XLVIII edycja konkursu o Klucz do Kariery odbędzie się 1 grudnia 2023 r. w gorzowskim Jazz Clubie „Pod Filarami”. To jeden z najstarszych polskich konkursów jazzowych. Wystąpią Kasia Osterczy Sextet, Muzik NVA Lab i Know Material.
Na zwycięzcę głosuje publiczność, stąd warto zadbać o zachowanie biletów, bo są jednocześnie kuponami do głosowania, a podpisane wezmą udział w losowaniu nagrody. W tym roku będą to zaproszenia na koncert, który odbędzie się 17 lutego 2024 r. w gorzowskim teatrze, promujący najnowszą płytę duetu Leszek Możdżer – Adam Bałdych – Passacaglia. Do konkursu zapraszani są młodzi wykonawcy jazzowi, ale nie debiutanci. To muszą być muzycy już po pierwszych sukcesach. Stąd czasem pada sformułowanie, że to konkurs zwycięzców konkursów. Od kilku lat, zresztą za zgodą patrona, konkurs nosi imię legendarnego fotografika jazzowego i dobrego ducha polskiego jazzu, Marka Karewicza. Przy okazji wizyty pod Filarami warto rozejrzeć się po ścianach, bo znajduje się tu imponująca kolekcja jego fotografii. Konkurs ma swojego kuratora w osobie gorzowskiego saksofonisty Marka Konarskiego, któremu prezes Bogusław Dziekański powierzył zadanie kwalifikacji uczestników. Jego zadaniem jest wyszukiwanie najciekawszych według niego nowych zjawisk w polskim jazzie. Wybór jest więc autorski i nie zawsze lista uczestników literalnie pokrywa się z konkursami jazzowymi z ostatniego roku.
KOS (Kasia Osterczy Sextet):
- Kasia Osterczy – wokal
- Kuba Marciniak – saksofon tenorowy, klarnet basowy
- Piotr Scholz – gitara
- Kajetan Borowski – fortepian
- Michał Aftyka – kontrabas
- Kacper Majewski – perkusja
Kasia Osterczy – psycholożka, wokalistka i kompozytorka jazzowa, w swojej twórczości czerpie inspiracje z muzyki klasycznej, minimal music, a nawet piosenki poetyckiej i bieszczadzkiej. Pochodzi z Kielc, gdzie ukończyła klasę fortepianu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. L. Różyckiego. Po maturze przeniosła się do Warszawy, gdzie studiowała na Wydziale Jazzu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w klasie wokalistyki jazzowej, a równolegle studiowała psychologię. Skończywszy oba kierunki z wyróżnieniem, od 2019 r. kontynuuje swój muzyczny rozwój na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Jest laureatką m.in. I miejsca w VII Międzynarodowym Konkursie na Kompozycję Jazzową w kategorii kompozycja grupowa, II miejsca na Blue Note Poznań Competition, III miejsca na Konkursie Wokalnym Pińczów Jazz Sunrise. Koncertowała m.in. na festiwalach Memorial To Miles, Warsaw Summer Jazz Days czy Jazz nad Odrą. W 2020 r. została laureatką programu Jazzowy Debiut Fonograficzny organizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, dzięki czemu ukazała się debiutancka płyta jej zespołu Kasia Osterczy Trio zatytułowana „Travel Elegy”. Ten album to zbiór osobistych muzycznych interpretacji wierszy Wisławy Szymborskiej w tłumaczeniach Stanisława Barańczaka i Clare Cavanagh. Na płycie towarzyszą jej gitarzysta i kompozytor Piotr Scholz oraz Kuba Marciniak na saksofonie tenorowym i klarnecie. W 2022 r. założyła kolejny autorski zespół KOS (Kasia Osterczy Sextet), w którego skład wchodzą muzycy ze wspomnianego tria – Piotr Scholz i Kuba Marciniak – oraz Kajetan Borowski na fortepianie, Michał Aftyka na kontrabasie i Kacper Majewski na perkusji.
Muzik NVA Lab:
- Wojciech Braszak – saksofony sopranowy i tenorowy
- Filip Chojnacki – fortepian
- Nikodem Kluczyński – kontrabas
- Bartek Miler – perkusja
Muzik NVA Lab to eksperymentalny kolektyw zajmujący się wykonywaniem muzyki współczesnej, założony w 2022 r. przez Nikodema Kluczyńskiego.
Nikodem Kluczyński – absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Jest laureatem kilkunastu międzynarodowych konkursów kompozytorskich. W latach 2021 – 22 miały miejsce m.in. premiery jego kompozycji: „Requiem na orkiestrę symfoniczną, chór i głosy solowe”, wykonane przez Polską Filharmonię Kameralną w Sopocie i Chór Politechniki Gdańskiej oraz „Language of Dogs” i „Gethsemane” wykonane przez Šv. Kristoforo Kamerinis Orkestras w Wilnie.
Bartek Miler – solista perkusista, grał recitale solowe na scenach NOSPR, Schola Cantorum w Paryżu, Filharmonii Poznańskiej, Opery Lyońskiej, Cité de la Musique w Paryżu oraz IRCAM. Nagrywa z Łukaszem Kuropaczewskim, Maciejem Frąckiewiczem i Kacprem Smolińskim. Komponuje i produkuje muzykę dla grafików, animatorów, instrumentalistów – solistów, tworzy muzyczne projekty, angażując w nie różnych artystów z całego świata, w tym studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jego największy projekt muzyczny to wielokrotnie nagrodzony, powstały podczas pandemii „If Only I…”. Twórca interdyscyplinarnego solowego spektaklu „Instrukcja Obsługi”, łączącego elementy ruchu, teatru, światła i perkusji, prezentowanego we Francji, Hiszpanii, Niemczech oraz ostatnio w Polsce podczas festiwalu muzycznego „Poznańska Wiosna”.
Wojtek Braszak – poznański saksofonista jazzowy, multiinstrumentalista, kompozytor, aranżer. Ukończył studia I i II stopnia na Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie saksofonu jazzowego. Uczestnik i laureat wielu warsztatów, festiwali oraz konkursów instrumentalnych i chóralnych. Dumny nauczyciel wspaniałej klasy adeptów saksofonu.
Filip Chojnacki – pianista, organista i kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie fortepianu jazzowego; obecnie również tamtejszy wykładowca, a także pedagog w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. F. Chopina w Poznaniu. Na stałe współtworzy Zespół 33, The FriendsTones Trio, Filip Chojnacki Trio czy Skalpel Big Band.
Know Material:
Maciej Prokopowicz – puzon Kajetan Skoneczny – wibrafon Filip Botor – kontrabas Kacper Kałuża – perkusja
Zdobywcy Grand Prix w konkursie podczas tegorocznej Bielskiej Zadymki Jazzowej i 2. miejsca na Jazz Juniors w Krakowie. Ich debiutancki krążek „Now You Know”, wydany przez Polskie Radio Katowice, właśnie trafił do rąk czytelników „Jazz Forum” (wraz z listopadowym numerem), gdzie znajduje się także wywiad z liderem, wibrafonistą Kajetanem Skonecznym. Początkowo powstał studencki duet do ćwiczeń z perkusistą Kacprem Kałużą, który stopniowo ewoluował do tria z basistą Filipem Botorem, aż do kwintetu z trąbką i puzonem, by ostatecznie okrzepnąć jako kwartet z puzonistą Maciejem Prokopowiczem. Skład instrumentalny, trzeba przyznać, dość unikalny, w zasadzie niespotykany w światowym jazzie. Zespół stawia na piękne brzmienie i komunikatywność. Dostali się do finału jeszcze kilku tegorocznych konkursów jazzowych, m.in. Lublin JazzInspiracje i Jazz nad Odrą.