Płyty Recenzja

Rudresh Mahanthappa – Hero Trio

Obrazek tytułowy

Whirlwind Recordings, 2020

Rudresh Mahanthappa to hindusko-amerykański saksofonista będący uznanym sidemanem (współpracował m.in. z Jackiem DeJohnettem), ale ma także na koncie ponad 15 autorskich albumów. W 2009 i 2010 roku był wybrany najlepszym saksofonistą altowym przez Jazz Journalists Association. O ile na wcześniejszych płytach znajdziemy ślady jego pochodzenia i wpływy muzyki z południowych Indii, to tym razem trop jest zupełnie inny, ponieważ dostajemy dziewięć interpretacji jazzowych klasyków. I nie tylko.

Już pierwsze dźwięki nakreślają charakter tych wykonań, słyszymy bowiem żywiołowo zagrany Red Cross Charliego Parkera. Utwory giganta saksofonu pojawiają się jeszcze dwukrotnie, a jego Dewey Square jest równie wybuchową klamrą spinającą płytę. Świetna jest także wersja The Windup Keitha Jarretta, ale to nie koniec inspiracji, ponieważ usłyszymy także Overjoyed Stevie Wondera, a jeśli dorzucimy jeszcze do tego skoczne Ring Of Fire Johnny’ego Casha, to tytuł płyty staje się jak najbardziej adekwatny.

Bardzo charakterystyczny alt Mahanthappy uzupełniają François Moutin na kontrabasie i Rudy Royston na perkusji. Zespół dobrze czuje się w momentach, w których się rozpędza, ale potrafi również zwolnić, np. w Sadness Ornette’a Colemana. Umówmy się – nie jest to płyta, która zrewolucjonizuje rynek jazzowy, nie zawiera autorskiego materiału, ale standardy i nowoczesne, pełne energii ich wykonania po prostu się bronią.

Tutaj muszę podzielić się osobistą refleksją: jednym z pierwszych wykonawców, od których zaczynałem przygodę z jazzem, był Joshua Redman, młody saksofonista, szturmem wkraczający wtedy na scenę. On również lubił nagrywać cudze utwory, m.in. Jamesa Browna i The Beatles. I kiedy pierwszy raz włączyłem Hero Trio, miałem nieodparte skojarzenie z Redmanem właśnie, i nie chodzi tu tylko o koncepcję płyty. A choć czekam teraz na następny w pełni autorski album Mahanthappy, muszę przyznać, że raz na jakiś czas dobry cover nie jest zły.

Grzegorz Smędek

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO