Papierowy JazzPRESS
Płyty Recenzja

Verneri Pohjola – The Dead Don’t Dream

Obrazek tytułowy

Edition Records, 2020

Pierwszego maja ukazał się czwarty album fińskiego trębacza Verneriego Pohjoli wydany pod szyldem Edition Records. Album czołowego improwizatora europejskiej sceny jazzowej. Często występującego w Polsce i współpracującego z polskimi muzykami – płyta koncertowa z triem RGG i Samuelem Blaserem była jednym z najlepszych albumów roku 2018 w Polsce.

The Dead Don’t Dream** nagrane zostało przez kwartet z udziałem Tuomo Prättäli – fortepian i elektronika, Miki Kallio – perkusja i gongi oraz Anttiego Lötjönena – kontrabas. W dwóch utworach gościnnie wystąpił Pauli Lyytinen grający na saksofonach sopranowym i tenorowym, a w trzech pojawił się Miikka Paatelainen, który z kolei gra na elektrycznej gitarze hawajskiej. Wszystkie siedem kompozycji zawarteych na albumie napisał sam Verneri Pohjola.

W nieco ponad trzech kwadransach muzyki znajdziemy echa kilku ostatnich jego płyt. Podobnie jak na ekspresyjnym albumie Pekka – z kompozycjami ojca muzyka– – i na najnowszym wydawnictwie trębacz zdecydował się na skorzystanie z instrumentów elektronicznych. Z kolei swoboda, jaką pozostawia Pohjola kolegom z zespołu, przywodzi na myśl całkowicie improwizowany Animal Image, nagrany w duecie z Miką Kallio.

Verneri Pohjola oczywiście najczęściej pojawia się na pierwszym planie, jednak nie zawłaszcza tego albumu całkowicie dla siebie. W Wilder Brother oraz Voices Heard niezwykle interesująco wypada Tuomo Prättäla. Pianista i grający na kontrabasie Antti Lötjönen kapitalnie rozpoczynają półtoraminutowym wstępem przedostatnie na płycie Argirro. Podobnie ciekawie kontrastują ze sobą różne stylistyki. Wspomniany już wcześniej nowoczesny, z lekka oniryczny Voices Heard poprzedza klasycznie jazzowy The Conversationalist.

Pohjola potwierdza świetnym albumem swoje niebagatelne umiejętności i mocną pozycję na jazzowym rynku.

Autro - Krzysztof Komorek / DOnos kulturalny

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO