! News

5 płyt do których chętnie wracam: LESZEK KUŁAKOWSKI

Obrazek tytułowy

Fot. Kuba Majerczyk

Leszek Kułakowski– pianista jazzowy, kompozytor, teoretyk muzyki, pedagog, dyrygent. Wydał dwadzieścia autorskich płyt z pogranicza jazzu i muzyki współczesnej. Tworzy muzykę na różnorodne obsady, od duetu jazzowego (ostatnio Red Ice z Maciejem Sikałą), kwintetów, sekstetów, po kwartety smyczkowe, zespoły ludowe, big-bandy i orkiestry symfoniczne. Jako kompozytor stworzył wizjonerskie projekty na płaszczyźnie harmonii (Interwały), ale także w kontekście gatunku i formy – włączenie orkiestry w przestrzeń jazzu (np. Eurofonia). Leszek Kułakowski w środowisku akademickim znany jest jako profesor, który wspiera młodych, pomaga im w pierwszych samodzielnych krokach na scenie krajowej i międzynarodowej. Związany jest z Akademią Pomorską w Słupsku oraz z Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie założył kierunek Jazz i Muzyka Estradowa. Od 1995 roku organizuje w Słupsku i Gdańsku Komeda Jazz Festival oraz Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Komedy.

Dla naszych słuchaczy wybrał pięć płyt do których chętnie powraca.


Miles Davis Sketches of Spain

sketches of spain cover.jpg

Album który powstał dzięki ... żonie Milesa, Frances Davis, która namówiła go na obejrzenie występu tancerza flamenco Roberto Iglesiasa. Pierwotnie na płycie znaleźć się miała jedynie interpretacja Concierto de Aranjuez Rodriga, ale Gil Evans i Miles Davis nagrali jeszcze folkowe utwory inspirowanbe nagraniami Alana Lomaxa z Galicji i Andaluzji.


Paul Bley Open to Love

open to love cover.jpg

Solowy album Bleya z utworami własnymi, Carli Bley i Anette Peacock. Jedna z płyt które zdefiniowały brzemienie kultowej dziś wytwórni ECM.


Bill Evans Trio The Village Vanguard Sessions

evans vv sessions cover.jpg

Pełen zapis koncertów tria Evansa ze Scottem LaFaro i Paulem Motianem z roku 1961. Ostatnich występów LaFaro przed jego tragiczną śmiercią. Materiał cześciowo wydany był wcześniej na płycie Sunday at the Village Vanguard


John Coltrane A Love Supreme

love supreme.jpg

Dzieło niezwykle wciągające już od pierwszych dźwięków. Płyta składa się z czteroczęściowej transowej suity. Z pewnością od A Love Supreme wiele się zaczęło. Bez tego albumu nie byłoby jazz-rocka lat siedemdziesiątych, nie byłoby Carlosa Santany, Archie Sheppa, czy Billa Laswella. Nie byłoby techno i wielu innych rzeczy. I to wszystko wymyślono w czasie jednej nocnej sesji nagraniowej.


Krzysztof Komeda Astigmatic

astigmatic.jpg

Bezdyskusyjny numer jeden w kanonie polskiego jazzu. Nagrany nocą w sali Filharmonii Narodowej w składzie z Tomaszem Stańką, Zbigniewem Namysłowskim, Guntherem Lenzem i Rune Carlsonem. Na albumie znalazły się trzy rozbudowane kompozycje Komedy: Astigmatic, Kattorna (oparta na motywie z filmu Heniga Carlssena pod tym samym tytułem) oraz Svantetic (dedykowany szwedzkiemu poecie Svanetowi Forsterowi).

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO