Papierowy JazzPRESS
Recenzja

Kenny Werner - The Space

Obrazek tytułowy

Czwarta płyta Kenny’ego Wernera zrealizowana dla Pirouet Records przynosi solową prezentację pianisty, album, na który wytwórnia namawiała go od samego początku współpracy. Płyta The Space jest swego rodzaju manifestem artystycznym nawiązującym do wydanej ponad dwadzieścia lat temu książki Wernera zatytułowanej Effortless Mastery, definiującej różne podejścia do grania muzyki, ćwiczeń, artystycznej kreatywności.

Tytuł albumu – The Space – jest także rozdziałem wspomnianej książki, mówiącym o owym „naturalnym”, „swobodnym” mistrzostwie w grze. Maestrii wywodzącej się – według autora – ze stanu umysłu, cechującego się otwartością, odcięciem od własnej świadomości, doświadczeń, wiedzy, lęków. Stanu, który pozwala na podejmowanie decyzji bez wahania, na celebrowanie także pomyłek.

Album zawiera osiem utworów. Rozpoczyna tytułowym The Space, podzielonym na trzy wyraźne części, długim – całość to ponad kwadrans muzyki. Wśród pozostałych siedmiu, już zdecydowanie krótszych nagrań znajdziemy standardy You Must Belive In Spring i If I Should Lose You, Jarrettowskie Encore From Tokyo, dwie kompozycje producenta i szefa artystycznego Pirouet Records oraz wziętego saksofonisty Jasona Seizera, wreszcie kolejne dwa własne dzieła Wernera.

Niespełna godzina muzyki upływa w dużym stopniu w nastrojowych, często melancholijnych klimatach. Tak zaprezentowany jest chociażby klasyk Michela Legranda You Must Belive In Spring oraz Taro i Kiyoko – kompozycje, które wyszły spod pióra Seizera. Podobnie jest z zamykającym album Fall From Grace. Za to dość frywolnie zabrzmiał wydany oryginalnie w monumentalnym boksie Sun Bear Concerts, wspomniany wcześniej utwór Keitha Jarretta.

Prezentacja niewymuszonej swobody w grze udała się znakomitemu pianiście w stu procentach. Dotyczy to przede wszystkim zestawu klasyków i autorskich tematów tworzących drugą część albumu. Natomiast wspomniane wcześniej The Space wyróżnia się nieco, stanowiąc motto, swego rodzaju podbudowę dla pozostałych nagrań. W połączeniu z resztą tworzy całość pokazującą zastosowanie mistrzostwa w praktyce.

Tekst ukazał się w magazynie JazzPRESS 02/2019

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO