Kaliski festiwal to jedno z najstarszych jazzowych wydarzeń festiwalowych w historii polskiego jazzu. Niezwykle ważny dla środowiska, z bogatymi tradycjami i długą listą występujących artystów oraz laureatów konkursu, który przez długie lata towarzyszył imprezie. W Kaliszu rodziły się kariery, zdarzały się koncertowe sensacje, a i fonograficznie można mówić o dobrze udokumentowanych wydarzeniach.
fot. Piotr Fagasiewicz
Historia święta jazzowej pianistyki w Kaliszu rozpoczyna się w roku 1974. Koncerty odbywały się w różnych miejscach i na kilku scenach, bo też festiwal nie miał jeszcze swojej stałej siedziby. Jak przyznaje Jan Cegiełka, znakomity biograf festiwalu, kluczową dla jego wczesnej historii edycją była ta z roku 1978. „Przyjechał wtedy do Kalisza pianista Miles Davis, Kenny Drew, a prosto z Paryża Martial Solal” – wspomina Cegiełka. Od tego momentu rozpoczyna się właściwa historia festiwalu, na którym w kolejnych dekadach wystąpili niemal wszyscy polscy pianiści jazzowi i cała rzesza największych gwiazd jazzowej klawiatury ze świata.
fot. Piotr Fagasiewicz
Od samego początku, czyli od roku 1974, rozpoczyna się także fonograficzny rozdział festiwalowej historii. W serii Biały Kruk Czarnego Krążka ukazywać się zaczynają płytowe kroniki dźwiękowe festiwalu. Pierwszymi nagraniami, które znalazły się na pierwszym wydawniczym woluminie, są zapisy koncertów dwóch laureatów konkursu odbywającego się w ramach festiwalu: Pawła Tabaki (1974) i Adama Żółkosia (1976). W części dokumentującej koncerty gwiazd kaliskiego festiwalu, wyjściowymi płytowymi publikacjami stały się koncerty wspomnianych wcześniej pianistów: Martiala Solala i Kenny’ego Drew (z polską sekcją rytmiczną: Paweł Jarzębski – kontrabas, Janusz Stefański – perkusja) z pamiętnej 5. edycji imprezy. W kolejnych dekadach na płytach ukazały się także fragmenty koncertów tria Wojciecha Niedzieli (1979) i Abdullaha Ibrahima (1984).
fot. Piotr Fagasiewicz
Ta bezcenna dziś fonograficzna dokumentacja związana jest z Międzynarodowym Konkursem Pianistów Jazzowych im. Mieczysława Kosza. Dariusz Grodziński, dyrektor CKiS w Kaliszu, przypomina, że konkurs „związany był z Fabryką Fortepianów**i Pianin Calisia**, ponieważ nagrodą dla najlepszego pianisty w konkursie był właśnie fortepian”.
Autor: Andrzej Winiszewski
Felieton powstał jako część projektu Jazzowa Mapa Polski realizowanego przez Fundację EuroJAZZ. W ramach projektu powstają także audycje i wywiady w RadioJAZZ.FM
Przesłuchaj wszystkie podcasty z projektu: LINK
Rozmowa Piotra Wickowskiego z Dariuszem Grodzińskim:
Podcast z audycji Andrzeja Winiszewskiego: