Papierowy JazzPRESS
News

Subiektywna Piątka – najlepsze albumy 2018: duety wg Krzysztofa Komorka

Obrazek tytułowy

Subiektywna piątka jest autorskim spojrzeniem na mijający rok w jazzowej fonografii poprzez perspektywę nieco innych od zwyczajowo stosowanych kategorii. Niektóre z wymienionych tytułów pasują do kilku zestawień, jednak założyłem, że każdy album pojawić się może w podsumowaniu tylko jeden raz.

Strings Garden Joelle Leandre – Fundacja Słuchaj!

Trzypłytowy box zawierający rejestrację trzech duetowych koncertów znakomitej kontrabasistki. Podczas występów w Paryżu i Warszawie towarzyszyli jej kolejno: Bernard Santacruz – kontrabas, Gaspar Claus – wiolonczela oraz Theo Ceccaldi – skrzypce i altówka. Drzewa, Liście, Kwiaty – tak zatytułowane są poszczególne krążki, a ogród czworga improwizatorów oferuje obrazową i fantastyczną podróż w głębię muzycznej wyobraźni.

Acoustic Kristin & Kvistum – Losen Records

Akustyczny album saksofonistki Kristin Sevaldsen i pianisty Larsa Kvistuma podsumowuje ich pięcioletnią współpracę. Płyta zawiera zarówno kompozycje premierowe, jak również na nowo zaaranżowane utwory, znane z wykonań wspólnego zespołu obojga muzyków. Duetowy album koncentruje się na pokazaniu lirycznej, jesiennej strony ich muzyki, pełnej melodyjności z odniesieniami do jazzu, folku i muzyki filmowej.

Random Dances And (A) Tonalities Don Byron & Aruan Ortiz – Intakt

Spotkanie muzyków dwojga pokoleń. Ortiz jest jedną ze wschodzących gwiazd jazzowego fortepianu. Byron to klarnecista wszechstronny, awangardzista, współpracujący z raperami, heavymetalowcami, klezmerami. W dziesięciu kompozycjach obaj muzycy przechodzą od swobodnej improwizacji do Ellingtona, od tanga do marsza pogrzebowego, prezentują skrzypcową partitę Bacha na klarnet solo, oferując szerokie spektrum stylistyczne i zaskakujące pomysły.

Illusion of a Separate World David Kollar & Arve Henriksen – Hevhetia

„Lubię grać głośno” mówi o swoich nagraniach David Kollar. I chociaż na Illusion of a Separate World znajdziemy wpływy rocka, to album nie stwarza wrażenia mocnego uderzenia. Tuzin nagrań pomieszczonych w trzech kwadransach to tajemnicza, lekko mroczna opowieść, w ambientowych klimatach. Doprawiona elektroniką, wokalizami Arve Henriksena i jazzowymi partiami trąbki. Niezwykle spójna, konieczna do wysłuchania od deski do deski.

Basement Music Tomasz Dąbrowski & Jacek Mazurkiewicz – Multikulti

Płyta mająca stanowić formę medytacji nad dźwiękiem. To założenie stało się podwaliną poszukiwań, fundamentem zbudowania bogatej i dość różnorodnej palety utworów. Dąbrowski i Mazurkiewicz nie bali się stylistycznej niejednorodności. Główna narracja uzupełniona elektroniką, wytłumieniem trąbki, kontrabasem w roli perkusji – umiejętnie dobranymi i nienadużywanymi drobiazgami, pozwoliły stworzyć coś bez wątpienia oryginalnego i zajmującego.

autor: Krzysztof Komorek

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

27 czerwca

Lado w Mieście ma 10 lat

Plac Zabaw nad Wisłą

Warszawa

27 czerwca

Swingujące trójmiasto

Muzeum Miasta Sopotu

Sopot

28 czerwca

Summer Jazz Festiwal w Krakowie

Festiwal

Kraków

01 lipca

Vertigo Summer Jazz Festival

Festiwal

Wrocław

06 lipca

Jazz na Starówce 2019

Rynek Stare Miasta

Warszawa

11 lipca

12. Letnia Akademia Jazzu (karnet)

Klub Wytwórnia

Łódź

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO