Warsztaty Jazzowe w Puławach organizowane przez Polskie Stowarzyszenie Jazzowe w Puławskim Ośrodku Kultury „Dom Chemika” to najstarsze przedsięwzięcie tego typu na skalę europejską. Kadrę wykładowców stanowią wybitni artyści i soliści, doświadczeni pedagodzy, głównie z Akademii Muzycznych oraz uczelni zagranicznych. (USA, Turcja). Są to artyści cieszący się uznaniem środowiska z wieloletnim doświadczeniem pedagogicznym.
Program dydaktyczny obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne. W godzinach wieczornych odbywają się koncerty profesjonalnych zespołów a wieczorne jam session to wspólne muzykowanie na estradzie kadry i uczestników.
Wszyscy otrzymują bezpłatnie podręcznik z płytą CD dr. Janusza Szprota pt. „Materiały do ćwiczeń improwizacji jazzowej”, zawierając podstawową nomenklaturę, zasady harmonii, oraz wykorzystanie skal w improwizacji jazzowej. Stanowi on podstawowy materiał do studiowania zasad improwizacji i nowoczesnej interpretacji harmonii i może służyć przez wiele lat. Do dyspozycji uczestników jest biblioteka muzyczna z ponad 10.000 woluminów, nut i materiałów szkoleniowych.
Program dydaktyczny:
1. Teoria Improwizacji – wykłady prof. Janusza Szprota oparte na jego podręczniku
„Materiały do ćwiczeń improwizacji
jazzowej” wraz z przykładami na CD
2. Historia Jazzu wykłady prof. Jacka
Niedzieli-Meiry oparte na jego podręczniku „Historia jazzu – 100 wykładów”
3. Klasy instrumentalne – zajęcia indywidualne i w grupach
4. Klasy wokalne – zajęcia indywidualne i w grupach
z udziałem 2 zespołów akompaniujących
5. Praca z zespołami instrumentalnymi
6. Klasa Big Bandu, prowadzenie Dante Luciani
Wzorując się na innych organizatorach warsztatów informujemy, iż opłata za program dydaktyczny wraz z podręcznikiem, codziennymi koncertami i jam sessions oraz możliwością korzystania z biblioteki wynosi (podobnie jak w latach poprzednich) 400 zł. Natomiast zakwaterowanie i utrzymanie uczestnicy mogą sobie zapewnić na własną rękę, choć wydaje się, iż proponowane przez nas nowoczesna bursa z wyżywieniem, opieką instruktorów i ubezpieczeniem są wystarczająco atrakcyjne.
Zapisy można dokonywać na specjalnym Formularzu Zgłoszeniowym opublikowanym na stronie: www.domchemika.pl
Kadra pedagogiczna:
Janusz Szprot – kierownik dydaktyczny Warsztatów Jazzowych w Puławach, wykładowca harmonii i teorii improwizacji. Absolwent Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, obecny od ponad 40 lat na polskiej i światowej scenie jazzowej. Jest pionierem profesjonalnej edukacji jazzowej w Polsce, głównie jako autor podręczników, twórcą programu dydaktycznego i wykładowca Warsztatów ( Chodzież - 1978-88; Zwierzyniec - 1988-90, Margonin 1990-92; Puławy 1990 -2015). W 1990 roku otrzymał ofertę ankarskiego Bilkent University, utworzenia pierwszego w Turcji profesjonalnego Wydziału Jazzu, którym kierował do 2014r. Obecnie nadal pracuje w Turcji jako założyciel i kierownik nowego Wydziału jazzu na AHEP University w Alanyi. Współtwórca wielu międzynarodowych projektów, m.in. „Polish-Turkish Jazz Connection” i „Young@Hearts" oraz albumu: „Polonezkoy” (ADA Records – Istanbul) „Na tureckim dywanie” (SELES - Warszawa). Jest autorem unikalnego na skalę europejską podręcznika „Materiały do ćwiczeń improwizacji jazzowej” wraz z przykładami na CD, zawierającego kompendium wiedzy o harmonii i stylistyce jazzowej. W 2010 roku Janusz Szprot został odznaczony medalem „Bene Merito” przyznanym przez Polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych “za zasługi dla promocji polskiej kultury i umacniania pozycji Polski na arenie międzynarodowej”.
Kevin Mahogany (USA) – wykładowca w klasie wokalistyki jazzowej, Absolwent Baker University należy do najwybitniejszych wokalistów amerykańskich mając w dorobku występy solowe jak i zespołowe oscylujące się pod względem stylistyki od klasycznego jazzu do współczesnego R & B.W dorobku ma kilkanaście znaczących płyt wydanych w prestiżowej Warner Brothers, z których najważniejszą jest „Pride and Joy” – a tribute to the music of the great Tamla Motown Era. „Newsweek” opisuje go jako „wokalistę jazzowego swojego pokolenia” a „New Yorker Magazine” w recenzji pisarza Whitney Balliet: „Nie ma tego, czego Mahogany nie mógłby zrobić… Jest jednym z czołowych, naprawdę utalentowanych wokalistów naszych czasów”.
Dr. Janusz Szrom – wykładowca wokalistyki jazzowej na Wydz. Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach obronił w 2012 roku pracę doktorską na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie uzyskując stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej wokalistyka. W czerwcu 2014 r. na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie zakończył proces habilitacji, uzyskując tytuł doktora habilitowanego. W 2008 r. Janusz Szrom został wybrany przez Michela Legranda do zaśpiewania utworu podczas jubileuszowego „50 Międzynarodowego Festiwalu Jazz Jamboree. Od 6 lat zajmuje 1-miejsce w plebiscycie miesięcznika „Jazz Forum”. Ostatni znaczący projekt, to: „Straszni Panowie Trzej” zawierający pierwsze jazzowe opracowania piosenek Jerzego Wasowskiego i Jeremiego Przybory.
Sibel Köse /Turcja/ – wykładowca w klasie wokalistyki jazzowej na amerykańskim Bilkent University w Ankarze. Od wielu lat uznawana jest w Turcji za Pierwszą Damę Jazzu. Jej kariera rozpoczęła się jeszcze w czasie studiów a bogactwo barwy głosu i zmysł improwizacji postawił ją w rzędzie najlepszych wokalistek kontynentu. Jest liderka różnych grup wokalnych z którymi występowała w Polsce, Francji, Holandii, Grecji, Czechach, Niemczech, Estonii, Hiszpanii, Kuwejcie, Bahrajnie, Dubaju, Rosji, Senegalu, Maroka i Republiki Południowej Afryki. Sibel Köse jest stałym uczestnikiem najważniejszych festiwali w Turcji i na arenie międzynarodowej. Prowadzi stacjonarne Warsztaty Wokalne „Jazz” w Stambule a w Puławach od 6 lat uznawana jest za niezastąpioną nauczycielkę tajników jazzu.
Peter Brewer – Doctor of Musical Arts, wykładowca w klasie gry na flecie i saksofonie na Wydz. Jazzu Uniwersytetu Barry Miami Shores, Floryda, USA.Peter William Brewer jest absolwentem Bachelor of Music Miami University (saksofon /dęte drewniane) oraz Master of Music (concentration in Studio Music and Jazz performance). Ukończył studia doktoranckie Musical Arts na University of Miami 2009 roku publikując pracę „The Creative Process of Ira Sullivan”. Występował i nagrywał z plejadą amerykańskich artystów głównie na Florydzie i w Hiszpanii. Odwiedzał też dwukrotnie Polskę wykładając na Warsztatach Jazzowych w Puławach, zyskując sobie znaczący prestiż polskiego środowiska muzycznego
Paweł Dobrowolski – wykładowca w klasie perkusji, Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie perkusji prof. Adama Buczka w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Najbardziej poszukiwany perkusista polski, ma w karierze występy nie tylko w polskimi artystami ale także ze znaczącymi jazzmanami zagranicznymi jak: Nigel Kennedy, Terence Blanchard, Randy Brecker, Richard Bona, Dhafer Youssef, Mino Cinelu, Jeff Beck, Gonzalo Rubalcaba, Gil Goldstein, Makoto Ozone, NDR Big Band, Maria Schneider Jazz Orchestra, Jacques Schwarz-Bart, Gordon Haskell, Brad Terry, W dotychczasowym dorobku posiada ponad 30 nagranych płyt jak również muzykę do seriali oraz udział w programach telewizyjnych stacji polskich TVP1, TVP2, Polsat, TVN oraz zagranicznych: RTL, ZDF, BBC, MEZZO. Miał okazję koncertować na wielu prestiżowych scenach np: Royal Albert Hall w Londynie.
Gościem specjalnym będzie Cezary Konrad.
Dante Luciani – wykładowca w klasie: Big Band /puzon. Jest wykładowcą puzonu w Departamencie Music Studio i Jazzu na Uniwersytecie w Miami Frost School of Music, gdzie jest koordynatorem programu Brass Jazz i prowadzi wielokrotnie nagradzaną Frost Jazz Band Concert. Dante Luciani w przeszłości występował na jednej scenie z wieloma uznanymi artystami, m.in. Frankiem Sinatrą, Benem Vereenem, Natalie Cole, Anthonym Newleyem i Randym Breckerem.W dorobku ma nagrania w czołówka muzyków amerykańskich oraz występy jako solista i band leader na Salsa Meets Jazz w Arturo Sandoval Jazz.
Dr. hab Jacek Niedziela-Meira, wykładowca w klasie gry na kontrabasie na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej na Akademii Muzycznej w Katowicach. W 1997 r. przeprowadził przewód doktorski, a w 2002 – habilitacyjny. W latach 2002–2005 pełnił funkcję dziekana Wydziału Jazzu na tej uczelni oraz prowadził klasę kontrabasu i wykładał historię jazzu. Obecnie jako prof. dr hab. związany jest z Akademią Muzyczną we Wrocławiu, gdzie wykłada w/w przedmioty oraz dodatkowo wykłada w PWSZ w Nysie. W 2014 r. uzyskał tytuł profesora zwyczajnego, nominację profesorską wręczył mu prezydent Bronisław Komorowski. Jest autorem wykładów z historii jazzu opublikowanych w wydawnictwie „Historia Jazzu. 100 wykładów” oraz podręcznika „Kontrabas jazzowy” (AM we Wrocławiu). Jest laureatem wielu konkursów muzycznych, w latach 2008 – 2011 zajmował 1-miejsca w ankiecie miesięcznika Jazz Forum. Współpracował z większością polskich artystów jazzowych a także ze znaczącymi postaciami światowego jazzu jak: Eddie Henderson, Art. Farmer, John Clayton, Bobby Watson, Kevin Mahogany, Mike Mainieri, Deborah Brown, Jack Walrath, Garrison Fewell. Gościem specjalnym będzie Krzysztof Ścierański.
Artur Dutkiewicz – wykładowca w klasie fortepianu, Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie. Jest jednym z najwybitniejszych pianistów jazzowych w Polsce, współtwórcą znaczących projektów z gdańskim Teatrem Instrumentalnym Ryszarda Miśka oraz autorem muzyki teatralnej m.in. „Proces. Taniec lokatora”,która prezentowana była na zagranicznych festiwalach teatralnych (Dania, RFN, Szwajcaria, Włochy). Występuje głównie w małych zespołach instrumentalnych. W 1986 roku został finalistą międzynarodowego konkursu pianistycznego im. Theloniousa Monka w Waszyngtonie. Znaczące jego projekty autorskie to: „Niemen Improwizacje” oraz „Hendrix Piano”.
dr. Kuba Stankiewicz – wykładowca w klasie fortepianu, adiunkt na Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz na Uniwersytecie Zielonogórskim, absolwent Berklee College of Music w Bostonie.Należy do najwybitniejszych polskich pianistów jazzowych. Znaczące projekty: „Kilar”, przygotowane w porozumieniu z kompozytorem jazzowe interpretacje utworów Wojciecha Kilara oraz „Stankiewicz gra Victora Younga”. Premierowy koncert poprzedzony był przekazaniem do zbiorów Muzeum Historii Żydów Polskich dyplomu Victora Younga (jednego z najsławniejszych kompozytorów amerykańskich) – świadectwa ukończenia warszawskiego konserwatorium muzycznego z roku 1918.
Rafał Sarnecki – wykładowca w klasie gry na gitarze. Jeden z najbardziej twórczych artystów młodego pokolenia, obecnie niekwestionowany autorytet wśród gitarzystów. W 2005 roku otrzymał stypendium na prestiżowym wydziale jazzu w New School University w Nowym Jorku, gdzie studiował pod okiem takich mistrzów jak Peter Bernstein czy Buster Williams. W maju 2010 roku ukończył studia magisterskie na wydziale jazzu w Queens College CUNY. W dorobku fonograficznym ma m.in. „The Madman Rambles Again” wydaną w 2011 przez prestiżową hiszpańską wytwórnię Fresh Sound New Talent. Amerykański portal internetowy AllAboutJazz wymienił „The Madman Rambles Again” wśród najciekawszych albumów jazzowych 2011 roku. Jesienią 2014r, nakładem amerykańskiej wytwórni Brooklyn Jazz Underground Records ukazał się trzeci album Rafała Sarneckiego zatytułowany „Cat’s Dream”.
Piotr Szmidt – wykładowca w klasie gry na trąbce na Akademii Muzycznej w Katowicach. Piotr Schmidt jest absolwentem tej uczelni oraz stypendystą University of Louisville, Kentucky, USA. Uważany na niekwestionowany talent ostatnich lat został laureatem indywidualnych wyróżnień na wszystkich najważniejszych konkursach muzycznych m.in: Jazz nad Odrą 2008, 2009, 1'st. Tarnów Jazz Contest 2008, Grand Prix, a na Jazz Festival 2010 w Hiszpanii otrzymał nagrodę dla Najlepszego Solisty Festiwalu. Wraz ze swoim zespołem Wierba & Schmidt Quintet jest jednym z wyróżniających się artystów młodego pokolenia.
Zespoły instrumentalne – spełniają funkcję akompaniatorów i instruktorów dla solistów i wokalistów. Złożone są z artystów, będących znaczącymi postaciami polskiego jazzu, kompozytorami, liderami zespołów: Wojciech Majewski - fortepian, Wojciech Pulcyn - kontrabas, Kazimierz Jonkisz - perkusja, Bogdan Hołownia - fortepian, dr. Mariusz Bogdanowicz - kontrabas, Sebastian Frankiewicz - perkusja.
Marek Stawiński – nauka emisji techniką Speech Level Singing (SLS). Absolwent wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej, nauczający naturalną techniką wokalną MIX, propagowaną przez International Voice Teachers of MIX - IVTOM w USA. W latach 2006 - 2010 został certyfikowany jako Nauczyciel Speech Level Singing (SLS) - USA - III stopnia (Stowarzyszenie Nauczycieli śpiewu SLS Setha Rigsa w Los Angeles. Prowadzi zajęcia polegające na rehabilitacji głosu pod kątem skali i nieuświadomionych możliwości. Uczy jak stosować w głosie różnego rodzaju efekty – krzyk, chrypę tak, by nie powodowało to negatywnych skutków w zakresie emisji. Od 10 lat jest uczestnikiem międzynarodowych, specjalistycznych warsztatów wokalnych, na których wypracowuje się współczesne metody najbardziej efektywnego nauczania doskonalenia śpiewania i mówienia
Koordynator projektu: Krzysztof Sadowski – muzyk, kompozytor, prezes Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego, członek Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAIKS, ZAKR, Kreatywna Polska.
Materiały prasowe: Krzysztof Sadowski