Płyta tygodnia

Jerzy Milian – „When, Where, Why 1972 – 1979 DDR Big Band Grooves: Jerzy Milian Tapes 01”

Obrazek tytułowy

Materiał wydany oficjalnie chyba po raz pierwszy jako „When, Where, Why 1972 – 1979 DDR Big Band Grooves: Jerzy Milian Tapes 01” dla wielu fanów jest legendarny. Historia tego jak stał się legendarny z pewnością zasługuje na opowiedzenie.
W Wielkiej Brytanii od lat istniał rodzaj fan klubu ludzi, którzy w latach siedemdziesiątych oglądali nocami telewizję BBC. A raczej jej słuchali, bo w tamtych latach w nocy BBC nadawało obraz kontrolny i wymieniane co jakiś czas podkłady muzyczne. Część muzyki z albumu, który właśnie trafił do sprzedaży, w nieodgadniony sposób trafiła do takiego zestawu i wzbudziła wielkie zainteresowanie wśród widzów BBC. Od samego początku bezskutecznie poszukiwali oryginalnych nagrań. Nieco później pojawiły się bootlegi. Dziś dostajemy do ręki po raz pierwszy wydanie oryginalne, gwarantujące po pierwsze kompletność materiału, ale co równie ważne wyśmienitą jakość techniczną. Jerzy Milian w latach siedemdziesiątych napisał calą masę wyśmienitej i absolutnie przebojowej muzyki. Gdyby ta płyta ukazała się w latach siedemdziesiątych, mogłaby na rynku konkurować z nagraniami George’a Bensona dla CTI, Lonnie Listona Smitha, Wesa Montgomery, czy Quincy Jonesa. Orkiestra złożona z zupełnie mi nieznanych niemieckich muzyków jest równie kompetentna, jak cała masa równie bezimiennych muzyków przesiadujących na niezliczonych sesjach w studiach CTI, Prestige, czy Blue Note w tym samym czasie.
Album zawiera nagrania z kilku sesji, a kompozycje lidera czerpią pełnymi garściami z różnych stylów muzycznych, tworząc niepowtarzalne, łatwo rozpoznawalne brzmienie. To muzyka przebojowa, często zawierająca łatwo wpadające w ucho melodie, czasem ilustracyjna, wykorzystująca sonorystyczny potencjał dużej orkiestry, inspirowana bossa novą (to było wtedy dość modne).
Niektórzy fani znający tą muzykę z obrazów kontrolnych w BBC nazywają Jerzego Miliana „Godfather Of The Groove”. Czy rzeczywiście to on wymyślił takie granie? Raczej nie, ale z pewnością w swoim czasie był czołowym jego przedstawicielem w Europie. Gdyby urodził się w USA, byłby światową gwiazdą…
Najwięksi światowi DJie znają jego muzykę i płacą olbrzymie pieniądze za nieliczne egzemplarze muzyki, którą wtedy nagrywał z orkiestrą Polskieog Radia w Katowicach i która ukazała się w Polsce. Szkoda, że mało kto w Polsce o tym wie. To jednak nie fakt, że ktoś na drugim końcu świata chce zapłacić fortunę za starą płytę, ale jakość samej muzyki jest tu najlepszą zachętą do natychmiastowego zakupu tego albumu. Zróbcie to zanim cały świat wykui nam jego nakład…
„When, Where, Why 1972 – 1979 DDR Big Band Grooves: Jerzy Milian Tapes 01” – zgodnie z numerem, zapowiada dalsze nagraniu, które mają ukazać się wkrótce. Ja już zrobiłem sobie miejsce na kolejne płyty i czekam na nie z niecierpliwością.
Aha, i jeszcze jedno. To naprawdę gra Jerzy Milian i niemiecka orkiestra, a nie największe amerykańskie gwiazdy… Brzmi niewiarygodnie… W moim prywatnym rankingu nowości z 2012 roku, to bardzo silny kandydat na płytę roku… A na podium będzie na pewno.

RadioJAZZ.FM poleca!
Rafał Garszczyński
Rafal[malpa]radiojazz.fm

  1. Acht Und Dreizig
  2. Wo Ist Die Socke
  3. Die Bunten Balkone
  4. Melodie Uber Einsamkeit
  5. Signor Cosmalino
  6. Bagira
  7. Melodie Fur Miehatsch
  8. Gluck Beim Zahnarzt
  9. Wasserpfeife Blues
  10. Kindermarchen
  11. Wann Wo Warum
  12. Der Lustige Witwer
  13. Vier Tapfere Kollegen
  14. Treffung S-Bahn
  15. Mademoiselle Horror

    Jerzy Milian

When, Where, Why 1972 – 1979 DDR Big Band Grooves: Jerzy Milian Tapes 01

Format: CD

Wytwórnia: GAD

Numer: 5901549197044

Jerzy Milian – vib,

Rundfunk Tanzorchester Berlin:

Gunter Gollasch – cond,

Ernst-Ludwig Petrovsky – as, ss, fl,

Gerhard Miehatsch – as, b cl,

Wemer Schmidt – ts, cl,

Fritz Heimbach – ts, fl,

Helmut Wenzel – bs, b cl,

Gerhard Pabst – tp,

Miroslav Bures – tp,

Joachim Grasswurm – tp, fh,

Heinz Becker – tp,

Horst Schmidt – tb,

Eberhard Dockowitz – tb,

Gotz Geithner – tb,

Hubert Katzenbeisser – tb,

Freddy Lehmann – b tb,

Klaus Hille – g,

Horst Pawliczak – p,

Klaus Koch – b,

Siegfried Mohle – vib, perc,

Wolfgang Winkler – dr.

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO