News

Jaki to był rok...?

Obrazek tytułowy

Jaki to był rok dla jazzu? Raczej nie przełomowy. Nadal niektórzy znawcy wieszczą, że jazz umarł, a inni poganiają ich z transparentem, że wszystko jest jazzem. Kto wam powie jak jest jeśli nie dziennikarze, krytycy i fanatycy gatunku. Pozwolę sobie na odrobinę refleksji opartej na wynikach plebiscytów i podsumowań 2018 roku. Poniżej znajdziecie zestawienia z wybranych mediów: prestiżowych periodyków, serwisów muzycznych i streamingowych; stricte jazzowych i takich, które próbują ogarniać całość zjawisk muzycznych. Środowisko jazzowej krytyki jest raczej konserwatywne i tylko lekko otwarte na innowacje i eksperymenty. Z większości tegorocznych podsumowań wynika, że najlepsze płyty w tym roku wydali osiemdziesięciolatkowie!

Emanon (niedostępny cyfrowo) to pierwsze wydawnictwo Wayne’a Shortera od 2013 r. Jeden z ostatnich wielkich przez pięć lat gromadził materiał, żeby zaprezentować jedną płytę studyjną nagraną z 34-osobową orkiestrą i dwa albumy z kosmicznym kwartetem, pianistą Danilo Pérezem, basistą Johnem Patituccim i perkusistą Brianem Bladem. „Trójpak” niezwykłej klasy, ale czy interesujący dla współczesnego odbiorcy? Drugi album, o którym piszą wszyscy, to Ledroba. Liderem „projektu” był perkusista Andrew Cyrille, ale towarzyszą mu tytani: na gitarze Bill Frisell i Wadada Leo Smith na trąbce. Trzech instrumentalistów i kompozytorów „wagi ciężkiej”. Ich wspólna muzyka brzmi jak czysta poezja. Ta płyta hibernuje prawdziwego ducha jazzowej improwizacji w wersji na sześć rąk. Trzeci z weteranów to saksofonista Charles Lloyd, który cały 2018 rok zaplanował na aktywne obchody swoich 80 tych urodzin. Vanished Gardens została nagrana wspólnie z jego nieodłącznymi The Marvels i wokalistką Lucindą Williams. Całość brzmi jak marzenie, jest lekka, piękna i nostalgiczna, kiedy trzeba. Może nawet, a niech mnie, przebojowa.

Na kolejnych miejscach podsumowań przeplatają się takie nazwiska jak Ambrose Akinmusire, Cécile McLorin Salvant, Miles Okazaki, Esperanza Spalding, Brad Mehldau, Joe Lovano, Joshua Redman. Żadnych zaskoczeń, sami płytowi i koncertowi headlinerzy. W zestawieniach pojawia się również jazzowy prorok ostatnich lat Kamasi Washington. Jego ostatni album Heaven and Earth nie jest już takim objawieniem jak The Epic, ale nadal jest jedyną jazzową płytą w zestawieniu Pitchforka (na 48 miejscu); serwisu muzycznego o największym zasięgu.

Oddzielny temat stanowią dwaj liderzy reprezentujący scenę Chicago i Londynu. Shabaka Hutchings (Sons of Kemet, Ancestors, The Comet is coming), sakofonista, kompozytor, siła napędowa brytyjskiej muzyki obecnie. Absolutny tytan pracy. W niektórych składach jego pomysły są dominujące, w innych sygnalizuje rozległe zainteresowania, a w kolaboracjach i jako sideman udowadnia jak charakterystyczne już jest brzmienie jego instrumentu. Na omawiane podsumowania wszedł z płytą Sons of Kemet Your Queen Is A Reptile. Rastafariańskie ska, afrobeat, prawie klasyczny free jazz, taneczne soca z Trynidadu i wiele innych tropów poruszyły z krzeseł nawet wyspiarską branżę muzyczną podczas rozdania tegorocznych Mercury Prize, do których Sons of Kemet byli nominowani.

Matomiast Makaya McCraven w swoim ostatnim, dwupłytowym, dziele jawi się wręcz jako muzyczny dokumentalista współczesności. Universal Beings, to „badania terenowe” w Chicago, Los Angeles, Nowym Yorku i Londynie. Cztery sesje nagrane na żywo skutecznie zamknięte w klamry zestawu perkusyjnego McCravena. Materiał tak obszerny, że dla niektórych niespójny, dla innych profetyczny. Najważniejsze jednak są … składy muzyków z tych może najgorętszych miejsc na jazzowej mapie świata. Uczestników eksperymentu Universal Beings warto znać i śledzić. Los Angeles (saksofoniści Jeff Parker i Josh Johnson oraz skrzypek Miguel Atwood-Ferguson) Nowy York (harfistka Brandee Younger, wiolonczelistka Tomeka Reid, wibrafonista Joel Ross i basista Dezron Douglas) Londyn (saksofinistka Nubya Garcia pianista Ashley Henry i basista Daniel Casimir) Chicago (saksofonista Shabaka Hutchings, wiolonczelistka Tomeka Reid i basista Junius Paul)

Z powyższych, najwyraźniej zapamiętam z 2018 roku dwie płyty. Wikwintne jazzowe Haute couture spółki Cyrille/Frisell/Smith. Ich Lebroba to „kolacja mistrzów”, w której obok czysto akustycznych uniesień dostaniemy pełną gamę ambientowych przetworzeń i efektów. Masterpiece produkcji muzycznej.

Sons of Kemet ze swoim „Your Queen Is A Reptile” to szalona jazda zbudowana na dwóch perkusyjnych zestawach i tubie z zadziornym wokalem saksofonu Shabaki Hutchingsa. Lidera, który nic tylko szpera w organicznych brzmieniach świata i chyba najwyraźniej dziś rezonuje potrzebę różnorodności i wolności twórczej.

P.S.

Jeśli chodzi o polskie akcenty to krytycy jednego z poważniejszych All About Jazz dostrzegli dwa albumy: Marcin Wasilewski Trio - Live oraz Mikolaj Trzaska / Olie Brice / Mark Sanders / Riverloam Trio - Live At The Alchemia


New York Times

  • Wayne Shorter - „Emanon”
  • Ambrose Akinmusire - „Origami Harvest”
  • Logan Richardson - „Blues People”
  • Esperanza Spalding - „12 Little Spells”
  • Miles Okazaki - „Work”
  • Sam Harris - „Harmony”
  • Andrew Cyrille - „Lebroba”
  • James Brandon Lewis/Chad Taylor - „Radiant Imprints”
  • Myra Melford’s Snowy Egret - „The Other Side of Air”
  • Justin Brown - „Nyeusi”
  • Harriet Tubman - „The Terror End of Beauty”
  • Allison Miller and Carmen Staaf - „Science Fair”
  • David Murray featuring Saul Williams - „Blues for Memo”
  • Keith Jarrett - „La Fenice”
  • Sylvie Courvoisier Trio - „D’Agala”
  • Makaya McCraven - „Universal Beings”
  • Walking Distance featuring Jason Moran - „Freebird”
  • John Hollenbeck Large Ensemble, - „All Can Work”
  • Henry Threadgill 14 or 15 Kestra: Agg - „Dirt ... and More Dirt”
  • Cécile McLorin Salvant - „The Window”

Jazzwise

  • Charles Lloyd & The Marvels + Lucinda Williams - „Vanished Gardens”
  • Wayne Shorter - „Emanon”
  • Sons of Kemet - „Your Queen Is A Reptile”
  • Brad Mehldau Trio - „Seymour Reads The Constitution!”
  • Joshua Redman/Ron Miles/Scott Colley/Brian Blade - „Still Dreaming”
  • Cécile McLorin Salvant - „The Window”
  • Brad Mehldau - „After Bach”
  • Kurt Elling - „The Questions”
  • Nicole Mitchell - „Maroon Cloud”
  • Liran Donin’s 1000 Boats - „8 Songs”
  • Nat Birchall - „Cosmic Language”
  • Ambrose Akinmusire - „Origami Harvest”
  • Mark Turner/Ethan Iverson - „Temporary Kings”
  • Jean Toussaint - „Brother Raymond”
  • Michael Wollny Trio - „Wartburg”
  • Julian Siegel Quartet - „Vista”
  • Roller Trio - „New Devices”
  • Elliot Galvin - „The Influencing Machine”
  • Bobo Stenson - „Contra La Indecision”
  • Esbjörn Svensson Trio - „e.s.t. live in London”

The Rolling Stone

  • The Bad Plus - „Never Stop II”
  • Cécile McLorin Salvant - „The Window”
  • Wayne Shorter - „Emanon”
  • Makaya McCraven - „Universal Beings”
  • Peter Brötzmann and Heather Leigh - „Sparrow Nights”
  • Charles Lloyd and the Marvels + Lucinda Williams - „Vanished Gardens”
  • Various Artists - „We Out Here”
  • Dan Weiss - „Starebaby”
  • Ray Angry - „One”
  • Houston Person and Ron Carter - „Remember Love”
  • James Brandon Lewis and Chad Taylor - „Radiant Imprints”
  • Harriet Tubman - „The Terror End of Beauty”
  • Joe Lovano and Dave Douglas Sound Prints - „Scandal”
  • Kamasi Washington - „Heaven and Earth”
  • JP Schlegelmilch, Jonathan Goldberger and Jim Black - „Visitors”
  • Hailu Mergia - „Lala Belu”
  • Anteloper - „Kudu”
  • Kris Davis and Craig Taborn - „Octopus”
  • Andrew Cyrille - „Lebroba”
  • Joshua Redman, Ron Miles, Scott Colley and Brian Blade - „Still Dreaming”

The Guardian (by John Fordham)

  • Joe Lovano/Dave Douglas - „Scandal”
  • Joshua Redman - „Still Dreaming”
  • Myra Melford’s Snowy Egret - „The Other Side of Air”
  • John Coltrane - „Both Directions at Once: The Lost Album”
  • Keith Jarrett - „After the Fall”
  • Binker and Moses - „Alive in the East?”
  • Brad Mehldau/Charlie Haden - „Long Ago and Far Away”
  • Wayne Shorter - „Emanon”
  • Liran Donin’s 1000 Boats - „8 Songs”
  • Laura Jurd’s Dinosaur - „Wonder Trail”

Jazz Times

  • Wayne Shorter - „Emanon”
  • Ambrose Akinmusire - „Origami Harvest”
  • Myra Melford’s Snowy Egret - „The Other Side of Air”
  • Kenny Barron Quintet - „Concentric Circles”
  • Cécile McLorin Salvant - „The Window”
  • Joshua Redman, Ron Miles, Scott Colley, Brian Blade - „Still Dreaming”
  • Bill Frisell Music - „IS”
  • Brad Mehldau Trio Seymour - „Reads the Constitution!”
  • Sons of Kemet - „Your Queen Is a Reptile”
  • Miguel Zenón Featuring Spektral Quartet - „Yo Soy la Tradición”
  • Henry Threadgill - „Double Up, Plays Double Up Plus”
  • Mary Halvorson - „Code Girl”
  • Makaya McCraven - „Universal Beings”
  • Kamasi Washington - „Heaven and Earth”
  • Joe Lovano & Dave Douglas - „Sound Prints Scandal”
  • Henry Threadgill 14 or 15 Kestra: Agg - „Dirt…and More Dirt”
  • Charles Lloyd and the Marvels + Lucinda Williams - „Vanished Gardens”
  • David Virelles Igbó Alákǫrin - „The Singer’s Grove”
  • Steve Coleman and Five Elements Live at the Village Vanguard, Vol. 1 - „The Embedded Sets”
  • Tyshawn Sorey - „Pillars”

Stereophile

  • Keith Jarrett - „La Fenice”
  • Cecile McLorin Salvant - „The Window”
  • Fred Hersch Trio - „Live in Europe”
  • Ben Allison - „Quiet Revolution”
  • Dave Douglas Quintet - „Brazen Heart: Live at Jazz Standard—Saturday”
  • Frank Kimbrough - „Monk’s Dreams”
  • Charlie Haden & Brad Mehldau - „Long Ago and Far Away”
  • Steve Coleman & Five Elements - „Live at the Village Vanguard, Vol.1”
  • Dave Douglas & Joe Lovano - „Scandal”
  • Charles Lloyd & the Marvels + Lucinda Williams - „Vanished Gardens”

Vinylmeplease

  • Javier Santiago - „Phoenix”
  • Cécile McLorin Salvant - „The Window”
  • James Francies - „Flight”
  • Anguish - „Anguish”
  • Kamasi Washington - „Heaven And Earth”
  • Noname - „Room 25”
  • Barre Phillips - „End to End”
  • R+R=NOW - „Collagically Speaking”
  • Theo Hill - „Interstellar Adventures”
  • Azar Lawrence - „Elementals”

Bandcamp

  • Quin Kirchner - „The Other Side of Time”
  • Peggy Lee - „Echo Painting”
  • Marike van Dijk - „The Stereography Project feat. Jeff Taylor and Katell Keineg”
  • Dos Santos - „Logos”
  • Bobby Previte - „Rhapsody”
  • Walking Distance - „Freebird”
  • Makaya McCraven - „Universal Beings”
  • Juan Ibarra Quinteto - „NauMay”
  • Thumbscrew - „Ours and Theirs”
  • Christopher Ali Solidarity Quartet - „To Those Who Walked Before Us”
  • Roller Trio - „New Devices”
  • SLUGish Ensemble - „An Eight Out Of Nine”
  • Trio HLK - „Standard Time”
  • Anat Cohen & Fred Hersch - „Live in Healdsburg”
  • John Hollenbeck Large Ensemble - „All Can Work”

Sputnik Music

  • Eli Keszler - „Stadium”
  • Natalia Lafourcade - „Musas Vol.2”
  • The Necks - „Body”
  • Snail’s House - „L’ete”
  • Kamasi Washington - „The Choice”
  • Gleb Kolyadin - „Gleb Kolyadin”
  • Kamasi Washington - „Heaven and earth”
  • Mathias Eick - „Ravensburg”
  • Snail’s House - „Sno”
  • Avantdale Bowling Club - „Avantdale Bowling Club”
  • Idris Ackamoor and the Pyramids - „An Angel Fell”
  • Imperial Triumphant - „Vile Luxury”
  • Lonker See - „One Eye Sees Red”
  • Sons of Kemet - „Your Quenn is a Reptile”
  • Ed Schrader’s Music Beat - „Riddles”
  • Park Jiha - „Communion”
  • John Coltrane - „Both Directions At Once: The Lost Album”
  • The Caretaker - „Everywhere at the End of Time - Stage 4”
  • Submotion Orchestra - „Kites”
  • Kindo - „Happy However After”

Paste

  • JD Allen - „Love Stone”
  • John Scofield - „Combo 66”
  • Bill Frisell - „Music IS”
  • Francois Moutin & Kavita Shah - „Interplay”
  • Michael Leonhart Orchestra - „The Painted Lady Suite”
  • Wayne Shorter - „Emanon”
  • Eddie Henderson - „Be Cool”
  • Andrew Cyrille - „Lebroba”
  • Joshua Redman - „Still Dreaming”
  • Carlos Henriquez - „Dizzy Con Clave”

sam_shays_stream_logo-01-01.jpg

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO