Papierowy JazzPRESS
News

JAZZTOPAD 2015

Obrazek tytułowy

Podczas wczorajszej Konferencji Prasowej Organizatorzy Jazztopad 2015 ogłosili nazwiska pierwszych wykonawców i gości festiwalu. Rok 2015 jest dla festiwalu Jazztopad przełomowy pod wieloma względami.

Po 11 latach iJazztopad przenosi się do Narodowego Forum Muzyki – jednej z najważniejszych sal koncertowych w Europie.

Ten rok to również premiera płyty Charlesa Lloyda z kompozycją zamówioną na dziesięciolecie Jazztopadu w 2013 roku. Po latach Lloyd powraca do legendarnej wytwórni Blue Note i to z nagraniem live z Jazztopadu.

Tegoroczny Jazztopad oczywiście nie może obyć się bez premier.
Pierwsza będzie prawykonaniem utworu wybitnego kontrabasisty Andersa Jormina na chór i orkiestrę. W drugiej części znajdzie się specjalny projekt z Trilokiem Gurtu w roli głównej. Trilok będzie przewodził zupełnie nowemu trio z udziałem takich artystów, jak Wacław Zimpel i Maallem Mokhtar Gania.

Na jedynym koncercie w Europie ze specjalnym projektem wystąpi Anthony Braxton. Przed nim z nowymi kompozycjami zagra polsko-indyjska formacja Saagara, której liderem jest Waclaw Zimpel.

Na wielki finał – trio wybitnego pianisty Abdullaha Ibrahima. To kolejna legenda, która odwiedzi Wrocław po raz pierwszy w historii.

Pełny program Festiwalu już wkrotce!

Artyści:

Anders Jormin to skandynawskie oblicze jazzu. Szwedzki basista, kompozytor i pedagog grał z legendami, takimi jak: Joe Henderson, Don Cherry, Charles Lloyd, Kenny Wheeler. Regularnie nagrywał z Tomaszem Stańko. Był przez lata frontmanem słynnego zespołu Entra, a dziś gra w Bobo Stenson trio i bardzo oryginalnej grupie dr Dingo. Interesuje go także muzyka etniczna, którą zgłębiał u źródeł, w trakcie pobytów na Kubie i w Mozambiku. Ma kontrakt na wyłączność z wytwórnią ECM, jest członkiem Swedish Royal Academy of Music i doktorem honoris causa w Akademii Sibeliusa
w Finlandii.

Trilok Gurtu, pochodzący z Bombaju muzyk i kompozytor, został uznany najlepszym żyjącym perkusistą w plebiscycie „Drum Magazine”. Światową sławę przyniosło mu połączenie muzyki indyjskiej z jazzem. Na zaproszenie Jazztopadu wystąpi z zafascynowanym Indiami polskim jazzmanem Wacławem Zimpelem, klarnecistą i kompozytorem. Razem z nimi zagra Maallem Mokhtar Gania, marokański maallem, czyli mistrz, grający na gimbri – strunowym, basowym instrumencie, charakterystycznym dla mniejszości etnicznej Gnawa. Marokańska muzyka Gnawa ma transowy charakter, ponieważ wywodzi się z obrzędów szamańskich.

Zespół Saagara to czterech wirtuozów, nietypowe instrumenty, dwa skontrastowane ze sobą światy muzyczne oraz jedna scena, która te światy łączy. Pochodzący z indyjskiego Bangalore instrumentaliści wykonają muzykę karnatycką – bardzo wysublimowaną rytmicznie i melodycznie, liczącą sobie około
4 tysięcy lat (!) , wciąż żywą w południowych Indiach. Towarzyszący im Wacław Zimpel – klasycznie wykształcony wirtuoz klarnetu, obecnie jeden z najważniejszych muzyków polskiej sceny improwizowanej.

Anthony Braxton nie tylko komponuje, gra na saksofonie, klarnecie, fletach i pianie, jest także filozofem, a nawet zapalonym szachistą. Za całokształt twórczości muzycznej otrzymał w zeszłym roku najbardziej zaszczytne wyróżnienie amerykańskie w dziedzinie jazzu, NEA Jazz Masters Award. Inspiruje się wielkimi twórcami współczesnej muzyki klasycznej, m.in. Johnem Cage’em czy Karlheinzem Stockhausenem, wykorzystuje nowoczesne oprogramowanie komputerowe do generowania dźwięku. Wykładał filozofią, a obecnie swoje fascynujące refleksje na temat wpływu mistycyzmu na twórczość opisuje w wielotomowych publikacjach z teorii muzyki. Znany jest z nadawania kompozycjom zawiłych tytułów, nierzadko zapisywanych w formie rysunków czy diagramów. Jak nazwie utwór, którego światowe prawykonanie odbędzie się na Jazztopadzie 2015?

Abdullah Ibrahim to prawdopodobnie jedyny jazzman posiadacz – czarnego pasa w azjatyckich sztukach walki. Jest twórcą pierwszego jazzowego albumu nagranego przez artystów z Południowej Afryki. Słynie jako ten, który połączył jazz z folklorem Czarnego Lądu. Współpracował z Dukiem Ellingtonem oraz z całą plejadą jazzmanów, m.in. z gwiazdami poprzednich edycji Jazztopadu: Ornette’em Colemanem, Johnem Coltrane’em, Pharaoh Sandersem. Życiorys artysty spleciony jest z historią RPA i walką z apartheidem. Skomponował utwów Mannenberg, który stał się nieoficjalnym hymnem rdzennych mieszkańców Południowej Afryki, wystąpił na zaprzysiężeniu prezydenta Mandeli.

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO