ponad dekadę, a nadzieję na powrót do muzycznego świata dał mu Bill Laswell, namawiając go do dołączenia do jednego ze swoich licznych składów w 1980 roku.

Guitar to dzieło życia Sonny Sharrocka, który niespodziewanie zmarł w 1994 roku, kiedy jego kariera zaczęła nabierać rozpędu dzięki Last Exit, Laswellowi, ale też wizji wyjścia z nieco hermetycznego kręgu nowojorskiej awangardy muzycznej za sprawą zainteresowania dużych wytwórni i skierowaną do nieco szerszej publiczności płycie High Life i nagraniom z Gingerem Bakerem.

Nikt nie przeszkadza, ale też nikt nie może pomóc, nawet przez moment. To płyta pełna muzycznej prawy. To świat Sonny Sharrocka opowiedziany z pomocą jego gitary. Był w tym świecie blues, no może trochę zakręcony, godny Vernona Reida wymieszanego z Derekiem Baileyem. Były w nim piękne ballady jak Broken Toys z której mógłby się uczyć Stanley Jordan i brudne, z pozoru tylko denerwujące dźwięki Devils Doll Baby. Nie jest przypadkiem, że Broken Toys na płycie autor umieścił po bombardowaniu Devils Doll Baby. Znajdziecie też na Guitar większą formę pokazującą w spójnej muzycznie postaci możliwości kompozytorskie i brzmieniowe Sharrocka, kilkuczęściową Princess Sonata.

Sharrock atakował dźwięki z szybkością błyskawicy, jak sam, powiedział w jednym z wywiadów jeszcze w latach siedemdziesiątych, starał się naśladować sposób kształtowania dźwięku przez Pharoah Sandersa, którego uważał za jednego ze swoich mistrzów. Tym albumem osobiście przekonałem kilku zabetonowanych fanów rocka do posłuchania czegoś głębszego i bardziej emocjonalnego. Trudno mi znaleźć bardziej prawdziwy, emocjonalny i jednocześnie trafiający również do szerszej publiczności freejazzowy album w zasadzie pozbawiony rytmu i wyposażony w śladowe ilości skrawków melodii. Do tego Sharrock mimo, że użył nagrywając tą płytę techniki wielościeżkowej w zasadzie wykorzystał tylko prosty podkład, nie przesadził też z użyciem dodatkowej elektroniki, pokazując wszystkim kolegom po fachu, że wystarczy gitara, wzmacniacz i najprostsze efekty, ale trzeba mieć pomysł i pokłady umiejętności oraz muzycznej wyobraźni. To moim zdaniem najpiękniejszy z zupełnie nieznanych jazzowych albumów wszechczasów.

RadioJAZZ.FM poleca! Rafał Garszczyński - Rafal[malpa]radiojazz.fm

  1. Blind Willie
  2. Devils Doll Baby
  3. Broken Toys
  4. Black Bottom
  5. Kula-Mae
  6. Princess Sonata: Princess And The Magician
  7. Princess Sonata: Like Voices Of Sleeping Birds
  8. Princess Sonata: Flowers Laugh
  9. Princess Sonata: They Enter The Dream

Sonny Sharrock Guitar

Format: CD / Wytwórnia: Enemy / Data pierwszego wydania: 1986 / Numer: 748072010229

  • Sonny Sharrock – g.

Tagi w artykule:

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO