Lubię muzykę
Koncert Koncerty - Patronat

13. JAZZTOPAD

Narodowe Forum Muzyki

Wrocław

Obrazek tytułowy

Tegoroczna edycja festiwalu odbywa się w ramach Europejskiej Stolicy Kultury – Wrocław 2016.

17.11.2016, czwartek, godz. 19:00 NFM, Sala Główna KGHM

Jason Moran – premiera „WIND”
Jason Moran & the Bandwagon
Festival Ensemble

Gdy Jason Moran, amerykański pianista i kompozytor, zaprezentował swoje pierwsze nagrania, z miejsca został uznany za objawienie. „Moran przeczy opiniom, że jeśli chodzi o pianino i jazz, nie ma już nic nowego do odkrycia”, stwierdził magazyn „Boston Globe”, a „New Yorker” okrzyknął go „nowym mistrzem”. Bez wątpienia Moran jest twórcą wszechstronnym i na wskroś współczesnym. Zafascynowany Theloniousem Monkiem, ale także hip-hopem i sztuką współczesną, zyskał sławę nie tylko dzięki świetnym albumom, ale także zaangażowaniu w muzykę filmową i współpracę z artystami sztuk wizualnych (m.in. Karą Walker czy Glennem Ligonem; rezultaty tej współpracy znajdują się w kolekcjach najbardziej znaczących muzeów w USA). Obok nagrań i koncertów z Charlesem Lloydem, Cassandrą Wilson czy Joe'em Lovano, Moran jest znany ze znakomitych, autorskich nagrań w ramach tria The Bandwagon, które tworzy wraz z perkusistą Nasheetem Waitsem i basistą Tarusem Mateenem. Wrocławski koncert, na którym obok tria pojawią się również polscy muzycy, Jason Moran zapowiada jako specjalne podziękowanie dla Polaków za ich miłość do jazzu, który w chwilach politycznej opresji stawał się muzyką wolności.

18.11.2016, piątek, godz. 19:00 NFM, Sala Główna KGHM
Wayne Shorter – premiera

Wayne Shorter Quartet
LutosAir Quintet

Koncert Wayne’a Shortera będzie spotkaniem z żywą historią jazzu. Ten legendarny saksofonista, współzałożyciel Weather Report, członek kwintetu Milesa Davisa, stale udowadnia, że pozostaje wielkim poszukiwaczem i innowatorem. Shorter rozpoczął swoją muzyczną karierę w latach 50. u boku Arta Blakeya, a skrzydła rozwinął w Second Great Quintet Davisa, który nazwał go „prawdziwym kompozytorem”. Jego saksofon można usłyszeć na takich albumach-kamieniach milowych jak In a Silent Way czy Filles de Kilimanjaro. W latach 70., jako założyciel Weather Report, stał się jednym z ojców nurtu fusion. Jednocześnie nagrywał albumy solowe oraz wprowadzał jazzowy ton do popu i rocka, współpracując z Joni Mitchell, Steely Dan i Carlosem Santaną. 83-letni dziś artysta wciąż olśniewa wirtuozerią i doskonałą formą sceniczną.

Obok Wayne'a Shortera na estradzie usłyszymy wrocławian z LutosAir Quintet – kwintetu dętego NFM. Będzie to wyjątkowy koncert – premierowy repertuar powstał na specjalne zamówienie czterech organizacji: The John F. Kennedy Center for the Performing Arts, Opening Nights Performing Arts at Florida State University, Monterey Jazz Festival oraz Narodowego Forum Muzyki.

19.11.2016, sobota, godz. TBC NFM, Foyer na piętrze -1
Melting Pot Made in Wrocław LAB. 10
Laboratorium improwizacji w ramach Wrocław ESK 2016
próba otwarta

Laboratoria improwizacji pod hasłem Melting Pot, w ramach których spotykają się artyści różnych dziedzin, to już wrocławska tradycja i stały element programu Jazztopadu. Zapraszamy na próbę otwartą w foyer NFM!

19.11.2016, sobota, godz. 19:00 NFM, Sala Czerwona
Ricardo Gallo | Thomas de Pourquery

część I – Ricardo Gallo Cuarteto
Ricardo Gallo – fortepian
Juan David Castaño – instrumenty perkusyjne
Jorge Sepúlveda – perkusja
Juan Manuel Toro – kontrabas

część II – Thomas de Pourquery
Thomas de Pourquery
Super Sonic
Big Band Akademii Muzycznej im/. K. Lipińskiego we Wrocławiu

W muzyce kolumbijskiego kwartetu dowodzonego przez Ricardo Gallo spotykają się dźwięki różnych epok, stron świata i tradycji: folklor Kolumbii, szeroko pojęta muzyka latynoska, muzyka Afryki, rozmaite odmiany jazzu i awangarda. Ta mieszanka okazuje się jednak zaskakująco przystępna i pełna wdzięku, dzięki czemu kwartet Gallo podbił jazzowe festiwale na całym świecie. Zespół, który wydał dotychczas kilka świetnie przyjętych albumów, z pewnością porwie również wrocławską publiczność.

Thomas Pourquery to prawdziwy oryginał na francuskiej scenie jazzowej. Obdarzony imponującym zarostem oraz silnym, a jednocześnie łagodnym głosem saksofonista, wokalista i kompozytor nagrywa i występuje solo, a także z sekstetem SuperSonic. To w tym wcieleniu – a także z towarzyszeniem Big Bandu Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu - usłyszymy go na scenie NFM.

20.11.2016, niedziela, godz. TBC NFM, Foyer na piętrze -1
Melting Pot Made in Wrocław LAB. 10
Laboratorium improwizacji w ramach Wrocław ESK 2016
finał Lab. 10

20.11.2016, niedziela, godz. 19:00 NFM, Sala Czarna
Dzień węgierski

AMP Trio:
Máté Pozsár – fortepian
Péter Ajtai – kontrabas
Szilveszter Miklós – perkusja

Lukács Miklós Trió – Cimbiózis:
Lukács Miklós – cymbały
György Orbán – kontrabas
István Baló – perkusja

Grencsó Open Collective:
István Grencsó – saksofon, flet
Máté Pozsár – fortepian
Róbert Benkő – kontrabas
Szilveszter Miklós – perkusja

Specjalny dzień węgierski na Jazztopadzie to okazja do spotkania z różnymi odcieniami muzyki z kraju na Dunajem. Usłyszymy żywiołowy free jazz w wykonaniu młodych artystów z AMP Trio – ich improwizacje odznaczają się kreatywnością i wyjątkową sceniczną energią. Koncert Miklósa Lukácsa, którego publiczność NFM zna z wykonania suity Charlesa Lloyda – Wild Man Dance, to z kolei pokaz wirtuozerii na nieczęsto spotykanym w jazzie instrumencie, jakim są cymbały. Charakterystyczne dla projektów Lukácsa są nawiązania do muzyki środkowoeuropejskiej, a zwłaszcza do tradycji romskiej; na scenie NFM zobaczymy go w trio Cimbiozis, gdzie gra z Györgym Orbánem i Istvánem Baló. Z kolei saksofonista, flecista I klarnecista Istvan Grencsó to jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci węgierskiej jazzowej awangardy. Obecny na scenie od lat 70., miał okazję współpracować m.in. z Peterem Brötzmannem, a ostatnio – z Rudim Mahallem, z którym nagrał świetnie przyjęte płyty. Na Jazztopadzie wystąpi ze swoim kwartetem Grencsó Open Collective.

22.11.2016, wtorek, godz. 19:00 NFM, Sala Czerwona
Grdina/Houle/Loewen | Aruán Ortiz Trio

część I – Grdina/Houle/Loewen
Francois Houle - klarnet
Gordon Grdina – oud
Kenton Loewen – gitara, śpiew

we współpracy z Vancouver International Jazz Festival

część II – Aruán Ortiz Trio
Aruán Ortiz - fortepian
Brad Jones - kontrabas
Gerald Cleaver – perkusja

Trio z Kanady, Grdina/Houle/Loewen, składa się z trójki doświadczonych muzyków, których łączy techniczna solidność i precyzja, ale przede wszystkim pasja poszukiwania nowych muzycznych dróg. Klarnecista François Houle jest znany z ambitnych improwizacji z pogranicza nowoczesnego jazzu i muzyki współczesnej. Gordon Grdina i Kenton Loewen na co dzień grają z alternatywnym songwriterem Danem Manganem w jego grupie Dan Mangan + Blacksmith, fascynuje ich jednak równie muzyka improwizowana. Perkusista Loewen przez długi czas należał do znanej kanadyjkiej grupy Mother Mother, a Grdina rozwija swoje zainteresowania muzyką arabską (w trio Grdina/Houle/Loewen gra na oudzie).

Aruán Ortiz – kompozytor, pianista i wiolonczelista pochodzący z Kuby i wychowany w Nowym Jorku - eksploruje nieco podobne tereny, ale z innej perspektywy, często wzbogacając swoje improwizacje o wpływy muzyki kubańskiej i haitańskiej. Ten wieczór w NFM będzie okazją do spojrzenia z różnych stron na kierunki współczesnej improwizacji.

23.11.2016, środa, godz. 19:00 NFM, Sala Czerwona
The Necks

The Necks:
Chris Abrahams – fortepian
Tony Buck – perkusja
Lloyd Swanton – kontrabas

Zespół Tony’ego Bucka, Chrisa Abrahamsa i Lloyda Swantona (grających w tym samym składzie od 30 lat!) słynie z powoli, uważnie rozwijających się improwizacji, podczas których artyści budują drobiazgowe muzyczne „mikrokosmosy”. Hipnotyczne, transowe, ambitne, ale zaskakująco przystępne połączenie awangardowego jazzu, minimalizmu i ambientu gwarantuje niesamowitą podróż w nieznane. Mogą świadczyć o tym entuzjastyczne reakcje na koncerty Australijczyków, dobrze już znanych polskiej publiczności.

24.11.2016, czwartek, godz. 19:00 NFM, Sala Czarna
Far Out East – Traditional Japan | Filmy o jazzie | Koncert w ciemności

Ko Ishikawa – shō
Makigami Koichi – śpiew
Akikazu Nakamura – shakuhachi
Yumiko Tanaka – futozao shamisen
Michiyo Yagi – koto

W ramach pierwszego spotkania z Japonią na Jazztopadzie poznamy bardziej tradycyjną stronę dźwięków z tego kraju, kojarzonego często z bezkompromisową awangardą. Głos Makigami Koichiego, czarodzieja wokalistyki, słuchacze zapewne kojarzą z płyt wydawanych przez wytwórnię Tzadik, a także ze współpracy z Fredem Frithem czy Ikue Mori. Ten wszechstronny awangardzista, obok śpiewu angażujący się w teatr i balet, potrafi wydobyć z siebie paletę niesamowitych dźwięków i odgłosów, zawsze serwowanych z dźwiękiem i humorem. Usłyszymy także Ko Ishikawę, grającego na shō (japoński aerofon, złożony z 17 bambusowych rurek), znanego ze współpracy z Otomo Yoshihide. Akikazu Nakamura jest wirtuozem fletu shakuhachi, poszukującym awangardowych rozwiązań dla tego instrumentu kojarzonego z teatrem no i praktyką zen. Koncert uzupełnią instrumenty strunowe: Yumiko Tanaka, znana m.in. z projektu Ground Zero Otomo Yoshihide, gra na shamisenie, a Michiyo Yagi – na koto.

25.11.2016, piątek, godz. 19:00 NFM, Sala Czarna
Far Out East – Improvised Japan

Tamaya Honda – perkusja
Daisuke Takaoka – tuba
Keisuke Ohta – skrzypce
Akira Sakata – instrumenty stroikowe
Masahiko Satoh – fortepian

Druga odsłona Japonii na Jazztopadzie, tym razem – czysta i nieskrępowana improwizacja w wykonaniu prawdziwych mistrzów. Freejazzowy perkusista Tamaya Honda jest najbardziej znany ze współnych projektów z Michiyo Yagi (polska publiczność kojarzy ich zapewne ze wspólnych występów z Wacławem Zimplem). Daisuke Takaoka należy do Shibusashirazu Orchestra, dwudziestoosobowego zespołu łączącego jazz z teatrem i tańcem, słynącego z szalonych, ekscytujących występów na żywo. Na scenie znajdą się również znakomity Akira Sakata, znany ze współpracy z Billem Laswellem i DJ Krushem, skrzypek Keisuke Ohta oraz Masahiko Satoh, pianista, którego można usłyszeć m.in. na płytach Anthony'ego Braxtona i Petera Brotzmanna.

26.11.2016, sobota, godz. 19:00
NFM, Sala Czerwona
Bänz Oester & The Rainmakers | Marcin Masecki – premiera

część I – Bänz Oester & The Rainmakers

Bänz Oester – kontrabas
Ganesh Geymeier – saksofon
Mkhize – fortepian
Ayanda Sikade – instrumenty perkusyjne

cześć II – Marcin Masecki & Chór NFM

The Rainmakers to szwajcarsko-południowoafrykański zespół, znany z żywiołowych występów scenicznych, pulsujących energią i radością. W jego skład wchodzą basista Baenz Oester, saksofonista Ganesh Geymeier, pianista Afrika Mkhize i perkusista Ayanda Sikade. Zrodzony ze spontanicznego wspólnego jamowania projekt ewoluował w pełnowymiarowy zespół, w którego kompozycjach spotykają się wpływy dwóch kontynentów.

W drugiej części koncertu usłyszymy premierowe kompozycje Marcina Maseckiego. Ten doskonale znany pianista i kompozytor jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych twarzy nowej polskiej muzyki. Swobodnie czuje się w jazzie, awangardzie, muzyce współczesnej, klasycznej, rocku i avant-popie, nie boi się nagrywać swojego wykonania Kunst der Fuge Bacha na stary dyktafon, współpracować to z Tomaszem Stańką, to z Reni Jusis. Wszędobylski, wszechstronny, bezustannie proponujący nowe rozwiązania i pomysły – tego możemy spodziewać się również po jego wrocławskim koncercie.

27.11.2016, niedziela, godz. 19:00 NFM, Sala Główna KGHM
Hugh Masekela

Hugh Masekela – skrzydłówka, śpiew
Fana Zulu – gitara basowa
Francis Manneh Fuster – instrumenty perkusyjne, śpiew
Cameron Ward – gitara, śpiew
Johan Mthethwa – instrumenty klawiszowe, śpiew
Leeroy Sauls – perkusja, śpiew

W dorobku południowoafrykańskiego multiinstrumentalisty i kompozytora Hugh Masekeli odbija się historia muzyki dwudziestego wieku. Aktywny na scenie jazzowej od lat 50., tworzył zaangażowaną muzykę, w której odbijały się doświadczenia jego własnego życia i jego krajanów w RPA epoki apartheidu. Nagrywał z Dollarem Brandem (Abdullahem Ibrahimem); po wyjeździe do USA wydał szereg albumów solowych (a także wielki przebój Grazing in the Grass), współpracował również z Paulem Simonem w epoce Graceland. Masekela jest popularyzatorem południowoafrykańskich stylów muzycznych, takich jak mbaqanga; przez całe życie był również aktywistą – najpierw protestując przeciw apartheidowi, a potem angażując się w liczne inicjatywy społeczne w RPA. Jego koncert we Wrocławiu będzie okazją do spotkania z prawdziwą legendą jazzu.

Wydarzenia towarzyszące:

Jam Sessions: 17– 27.11

Warsztaty: Far Out East: 24.11

Koncerty w mieszkaniach: 26 i 27.11

Poranki dla dzieci

Panele dyskusyjne

08 paź

08.10.2018

Narodowe Forum Muzyki

Wrocław

08 paź

08.10.2018

Narodowe Forum Muzyki

Wrocław

08 paź

08.10.2018

Narodowe Forum Muzyki

Wrocław

08 paź

08.10.2018

Narodowe Forum Muzyki

Wrocław

08 paź

08.10.2018

Narodowe Forum Muzyki

Wrocław

08 paź

08.10.2018

Narodowe Forum Muzyki

Wrocław

08 paź

08.10.2018

Narodowe Forum Muzyki

Wrocław

08 paź

08.10.2018

Narodowe Forum Muzyki

Wrocław

08 paź

08.10.2018

Narodowe Forum Muzyki

Wrocław

08 paź

08.10.2018

Narodowe Forum Muzyki

Wrocław

polecane

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO