Papierowy JazzPRESS
! Felieton

Mistrzowie Polskiego Jazzu: Andrzej Jagodziński

Obrazek tytułowy

fot. Jarek Wierzbicki

W muzycznym dorobku Andrzeja Jagodzińskiego tylko pozornie przeważają jazzowe interpretacje kompozycji Fryderyka Chopina. Mam również pewność, że te najważniejsze i najciekawsze jego nagrania jeszcze nie powstały. Pozostało jeszcze wiele kompozycji Chopina do zagrania i z pewnością pojawią się nowe pomysły, nie stroniącego od nietypowych projektów artystycznych, pianisty.

Rocznik 1953 to w jazzie ciągle wiek średni. Oznacza zwykle, tak jak w przypadku Andrzeja Jagodzińskiego szczyt twórczych możliwości, sprawność techniczną połączoną z kreatywnością i siecią kontaktów pozwalających na kreowanie nowych artystycznych pomysłów.

Andrzej Jagodziński jest z wykształcenia waltornistą, choć nigdy nie widziałem w jego rękach tego niezbyt często używanego w muzyce improwizowanej instrumentu. Początek jego kariery jako jazzowego pianisty wyznaczyło zwycięstwo w festiwalu Złota Tarka w 1979 roku i zaproszenie do zespołu przez Henryka Majewskiego. Grupy tradycyjne miały się jeszcze przez chwilę pojawiać w kręgu zainteresowań naszego bohatera, choć łączenie w krótkim okresie czasu występów z Old Timers i String Connection nie udało się nikomu innemu, pozostając dowodem na niezwykle uniwersalne umiejętności tego wybitnego pianisty.

W latach osiemdziesiątych grał między innymi w zespołach Janusza Muniaka, Zbigniewa Namysłowskiego, Eryka Kulma i Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Został też ulubionym akompaniatorem Ewy Bem. Swoją najważniejszą do dnia dzisiejszego płytę nagrał w 1993 roku. Pierwszy album Chopin był małą sensacją, bowiem kompozycje Fryderyka Chopina uchodziły za rodzaj narodowej świętości i wszelkie próby ich zmieniania były odbierane jako coś co najmniej niestosownego. Muzycy jazzowi sięgali po mazurki i polonezy niezbyt często i starali się zachować formę zbliżoną do oryginału. Trio Jagodzińskiego z Adamem Cegielskim i Czesławem Małym Bartkowskim Chopina odmłodziło i jednym albumem stworzyło niekończącą się i trwającą do dziś modę na improwizowane interpretacje dzieł kompozytora.

Modzie na jazzowe granie Chopina pomagały przeróżne państwowe fundusze, ale również spora sprzedaż kolejnych albumów wydawanych przez większość polskich pianistów jazzowych. Sam Andrzej Jagodziński kompozycje Chopina nagrywał jeszcze kilkukrotnie i każdy z kolejnych albumów był sporym sukcesem artystycznym i komercyjnym.

Trudno przejść obojętnie wobec niezwykłości projektu Chopin. Za jednym zamachem Andrzej Jagodziński zwrócił uwagę środowiska jazzowego na kompozycje Chopina, jednocześnie otwierając przed muzykami jazzowymi kolejne drzwi sal koncertowych i przypominając fanom muzyki klasycznej o istnieniu innych rodzajów twórczości artystycznej. Moda trwająca do dziś spowodowała, że po kolejne albumy z Chopinem sięgali również słuchacze niekoniecznie zwracający uwagę na muzykę o dużej wartości artystycznej.

Powodzenie takiego projektu w Japonii, gdzie uwielbiają jazz i równie dużym szacunkiem darzą twórczość Fryderyka Chopina było oczywistym następstwem artystycznej wartości pierwszego albumu Chopin. Andrzej Jagodziński koncertuje w zasadzie na całym świecie, pokazując nie tylko jazzowe interpretacje muzyki Fryderyka Chopina, ale również udowadniając, że kreatywne podejście do wiekowej przecież muzyki może dać jej kolejną młodość. Wieloletnie doświadczenie koncertowe pozwoliło repertuarowi klasycznemu i towarzyszącym im improwizacjom dojrzeć. W tej chwili trio Jagodziński / Cegielski / Bartkowski stanowi nierozerwalną, idealnie zbalansowaną całość, doskonały zespół muzyków mających na swoim koncie tysiące doskonałych koncertów i wiele nagrań.

W 1997 roku ukazała się, nieco niezauważona na tle nagrań Chopina, płyta Deep Cut z autorskimi kompozycjami Andrzeja Jagodzińskiego. Swoistym podsumowaniem dotychczasowej działalności Andrzeja Jagodzińskiego jest wydana w 2013 roku płyta Koncert fortepianowy g-moll zawierająca nagranie skomponowanego przez lidera koncertu zarejestowanego z udziałem muzyków jego tria i orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Wojciecha Zielińskiego. Ten album w udany sposób łączy jazzowe harmonie z klasyczną formą koncertu fortepianowego napisanego dla solisty i orkiestry w pełnym składzie symfonicznym.

Trudno nie łączyć Jagodzińskiego z Chopinem, ale trzeba również zauważyć pozostałe nagrania. Od wielu lat pozostaje stałym akompaniatorem Ewy Bem, grając z nią repertuar klasycznie jazzowy (choćby fantastyczny Bright Ella’s Memorial poświęcony standardom śpiewanym przez Ellę Fitzgerald), jak i ten nieco bardziej rozrywkowy. Andrzej Jagodziński pojawia się również jako pianista na płytach innych wokalistek. Nagrywał wielokrotkie z Anną Marią Jopek. Ma na swoim koncie również nagrania z Lorą Szafran, Dorotą Miśkiewicz i Niką Lubowicz, a także zespołem wokalnym Sound Office.

Gra wyśmienicie na akordeonie, niestety takich nagrań nie ma zbyt wielu, choć wydana w 2003 roku płyta, tria Jagodzińskiego z Giovanni’m Mirabassim, który zastąpił lidera w roli pianisty, kiedy ten sięgnął po akordeon jest absolutnie przymusową pozycją dla wszystkich zainteresowanych tym instrumentem. Sięgał po muzykę filmową, kolędy, pieśni rosyjskie i repertuar klasyczny. Trudno wymienić wszystkie miejsca w których zagrał i nagrody, które otrzymał. Jego płyty były na pierwszych miejscach w zestawieniach sprzedaży nie tylko w Polsce, ale też w Japonii, gdzie rynek jazzowy jest niezwykle dojrzały i trudny.

Obecnie Andrzej Jagodziński realizuje projekt poświęcony muzyce Krzysztofa Komedy, którego 50 rocznica śmierci przypada w 2019 roku. W swoim stałym trio, które działa już ponad 25 lat, wraz z muzykami towarzyszącymi, Henrykiem Miśkiewiczem i Robertem Majewskim, a także z zapraszanymi często gośćmi Andrzej Jagodziński przypomina muzykę naszego wspaniałego kompozytora. Mam nadzieję, że uda się zarejestrować ten materiał i udostępnić tym, którzy nie będą mieli okazji zobaczyć tego projektu na żywo.

..................

Felieton jest częścią projektu PolishJAZZ: Mistrzowie Polskiego Jazzu - 100 audycji w RadioJAZZ.FM, realizowanego przez Fundację Popularyzacji Muzyki Jazzowej EuroJAZZ.

Audycje Rafała Garszczyńskiego poświęcone Mistrzom Polskiego Jazzu będą emitowane od poniedziałku do piątku o godz. 14.45 w RadioJAZZ.FM. Link: www.radiojazz.fm/player

Audycje Mistrzowie Polskiego Jazzu: Andrzej Jagodziński będą emitowane w dniach 24-28 czerwca.

belka_logo_Muzyka.jpg

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

27 czerwca

Lado w Mieście ma 10 lat

Plac Zabaw nad Wisłą

Warszawa

27 czerwca

Swingujące trójmiasto

Muzeum Miasta Sopotu

Sopot

28 czerwca

Summer Jazz Festiwal w Krakowie

Festiwal

Kraków

01 lipca

Vertigo Summer Jazz Festival

Festiwal

Wrocław

06 lipca

Jazz na Starówce 2019

Rynek Stare Miasta

Warszawa

11 lipca

12. Letnia Akademia Jazzu (karnet)

Klub Wytwórnia

Łódź

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO