Płyty Recenzja

Piotr Scholz – Birds from Another Planet

Obrazek tytułowy

Audio Cave, 2021

Piotr Scholz – gitarzysta, kompozytor i dyrygent, prowadzący także działalność naukową założyciel i pomysłodawca Poznań Jazz Philharmonic Orchestra, współtworzący też zespół Weezdob Collective, przypomniał o sobie kolejnym po debiutanckim Suite the Road z 2016 roku autorskim albumem. Birds from Another Planet jest hołdem dla francuskiego kompozytora Oliviera Messiaena.

Olivier Messiaen (1908-1992) jest twórcą koncepcji harmoniki opartej na systemie siedmiu skal (modi) zbudowanych z następstw interwałów powtarzanych po dwa-trzy razy. Już sam tytuł płyty Piotra Scholza odnosi się m.in. do postaci Messiaena, który z zamiłowania był ornitologiem (co zaowocowało licznymi kompozycjami mającymi przybliżyć trele ponad stu gatunków ptaków). Oprócz nawiązań do modalizmu Messiaena słowo „bird” w tytule albumu jest też wyraźnym odniesieniem do wybitnej postaci jazzu – Charliego Parkera. Kolejne odniesienia przywołuje wyrażenie „another planet”, podkreślające różnice pomiędzy jazzem i muzyką poważną, będącą „innym światem” w znaczeniu stosunku do czasu i sposobu realizacji zapisanego rytmu.

Scholz do tematyki skal podszedł w sposób niezwykle ambitny, tworząc opartą na nich siedmioczęściową kompozycję na big-band. Ścieżki na płycie, prezentujące stworzoną przez kompozytora i dyrygenta nową symbolikę akordową, noszą tytuły kolejnych skal (Modi I-VII). Program osadzony w takich stylach jak swing, ballada, latin czy blues (niekiedy wyraźnie nawiązujący również do muzyki klasycznej) zrealizowany został przez wyśmienitych muzyków zespołu budujących nowe melodie, barwy i brzmienia, którzy poruszali się przy tym w obrębie zadanych skal symetrycznych. Skład, w jakim nagrany został ten niecodzienny materiał, przedstawia się następująco: Piotr Scholz (kompozycje, dyrygent), Maciej Kociński, Seweryn Graniasty, Kuba Marciniak, Maciej Sokołowski, Marek Konarski (saksofony), Tomasz Orłowski, Kajetan Sobieraj, Patryk Rynkiewicz, Kacper Grzanka (trąbki), Piotr Banyś, Adam Kurek, Wojciech Jeliński, Gracjan Matouszek (puzony), Dawid Kostka (gitara), Filip Chojnacki (fortepian), Nikodem Kluczyński (kontrabas) oraz Stanisław Aleksandrowicz (perkusja).

Bogata w symbolikę muzyka oczarowuje swobodą i wdziękiem improwizacji czołowych przedstawicieli młodego środowiska jazzowego. Album obfituje w piękne, rozbudowane melodie, podane z orkiestrowym rozmachem i potęgą brzmienia, jednocześnie pozostając czytelnym, jasnym i przyjemnym w odbiorze, nawet dla mniej wprawnego ucha. Warto zwrócić uwagę na wysoki poziom zarówno kompozycji, jak i sposobu ich wykonania przez doborowy skład muzyków pod okiem czujnego dyrygenta.

Materiał, mimo skomplikowanej struktury, jest całkiem przyjazny i komunikatywny, a swobodne poruszanie się artystów w stylach jazzowych i okołojazzowych zapewnia dużą różnorodność oraz nadaje każdej z kompozycji indywidualnego charakteru.

Marta Ratajczak

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO