For tune - Maseli
! News

5 płyt do których chętnie wracam: ADAM CZERWIŃSKI

Obrazek tytułowy

Fot. Marcin Storma

Adam Czerwiński rozpoczął swoją karierę muzyczną w latach 1980 jako wibrafonista Big Bandu Gdańsk Jerzego Partyki. Dziś znamy go jednak przede wszystkim dzisiaj jako perkusistę. Decyzję o takim ukierunkowaniu kariery podjął podczas warsztatów jazzowych w Chodzieży, dokąd – z braku wibrafonu – pojechał w roli "bębniarza".

Współpracował z takim muzykami jak Zbigniew Namysłowski, Jan “Ptaszyn” Wróblewski, Wojciech Karolak czy Janusz Muniak, a także Art Farmer, Garry Bartz, John Abercrombie, Larry Goldings, Bennie Maupin czy Karen Edwards. Dał się poznać także jako kompozytor, aranżer i band leader.

Był wieloletnim współpracownikiem Jarosława Śmietany, z którym nagrał ponad dwadzieścia płyt i zagrał setki koncertów jako stały członek jego zespołu. Najnowszy okres muzycznej aktywności Adama Czerwińskiego to między innymi współpraca z wybitnym skrzypkiem Nigelem Kennedym zarówno w studiu, jak i w zróżnicowanych stylistycznie programach koncertowych, obejmujących repertuar od muzyki klasycznej po interpretacje utworów Jimiego Hendriksa.

Wykładowca warsztatów muzycznych w całej Polsce, przez dziesięć lat prowadził własne zajęcia w Gdańsku w ramach polsko-niemieckiej współpracy kulturowej pod egidą fundacji Pojednanie – udokumentowane trzema albumami, nagranymi przez uczestników warsztatów. Jest także laureatem wyróżnień przyznawanych przez opiniotwórcze czasopisma branżowe Jazz Forum oraz Gitara i Bas. Współzałożyciel festiwalu “Jazz w Lesie”, który od 1996 gromadzi co roku znakomitych wykonawców i oddanych słuchaczy z kraju i zagranicy.

Dla naszych słuchaczy Adam Czerwiński wybrał pięć płyt do których lubi powracać:


Marvin Gaye - What is going on

whats-going-on-deluxe.jpg

Album koncepcyjny, będący opowieścią weterana wojny wietnamskiej, który po powrocie do kraju zderza się z problemami cierpienia, niesprawiedliwości, narkotykami, biedy. W warstwie lirycznej autor zwracał też uwagę na problemy ekologiczne. Płyta uznawana dziś za klasyczną, spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem zaróno krytyki jak i publiczności.


Miles Davies - Kind of Blue

kindofblue.jpg

Jazzowy Top wszechczasów. Nagrana w 1959 płyta po dziś dzień brzmi świeżo i autentycznie i stanowi jeden z wielu dowodów na geniusz Milesa Davisa. W świecie jazzu pozycja najobowiązkowsza!


Keith Jarret - My Song

my song jarrett.jpg

Drugi album europejskiego kwartetu Jarretta wydany przez ECM. Nagrania zespołu pianisty z udziałem Jana Garbarka, Palle Danielssona i Jona Christensena ukazały się w roku 1978. Niezwykłą popularność zdobył tytułowy utwór z płyty, stając się standartem nagrywanym później wielokrotnie przez samego Jarretta jak i przez innych muzyków.


Jimmy Smith - Organ Grinder Swing

incredible jimmy smith.jpg

Powrót Jimmy'ego Smitha do trzyosobowego składu. W nagraniu albumu wzięli udział Kenny Burrell – gitara oraz Grady Tate – perkusja. Jeden z największych komercyjnych sukcesów Jimmy'ego Smitha w karierze.


Earth Wind and Fire - I am

earth wind and fire iam.jpg

Album z roku 1979, który osiągnął szczyty list sprzedaży i może pochwalić się nagrodą Grammy dla utworu After the Love Has Gone w kategorii Best R&B Vocal Performance by a Duo or Group oraz trzema innymi nominacjami do tej nagrody.

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO