Papierowy JazzPRESS
News

Subiektywna Piątka – najlepsze albumy 2018: duety wg Krzysztofa Komorka

Obrazek tytułowy

Subiektywna piątka jest autorskim spojrzeniem na mijający rok w jazzowej fonografii poprzez perspektywę nieco innych od zwyczajowo stosowanych kategorii. Niektóre z wymienionych tytułów pasują do kilku zestawień, jednak założyłem, że każdy album pojawić się może w podsumowaniu tylko jeden raz.

Strings Garden Joelle Leandre – Fundacja Słuchaj!

Trzypłytowy box zawierający rejestrację trzech duetowych koncertów znakomitej kontrabasistki. Podczas występów w Paryżu i Warszawie towarzyszyli jej kolejno: Bernard Santacruz – kontrabas, Gaspar Claus – wiolonczela oraz Theo Ceccaldi – skrzypce i altówka. Drzewa, Liście, Kwiaty – tak zatytułowane są poszczególne krążki, a ogród czworga improwizatorów oferuje obrazową i fantastyczną podróż w głębię muzycznej wyobraźni.

Acoustic Kristin & Kvistum – Losen Records

Akustyczny album saksofonistki Kristin Sevaldsen i pianisty Larsa Kvistuma podsumowuje ich pięcioletnią współpracę. Płyta zawiera zarówno kompozycje premierowe, jak również na nowo zaaranżowane utwory, znane z wykonań wspólnego zespołu obojga muzyków. Duetowy album koncentruje się na pokazaniu lirycznej, jesiennej strony ich muzyki, pełnej melodyjności z odniesieniami do jazzu, folku i muzyki filmowej.

Random Dances And (A) Tonalities Don Byron & Aruan Ortiz – Intakt

Spotkanie muzyków dwojga pokoleń. Ortiz jest jedną ze wschodzących gwiazd jazzowego fortepianu. Byron to klarnecista wszechstronny, awangardzista, współpracujący z raperami, heavymetalowcami, klezmerami. W dziesięciu kompozycjach obaj muzycy przechodzą od swobodnej improwizacji do Ellingtona, od tanga do marsza pogrzebowego, prezentują skrzypcową partitę Bacha na klarnet solo, oferując szerokie spektrum stylistyczne i zaskakujące pomysły.

Illusion of a Separate World David Kollar & Arve Henriksen – Hevhetia

„Lubię grać głośno” mówi o swoich nagraniach David Kollar. I chociaż na Illusion of a Separate World znajdziemy wpływy rocka, to album nie stwarza wrażenia mocnego uderzenia. Tuzin nagrań pomieszczonych w trzech kwadransach to tajemnicza, lekko mroczna opowieść, w ambientowych klimatach. Doprawiona elektroniką, wokalizami Arve Henriksena i jazzowymi partiami trąbki. Niezwykle spójna, konieczna do wysłuchania od deski do deski.

Basement Music Tomasz Dąbrowski & Jacek Mazurkiewicz – Multikulti

Płyta mająca stanowić formę medytacji nad dźwiękiem. To założenie stało się podwaliną poszukiwań, fundamentem zbudowania bogatej i dość różnorodnej palety utworów. Dąbrowski i Mazurkiewicz nie bali się stylistycznej niejednorodności. Główna narracja uzupełniona elektroniką, wytłumieniem trąbki, kontrabasem w roli perkusji – umiejętnie dobranymi i nienadużywanymi drobiazgami, pozwoliły stworzyć coś bez wątpienia oryginalnego i zajmującego.

autor: Krzysztof Komorek

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

16 kwietnia

Międzynarodowy Festiwal Starzy i Młodzi, czyli jazz w Krakowie

Festiwal

Kraków

23 kwietnia

godz: 19:00

11. LUBLIN JAZZ FESTIWAL

24 kwietnia

godz: 20:30

Jazz Session: Bipolar Order

Bardzo Bardzo

Warszawa

25 kwietnia

godz: 19:00

Jazz na BOK-u: Quiana Lynell

Białostocki Ośrodek Kultury

Białystok

25 kwietnia

godz: 19:00

Jerzy Małek Quintet /Jazz w Podziemiach Kamedulskich

Podziemia Kamedulskie

Warszawa

25 kwietnia

godz: 19:30

Kinley pres. JAZZ (Mietek Szcześniak & Krzysztof Herdzin Trio)

Klub SEN

Warszawa

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO