Papierowy JazzPRESS
Płyty Recenzja

Kurt Elling – Secrets Are The Best Stories

Obrazek tytułowy

Edition Records, 2020

Norah Jones, Gregory Porter, Bettye LaVette, Melody Gardot, Bebel Gilberto, Matt Dusk, Suzanne Vega, Alicia Keys… Liczba wokalistek i wokalistów, którzy przełożyli premiery swoich nowych płyt z powodu światowej pandemii koronawirusa jest naprawdę długa. Artystą, który wydał krążek zgodnie z planem jest Kurt Elling. Secrets Are The Best Stories to szczególny projekt z kilku powodów. Stanowi on podsumowanie ćwierćwiecza wokalisty na światowej scenie, a jednocześnie jest nowym otwarciem.

Amerykanin zmienił wytwórnię. Studyjny album nr 14 nagrał dla brytyjskiej Edition Records. Jest on efektem kolaboracji ze znakomitym panamskim kompozytorem i pianistą Danilo Pérezem, który pojawia się w niemal wszystkich utworach oraz zamyka płytę solowym występem. Obecność Pereza wprowadza latynoski kontekst do zawartych tu utworów. Line-up sesji nagraniowej wypełniają inne jazzowe znakomitości: saksofonista Miguel Zenón, gitarzysta Chico Pinheiro i perkusista Johnathan Blake. Muzycy ci wzbogacili album o wiele świetnych partii instrumentalnych.

Elling napisał teksty i zaadaptował poematy do kompozycji między innymi: Pastoriusa, Shortera i Batesa. Nigdy wcześniej pieśniarz ten nie był tak bardzo zaangażowany w politykę, kwestie społeczne, aktualne bolączki świata. Niesprawiedliwość, prawa człowieka, wyzysk, populizm, rasizm, ksenofobia, nacjonalizm, migracje, uchodźstwo wojenne, zmiana klimatu. Problemy, które rozlały się po całym globie gwiazdor wokalu obserwuje w swojej ojczyźnie. W tekstach na Secrets Are The Best Stories** prezentuje jednak szerszą, uniwersalną optykę.

Kurt Elling to jeden z najlepszych i najbardziej cenionych obecnie wokalistów na jazzowym firmamencie ma na swoim koncie liczne nagrody, w tym Grammy za płytę Dedicated To You: Kurt Elling Sings The Music Of Coltrane And Hartman (2009). Stylowy i elegancki. O rozpoznawalnym stylu śpiewania. Wybitny spadkobierca schedy po XX-wiecznych legendarnych wokalistach i croonerach. Już na poprzednim albumie The Questions zawarł protest songi. Tam zadawał pytania, tu otrzymujemy pogłębioną refleksję nad niełatwą rzeczywistością. Najnowszy materiał jest bardziej wyrafinowany i spójny stylistycznie.

Mistrz wokalu zaadaptował poezję współczesnych twórców: Franza Wrighta oraz Roberta Blya, XIX-wiecznego abolicjonisty Francesa E.W. Harpera oraz laureatki literackiego Nobla Toni Morrison. Teksty do suity Stages (I, II, III) napisała związana niegdyś z ECM norweska pieśniarka Sidsel Endresen. Elling świadomie prowadzi swój czterooktawowy baryton, w sposób wirtuozerski cyzeluje każdy dźwięk.

Song Of The Rio Grande (for Oscar and Valeria Martinez-Ramirez) to przejmujący, pełen empatii, współczucia, ale i wściekłości protest song. Dekonstrukcja amerykańskich mitów. Głos przeciw antyhumanistycznej, dzielącej społeczeństwo polityce Donalda Trumpa. Kończą go frazy: „America, you’ve lost your heart/America, you’ve lost your mind”. Warto obejrzeć teledysk nakręcony do tej pieśni.

W balladzie Rabo de Nube artysta śpiewa po hiszpańsku. Akompaniuje mu Danilo Pérez. Symbiotyczna współpraca. Symboliczne spotkanie muzyków z Ameryki Północnej oraz Środkowej. Singlowe Esperanto to niosąca nadzieję kompozycja mistrza Vince’a Mendozy. W serwisach streamingowych pojawił się też cover starej pięknej piosenki Wondera Overjoyed, która nie weszła na płytę. Subtelna, prawie sześciominutowa wersja klasyka.

Secrets Are The Best Stories* to wokalne arcydzieło. Płyta, która nie zdarza się często. Nie można przejść wobec niej obojętnie. Na uznanie zasługują: koncept i zaangażowanie Ellinga, Pereza oraz pozostałych muzyków; poruszanie trudnych tematów; ciekawe brzmienia, przekaz nawołujący do tolerancji i otwartości, kompozycje oraz mocny głos wokalisty, który stale się rozwija i ma jeszcze wiele do powiedzenia. Wymagająca, przemyślana, dojrzała rzecz. Płyta do zasłuchania, nie dla tych, którzy szukają tylko muzyki tła.

Autor: Piotr Pepliński

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO