krysia stańko
Płyty Recenzja

Krzysztof Herdzin – Impressions on Paderewski

Obrazek tytułowy

The Paderewski Music Association, Anaklasis / PWN Edition, 2020

O tym, że jazz i klasyka idą często w parze, nie muszę przekonywać. Myślę, że każdy – niezależnie od stopnia zaawansowania w poznawaniu naszej ulubionej muzyki – zdążył zetknąć się z Chopinami, Bachami i innymi VIP-ami europejskiej kultury, przeniesionymi na grunt jazzu. Ignacy Jan Paderewski nie był na tym polu przesadnie eksploatowany, a nadrobić to spieszy Krzysztof Herdzin. I robi to z dawno niesłyszaną (przynajmniej przeze mnie) na nadwiślańskim rynku mocą rażenia. Od czasu duetu Makowicz vs. Możdżer nie zetknąłem się z tak eleganckim, nienapuszonym, a zarazem efektownym wzięciem klasyki na warsztat jazzowego pianisty.

Słuchacze, nie dajcie się przestraszyć tematyką tego krążka! Zdaję sobie sprawę, że można w pośpiechu odczytać menuety, nokturny sprzed stu lat (w dodatku nie te modnego Chopina) jako mocny oldschool, a także posądzić interpretatora o jakieś niekoniecznie porywające dla słuchacza studium przypadku. Nic z tych rzeczy! Herdzin proponuje coś, co funkcjonować by mogło w zasadzie bez skojarzeń z Paderewskim (z całym szacunkiem do jego postaci oczywiście). To mięsiste granie „na żywo”, pełne werwy, rytmicznych rotacji i pełne melodii tak „ujazzowionych”, że brzmiących zawadiacko, filmowo, współcześnie. Nie ma tu pompatyzmu czy ni to klasycznego, ni to jazzowego smędzenia dla niedzielnych słuchaczy jazzu we frakach (mimo że to koncert z filharmonii), czy też robienia na siłę czegoś „radykalnego”. To iście jazzowe, wytworne danie na nietypowej, klasycznej bazie, w dodatku – nienudne.

Potrzeba muzyki tak pojemnej jak jazz i jazzmanów tak sprawnych jak Herdzin, aby można było wykrzesać taki ogień swingu, harmoniczny cool i melodyjny chill z dowolnego materiału – czy to Paderewskiego, czy Pendereckiego, a pewnie i ze Świerzyńskiego, choć to chyba (?) nie ta liga.

Wojciech Sobczak-Wojeński

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO