! News

Kolejna premiera Piotra Damasiewicza

Obrazek tytułowy

28 maja zadebiutuje płyta Kategorium – kolejna premiera wydana w ramach inicjatywy wydawniczej Piotra Damasiewicza – L.A.S. listening and sounding.

Album„Kategorium powstał dzięki współpracy artystów sztuk wizualnych i muzyków. Jest pokłosiem wystawy, podczas której polsko-słowacka grupa artystyczna – Marcin Berdyszak, Radek Ślany, Patrik Kovacovsky i Kata Kissoczy – nawiązując do filozofii Immanuela Kanta dokonała interpretacji kategorii ilości, jedności, wielości i ogółu. Artyści odnieśli się do bogatego i niezwykłego potencjału przestrzennego Starej Kopalni w Wałbrzychu.

Wystawie towarzyszył koncert Piotra Damasiewicza i Emilio Gordoa. Materiał z występu, wraz z nagranymi samplami rzeźb stały się bazą do powstania albumu. Piotr Damasiewicz i Emilio Gordoa nawiązali do tego samego problemu co artyści wizualni, zaś suma ich refleksji doprowadziła do powstania niezwykłego fenomenu muzycznego.

Podstawą do tworzenia muzyki i konceptu całości były rzeźby i instalacje oraz przestrzeń galerii będąca integralną częścią Starej Kopalni w Wałbrzychu. Poza zastanymi obiektami użyto również instrumentów muzycznych – trąbki i wibrafonu, które dopełniły dzieła. Dzięki temu stworzono muzyczną myśl, „zrodzoną” pośród industrialnego transu.

Jak wspomina Piotr Damasiewicz: Niektóre rzeźby wzbudzane były mocnymi uderzeniami, z których wyciągnęliśmy jak najgłębsze basy, nad niektórymi pracowaliśmy equalizacyjnie aby wydobyć określone częstotliwości, czyli wybrane harmoniczne. Użyliśmy rąk oraz wibrujących narzędzi, by uzyskać efekt dronowy, grając na rzeźbie Zeppelinie zrobionego z płótna. Do niektórych rzeźb użyliśmy mikrofonów piezoelektrycznych, czyli tzw. pickupów. Dzięki czemu mogliśmy wyłuskać harmoniczne poprzez ewualizację, by ukazać inny obraz dźwiękowy urządzeń – w tym przypadku instalacji z nagranymi dźwiękami silników. Nie bez znaczenia miała wielkość hali industrialnej byłej kopalni której pogłos był częścią składową do stworzenia wypowiedzi muzycznej i idąc dalej kompozycji.

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO