Książki Recenzja

Philip Watson – Bill Frisell, Beautiful Dreamer

Obrazek tytułowy

Faber & Faber, 2022

Któż nie lubi Billa Frisella. Jego kariera trwa już niemal pół wieku. Od lat fascynuje różnorodnością swoich projektów. Dzisiaj uważany jest za jedną z najważniejszych postaci współczesnej sceny jazzu i muzyki improwizowanej. Napisana przez Philipa Watsona książka ma charakter biografii autoryzowanej. Powstała w ścisłej współpracy z jej bohaterem, między innymi podczas licznych wspólnych rozmów i… podróży Watsona i Frisella, do miejsc ważnych dla życiorysu gitarzysty. Sam Frisell był z początku dość sceptyczny co do pomysłu napisania biografii. „O czym tu pisać. Mam tę samą żonę od 35 lat” – bronił się półżartem.

Szczęśliwie zamierzenie udało się doprowadzić do końca i powstała 450-stronicowa dokładna kronika artystycznego i osobistego życia Billa Frisella. Jako ciekawostkę podać można fakt, że chociaż Philip Watson jest dziennikarzem niezwykle doświadczonym, to Beautiful Dreamer jest jego książkowym debiutem. Zaprocentowała jednak wieloletnia praca w prasie i liczne wywiady, jakie miał okazje Philip Watson w trakcie swojej kariery przeprowadzić. A właśnie wywiady stały się fundamentem konstrukcji całej książki. Po pierwsze wspomniane już rozmowy z samym Billem Frisellem. Ale także zapisy spotkań z jego rodziną, bliskimi i przyjaciółmi.

Kapitalnym pomysłem jest jedenaście Kontrapunktów. Tak właśnie zatytułowanych krótkich rozdziałów, w których zaproszeni goście mówią o muzyce Frisella, a także o nim samym. Lista interlokutorów Philipa Watsona przyprawia o dreszczyk emocji, a znaleźli się na niej między innymi Hal Willner, zespół The Bad Plus, Sam Amidon, Paul Simon, Gus Van Sant i Rhiannon Giddens.

Wspomniana już objętość książki może z lekka przestraszyć potencjalnego czytelnika, ale tak jak Bill Frisell zachwyca swoją muzyką, tak i Philip Watson zjednuje odbiorcę lekkością pióra. Czyta się Pięknego Marzyciela jednym tchem, a publikację wieńczy pokaźny zbiór przypisów i indeks. Świetna, perfekcyjna książka.

Krzysztof Komorek

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO