News

Seria Polish Jazz powraca!

Obrazek tytułowy

Najważniejsza polska seria jazzowa wszech czasów „POLISH JAZZ” powraca na płytach CD i LP. Ta kultowa seria zawiera 76 albumów wydawanych przez Polskie Nagrania w latach 1964 – 1990 na płytach długogrających. Polskie Nagrania (obecnie pod skrzydłami Warner Music Poland) inaugurują reedycję serii w nowej ekskluzywnej odsłonie.

Co kwartał ukazywać się będzie sześć albumów z serii zarówno na płytach CD, jak i winylowych. Pierwsze albumy to: Andrzej Kurylewicz Quintet „Go Right”, Krzysztof Komeda Quintet„Astigmatic”, Ewa Bem with Swing Session „Be a Man”, NOVI „Bossa Nova”, Tomasz Stańko „TWET” orazExtra Ball „Birthday”.

Reedycja została przygotowana z niespotykaną jak dotąd starannością. Polskie Nagrania zadbały o znakomite, zremasterowane brzmienie, wnikliwe i pasjonujące teksty oraz nowoczesną szatę graficzną, która nawiązując do oryginału wprowadza elegancki, spójny wygląd albumów. Autorami tekstów do pierwszych płyt są: Jan Borkowski, Tomasz Szachowski, Tomasz Tłuczkiewicz i Michał Wilczyński a redaktorem serii – Paweł Brodowski. Remastering z oryginalnych taśm matek wykonał reżyser Jacek Gawłowski.

Polish Jazz to historia polskiego jazzu, niezwykli ludzie i ich pasjonujące historie, o których mówią komentarze 20-stronicowych książeczek dołączonych do płyt CD (w języku polskim i angielskim), zilustrowane dodatkowo wieloma fotografiami. Podziwiać można pietyzm fotoedytora archiwalnych zdjęć i okładek Przemysława Pomarańskiego oraz smak twórcy nowej szaty graficznej – Łukasza Hernika, który zręcznie połączył tradycję z nowoczesnością.

Winylowe wersje albumów w gramaturze 180 dostępne będą w sprzedaży od 15 kwietnia. Jest to pierwsza w historii reedycja serii Polish Jazz na płytach winylowych!

Andrzej Kurylewicz Quintet „Go Right”
Dla fana polskiego jazzu „Go Right” Kwintetu Andrzeja Kurylewicza jest wydawnictwem tak samo znaczącym, jak wydana pod nr XL 001 _VII Symfonia_Beethovena (pod batutą Witolda Rowickiego), mamy bowiem do czynienia z płytą pionierską.

Podczas gdy podobne formacje w Polsce mogły liczyć jedynie na wydanie czwórki, lub na udział w Kronikach festiwalowych Jazz Jamboree, Kwintet Kurylewicza nagrał pierwszą w Polsce jazzową płytę długogrającą. Sukces tego wydawnictwa zapoczątkował serię Polish Jazz.

Na co dzień, Kwintet Andrzeja Kurylewicza, chętnie sięgał do amerykańskich standardów, jednakże album „Go Right” jest wypełniony autorskimi kompozycjami członków zespołu (Karolak, Ptaszyn i Kurylewicz).

Krzysztof Komeda Quintet„Astigmatic”

„Astigmatic”, płyta nagrana przez Kwintet Krzysztofa Komedy to dzieło, które stało się fundamentem polskiej sceny jazzu. Nagrana ponad 50 lat temu, niezmiennie określana jest w opiniach znawców, jak i zwykłych fanów jazzu jakonajwybitniejszy album nagrany kiedykolwiek przez polskich muzyków. Tę opinię potwierdzają plebiscyty i ankiety organizowane w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat przez programy radiowe (m.in. Program III PR, Program II PR), jak i fachowe pisma (Jazz Forum). Płyta „Astigmatic” Krzysztofa Komedy niezmiennie dostawała najwięcej głosów.

„Astigmatic” to sztandarowe dzieło Krzysztofa Komedy, twórcy, do którego dorobku odwołują się polscy muzycy reprezentujący różne pokolenia i orientacje stylistyczne. Jest mitem, którego siła nie słabnie, mimo tego, że od śmierci kompozytora minęło kilkadziesiąt lat.

Ewa Bem with Swing Session „Be a Man”
„Be a Man” to drugi album znakomitej polskiej wokalistki jazzowej Ewy Bem. Jest to najlepiej sprzedający się album winylowy w historii polskiej wokalistyki jazzowej. Jego nakład przekroczył 130 000 płyt!

Pierwszych pięć utworów to standardy jazzowe, druga część płyty (winylowa strona B) to sześć piosenek napisanych specjalnie dla wokalistki. Ewie Bem towarzyszy oktet Swing Session, prowadzony przez ikonę polskiego jazzu Henryka Majewskiego, który jest autorem wszystkich aranżacji. W składzie oktetu usłyszymy również m.in. saksofonistę Henryka Miśkiewicza, a na fortepianie Andrzeja Jagodzińskiego. Gościnnie na płycie pojawia się Zbigniew Wodecki, w piosence „Czy powie mi pan dzień dobry”.

NOVI „Bossa Nova”

Płyta „Bossa Nova” to debiutancki album NOVI - później znanego pod nazwą NOVI Singers. Wydany został w 1967 roku w legendarnej serii Polish Jazz pod numerem 13.

Zespół NOVI (New Original Vocal Instruments) był jednym z muzycznych fenomenów lat 60. i 70. W skład grupy wchodzili: Bernard Kawka, lider, Ewa Wanat, Waldemar Parzyński i Janusz Mych. Wszyscy wokaliści byli również instrumentalistami. Wspólnie stworzylioryginalny i niespotykany dotychczas styl, piękne i wyrafinowane wokalne harmonie.

Na albumie znajdują się oryginalne utwory, skomponowane specjalnie na tę płytę przez członków zespołu: Bernarda Kawkę, Waldemara Parzyńskiego i Janusza Mycha. NOVI zatytułowali swoją pierwszą dużą płytę “Bossa-Nova”. Nie trzeba tego rozumieć zbyt dosłownie. Chodzi tu o ogólny klimat płyty, na której NOVI prezentują cały wachlarz swoich umiejętności. Grupie akompaniują różne składy instrumentalne od kontrabasu z perkusją, poprzez pełną sekcję, flet, wibrafon aż do grupy instrumentów smyczkowych.

Tomasza Stańko, Tomasz Szuklaski, Edvard Vesala, Peter Warren „TWET”
TWET to czwarta płyta w dyskografii Tomasza Stańki. Trzecia studyjna i trzecia, na której jest liderem. Nagrana w kwietniu 1974 i wydana w tym samym roku przez Polskie Nagrania jako nr 39 serii „Polish Jazz”. Afirmacja kreatywnego żywiołu wolności - free jazz sensu stricte. Dla wielu najlepsza płyta Stańki.

Extra Ball „Birthday”

Zespół Extra Ball, to dziecko Jarka Śmietany. Oficjalny debiut grupy miał miejsce na festiwalu Jazz nad Odrą w 1974 roku. W 1976 roku zespół nagrał swój pierwszy album studyjny, zatytułowany „Birthday”. Extra Ball był gorąco przyjmowany przez krytyków: „To jedyna nasza grupa, która może stanąć śmiało za zespołem Zbigniewa Namysłowskiego" (JAZZ nr 5/1976).

Płyta została nagrana w składzie: Jarosław Śmietana (gitara), Władysław „Adzik” Sendecki (fortepian), Jan Cichy (gitara basowa) i Benedykt Radecki (perkusja), Andrzej Olejniczak (saksofon). Album zawiera osiem kompozycji napisanych wspólnie przez Jarka Śmietanę i Władysława Sendeckiego.

Stańko: „To była prekursorska płyta, bez niej nie byłoby słynnej „Balladyny”, choć „Balladyna” była już napisana i zupełnie inna. Czegoś takiego jak TWET nie da się powtórzyć, taką płytę nagrywa się tylko raz.”

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO