Gdybym musiał wybierać, głosowałbym na Esperanzę Spalding- basistkę. „Radio Music Society” to jednak przede wszystkim Esperanza – wokalistka. Ciągle wolę, kiedy gra z Joe Lovano z Christianem Scottem. To wcale nie znaczy, że „Radio Music Society” to zła płyta. Gdyby była zła, nie znalazłaby się w tym miejscu. Esperanza przekonuje nas swoim nowym albumem, że jest dojrzałą wokalistką, a nie śpiewającą przy okazji gry na kontrabasie instrumentalistką, chcącą powiększyć grono potencjalnych słuchaczy. Jestem przekonany, że jej kolejne albumy będą zawierały sporo partii wokalnych. Siłą tej płyty jest równowaga. Dobrze zrobione chórki są tam, gdzie trzeba. Partie instrumentalne są nieskomplikowane, ale zdecydowanie odległe od banału. W kilku miejscach pojawiają się wyeksponowane linie basu, które nie dają fanom zapomnieć, że Esperanza Spalding wiele na tym instrumencie potrafi.
Teoretycznie tego rodzaju projekty próbujące łączyć jazzowe frazowanie z soulowym wokalem i funkowymi rytmami udają się niezwykle rzadko. Jednak czasem się udają… Tak jak w przypadku „Radio Music Society”. Droga do sukcesu z pozoru jest prosta. Podobnie jak w kuchni… Wystarczy przecież zmieszać dobre składniki w odpowiednich proporcjach, aby otrzymać wyśmienite danie. A jednak potrafi to niewielu kucharzy na świecie.
Wśród gości specjalnych znajdziemy między innymi Joe Lovano w świetnie zagranym coverze Stevie Wondera – „I can’t Help It”. Są też Lalah Hathaway i Billy Hart. To jednak nie jest typowy album All Stars. Tutaj udział gości specjalnych ma sens muzyczny, nie stanowi jedynie dekoracji okładki zachęcającej do kupienie aalbumu. Znowu więc mamy to co trzeba we właściwym miejscu i właściwej ilości…
Prawdopodobnie na żadnej innej płycie nie znajdziecie połączenia piosenki Stevie Wondera, niełatwej i kultowej dla wielu kompozycji Wayne Shortera „Endangered Species” z albumu „Atlantis” z kompozycjami własnymi. To wszystko pasuje do siebie i tworzy spójny album nie będący zbiorem przypadkowych piosenek… To wydaje się nieprawdopodobne, a jednak udało się znakomicie.
Chciałoby się powiedzieć – równie znakomicie, jak na najlepszych płytach Joni Mitchell, a to komplement, który podejrzewam, jak żaden inny ucieszyłby samą Esperanzę Spalding…
Ja ciągle wolę Joni Mitchell, ale z pewnością muzyka Esperanzy Spalding jest momentami równie dobra, ale znacznie nowocześniejsza.
RadioJAZZ.FM poleca!
Rafał Garszczyński
Rafal[małpa]radiojazz.fm
- Radio Song
- Cinnamon Tree
- Crowned & Kissed
- Land Of The Free
- Black Gold
- I Can't Help It
- Hold On Me
- Vague Suspicions
- Endangered Species
- Let Her
- City Of Roses
-
Smile Like That
Esperanza Spalding
Radio Music Society
Format: CD
Wytwórnia: Heads Up / Universal
Numer: 888072331747
Esperanza Spalding – voc, b,
Joe Lovano – ts,
Leo Genovese – p, Rhodes, kbd,
James Weidman – org,
Raymond Angry – org,
Janis Scroggins – p,
Jeff Lee Johnson – g,
Lionel Loueke – g,voc,
Gilad Hekselman – g,
Lalah Hathaway – voc,
Q-Tip – voc, perc,
Ricardo Vogt – g,
Terri Lyne Carrington – dr,
Lyndon Rochelle – dr,
Jack DeJohnette – dr,
Billy Hart – dr,
Jamey Hadoad – perc,
Olivia Deprato – viol,
Jody Redhage – cello,
Algebra Blessett – voc,
Raydar Ellis - effects
Gretchen Parlato -back voc,
Becca Stevens – back voc,
Justin Brown – back voc,
Alan Hampton – back voc,
Chris Turner – back voc,
Leni Stern – back voc,
Savannah Children’s Choir – choir,
Tivon Pennicott –ts,
Anthony Diamond – sax,
Igmar Thomas – tp,
Corey King – tromb,
Darren Berrett – tp,
Jeff Galindo – tromb,
Daniel Blake – sax, fl,
Kyle Zimmerman – as,
Renato Caranto – as,
Stanley Mathabane – as, ts,
John Carey – as,
Nicole Glover – ts,
Aaron Reichs – ts,
Hayden Conrad – ts,
Jeff Rathbone – bs,
Benjamin G. McDonald – tp,
Benjamin Seacrist – tp,
Kiran Bosley – tp,
Noah Conrad – tp,
Tree Palmedo – tp,
Noah Hocker – tp,
Stan Bock – tromb,
Dan Brewster – tromb,
Ian Garner – tromb,
Javier Nero – tromb,
Matt Warming – tromb,
Ashton Summers – tromb,
Jerry Stalnaker – bass tromb,
Kama Bell – cl, as,
Andrew Olson – as.