Płyty Recenzja

Makaya McCraven – In These Times

Obrazek tytułowy

(International Anthem, 2022)

Wszystkie dotychczasowe albumy Makai McCravena bardzo przypadły mi do gustu – zarówno bliższe klasycznej jazzowej formule, jak i te, na których w większym stopniu z dużą wyobraźnią flirtuje z elektroniką, samplami i hip-hopem. Koncertowo McCraven potrafi pokazać zupełnie inne oblicze – dynamicznego perkusisty z rozmachem korzystającego z dużego zestawu perkusyjnego. Najnowszy album In These Times w zamierzeniu miał być sumą muzycznych doświadczeń z ostatnich lat, częściowo opierając się na tematach pisanych przez McCravena od siedmiu lat z myślą o aranżowaniu na większy skład.

Trzon zespołu McCravena na In These Times stanowią Jeff Parker (gitara), Junius Paul (bas, perkusjonalia), Brandee Younger (harfa), Joel Ross (wibrafon, marimba) i Marquis Hill (trąbka, flugelhorn). Lider gra na perkusji i instrumentach perkusyjnych, ale także na baby sitarze, instrumentach klawiszowych, kalimbie, wibrafonie, wurlitzerze i organach. W nagrania zostało zaangażowanych w sumie 15 muzyków, odbywały się w pięciu studiach i czterech salach koncertowych. Proces postprodukcyjny realizowany był przez samego Makayę McCravena w domowym studiu. Po takich informacjach można by oczekiwać dzieła monumentalnego i pompatycznego – nic z tych rzeczy.

McCraven okazuje się mistrzem syntezy, tworząc wysmakowany, wspaniale zaaranżowany koktajl gatunkowy. In These Times to album bardzo dojrzały – każdy odsłuch może serwować nowe odkrycia – aranżacje, improwizacje, brzmienia, sample, tekstury dźwiękowe, nawiązania stylistyczne. Trudno zatrzymywać się nad każdym niuansem aranżacyjnym i produkcyjnym tego albumu, ale może kilka słów kluczy przybliży jego charakter.

Melodyjność – to pierwsze słowo klucz; tego przede wszystkim bardzo dobrze się słucha za sprawą zwiewności i ulotności przewijających się tematów. Bogactwo – pomimo ich melodyjności budowa utworów nie jest prosta. Na przykład w High Fives to kontrabas jest instrumentem pierwszoplanowym i w zasadzie utwór mógłby być pięknym solem kontrabasu. A jednak tyle się w nim dzieje w warstwie rytmicznej i grze innych instrumentów, że można słuchać utworu kilkakrotnie, wsłuchując się za każdym razem w inną partię. W innych kompozycjach również często każdy instrument gra swój temat równolegle do głównej linii melodycznej, a perkusja lub samplowane bity tworzą niebanalne struktury rytmiczne.

Soul – nawiązania do niego, albo do brzmień ze złotej epoki soulu lat siedemdziesiątych, są wszechobecne na In These Times. Jeśli do wurlitzera i organów McCravena dodamy obecne na albumie sekcję dętą, sekcję smyczków i flet, można sobie łatwo wyobrazić oldskulowe klimaty brzmieniowe, które w połączeniu z nowoczesną produkcją dają coś, co można nazwać postgatunkową, zakorzenioną w jazzie, soulu i funku muzyką XXI wieku. Błogostan – to uczucie, które powodują utwory-perełki, coś niedającego się bliżej określić. Najlepiej posłuchać pierwszych taktów Dream Another, a następnie poczekać na solo fletu – relaks gwarantowany. A po wysłuchaniu – dla podtrzymania nastroju i łączności między przeszłością i teraźniejszością – warto sięgnąć po płyty Curtisa Mayfielda.

Produkcja – elektroniczne bity charakterystyczne dla poprzednich albumów Makai McCravena są tu obecne, a jednak elektronika na In These Times dyskretnie wtapia się w materię muzyczną. Na przykład Makaya albo gra na perkusji, albo tworzy zawiłe faktury z samplowanej (własnej) perkusji – brzmieniowo nie ma wielkiej różnicy – możemy oceniać kreatywność i całościowy efekt. A w zakresie kreatywności i połączenia muzyki „żywej” z „przetworzoną” Makaya McCraven wchodzi na nowym albumie na wyższy poziom.

Album i jednocześnie tytułowy utwór In These Times zaczyna się od oklasków publiczności w tle – przy pierwszym odsłuchu jeszcze nie zdawałem sobie sprawy, że to między innymi ja oklaskuję artystę. Mało jest albumów, które tak zgrabnie łączą tamte – minione – czasy z teraźniejszością i przyszłością.

Grzegorz Pawlak

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO