! Mistrzowie Polskiego Jazzu

Mistrzowie Polskiego Jazzu vol. 3 – Maciej Sikała

Obrazek tytułowy

fot. Dominika Śnieg

Maciej Sikała urodził się w 1961 roku w Gdańsku. Należy więc do pokolenia muzyków, którzy z jazzem mogli mieć kontakt właściwie od urodzenia. Jego ojciec był pianistą grającym muzykę rozrywkową. Od samego początku do dziś muzyczna kariera Sikały związana jest z trójmiejskim środowiskiem jazzowym.

Edukację w szkole muzycznej zaczął dość późno, w wieku 12 lat. Jego pierwszym instrumentem był klarnet. Gry uczył się w szkole muzycznej w Gdańsku Wrzeszczu. Pierwszy saksofon tenorowy trafił w jego ręce, kiedy miał 19 lat. W nauce gry na tym instrumencie pomagał mu Przemek Dyakowski.

W końcu lat siedemdziesiątych jego pierwszym partnerem jazzowym był Mariusz Bogdanowicz. Razem trafili do gdańskiego Pałacu Młodzieży do orkiestry rozrywkowej Jerzego Partyki. Po próbach okazało się, że z nowego naboru do zespołu wychodzi big-band jazzowy. Orkiestra grała aranżacje z repertuaru orkiestry Counta Basie’ego i te przygotowane przez Neila Hefti, ale co ważne, również pierwsze próby kompozycji własnych muzyków zespołu. Któregoś dnia Sikała przyniósł na próbę swój pierwszy utwór – „Do torby blues”, który spodobał się szefowi zespołu. Tak został kompozytorem. Pewnie bez uznania Partyki i tej kompozycji też zacząłby pisać, ale to był ważny wtedy pierwszy utwór Macieja Sikały. Z big-bandu Partyki powstawały mniejsze składy, w tym Time Quartet – zespół Macieja Sikały z Piotrem Adamskim na fortepianie i Tomaszem Pawłowskim na bębnach. Jak we wszystkich zespołach tworzonych przez młodych muzyków, składy miały charakter umowny, a wspólne muzykowanie tworzyło okazję do zdobywania muzycznych doświadczeń. W trójmiejskim środowisku na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych było wielu młodych utalentowanych muzyków. Kolejne dekady ich działalności, udokumentowane już nie tylko wspomnieniami fanów z koncertów w lokalnych klubach, ale również nagraniami pokażą, jak wiele działo się w owym czasie na wybrzeżu.

Profesjonalny debiut Macieja Sikały w wieku 21 lat wypadł w trudnych czasach. W 1982 roku zespół Time Quartet w składzie: Maciej Sikała – saksofon tenorowy, Marek Górski – gitara, Marek Baranowski – bas i Piotr Jankowski – bębny zdobył nagrodę na festiwalu Jazz Juniors w Krakowie, a jego lider również uzyskał nagrodę indywidualną. Wspomniany wcześniej Mariusz Bogdanowicz również uzyskał na tym festiwalu nagrodę, ale już w składzie innego zespołu.

Kolejnym składem, który powstał z muzyków orkiestry Jerzego Partyki był New Coast, do którego po jakimś czasie dołączył Sikała. To był zespół o płynnym składzie, najczęściej sekstet, w którym grali między innymi Adam Czerwiński i Cezary Paciorek. Grali często jazz tradycyjny, zagrali nawet na Złotej Tarce w składzie z dwoma tenorzystami - Adamem Wendtem i Maciejem Sikałą oraz Grzegorzem Nagórskim na puzonie. Specjalne aranże dla New Coast pisał Janusz Zabiegliński, którego młodzi muzycy poznali na warsztatach w Chodzieży.

Po wygraniu Jazz Juniors Maciej Sikała rozpoczął studia w Katowicach. Na ich zakończenie wygrał w 1986 roku Międzynarodowy Konkurs Improwizacji Jazzowej, choć, jak sam kiedyś przyznał, udało mu się to tylko dlatego, że w konkursie nie wziął udziału jego kolega z roku – Piotr Wojtasik. Obaj wkrótce po zakończeniu studiów nagrali razem sporo ciekawego materiału. Na tym samym konkursie nagrody dostali również Adam Wendt i Joachim Mencel – to był dobry rok. Z Maciejem Sikałą studiowali w Katowicach między innymi Piotr Wojtasik, Grzegorz Nagórski i Bronisław Duży.

Nagrodą w tym konkursie było zaproszenie na pierwszą dla Macieja Sikały sesję nagraniową – to było nagranie zespołu Kazimierza Jonkisza – album „XYZ” z Markiem Blizińskim i Maciejem Strzelczykiem.

Ostatnia dekada XX wieku to okres bardzo aktywnej działalności muzycznej Macieja Sikały. Grał z Alex Band, wyjeżdżał na statki, gdzie ciągle można było zarobić dobre pieniądze. Do swojego własnego kwartetu zapraszał Jacka Oltera, kiedy nie mógł korzystać z pomocy Adama Czerwińskiego. Tak poznał muzyków Miłości, do których później dołączył na niemal 7 lat od 1993, jeszcze zanim w Miłości znalazł się Leszek Możdżer. W tym czasie zdarzało się, że Sikała był stałym członkiem sześciu różnych zespołów, od jazzu tradycyjnego do Miłości.

Leszka Możdżera poznał w zespole Eryka Kulma. W latach dziewięćdziesiątych nagrał sześć albumów z Miłością, przygotował swój pierwszy autorski album „Blue Destinations” a także nagrywał między innymi z Quntessence Eryka Kulma, Piotrem Wojtasikiem, Leszkiem Możdżerem, Krzysztofem Herdzinem i kilku zespołów złożonych z muzyków z Trójmiasta (wśród tych składów warto poszukać nagrań Vintage Band i Mingus Mingus). W jednym z wywiadów powiedział, że za swoje najważniejsze nagrania z tego okresu uważa płytę „Talk To Jesus” Leszka Możdżera, albumy Miłości i co mnie nieco zaskoczyło – album gitarzysty i wokalisty Guilherme Coimbry „Ipanema Rainbow”, który uważa za niezwykle rzetelnie przygotowane nagranie.

W 1995 Maciej Sikała pokonał Janusz Muniaka i Tomasza Szukalskiego w ankietach na najlepszego polskiego tenorzystę. Niektórzy uważali, że to był wynik związany z popularnością zespołu Miłość, jednak nikt nie głosuje na solistę zespołu jeśli nie docenia jego gry. To była wtedy zmiana pokoleniowa, ale tytuły jak najbardziej zasłużone. Maciej Sikała tego rodzaju ankiety wygrywa zresztą do dziś, a jego dyskografia stanowi najlepszy dowód na to, że to zupełnie słusznie przyznawane nagrody.

Na początku XXI wieku Maciej Sikała założył istniejącą do dziś formację Asaf (nazwa ze Starego Testamentu). W pierwszym składzie grali oprócz Sikały, perkusista Piotr Jankowski i Andrzej Cudzich, którego zastąpił później Michał Barański i w najnowszym składzie Franciszek Pospieszalski Na fortepianie od początku w zespole gra Joanna Gajda. Od czasu powstania tego zespołu w muzyce Sikały pojawiają się wątki religijne. Zespół grał w czasie specjalnego koncertu dla Jana Pawła II w czasie jednej z jego pielgrzymek do Polski.

Maciej Sikała kontynuuje działalność nagraniową i koncertową, tworząc zarówno projekty autorskie, jak i uczestnicząc w nagraniach innych artystów. W jego obszernej, liczącej dziś około setki albumów dyskografii przeważa jazzowy mainstream. Od lat Maciej Sikała jest również nauczycielem dla młodych saksofonistów, pracując na uczelniach w rodzinnym Gdańsku, a także Bydgoszczy i Zielonej Górze.

.......................................................................................................................

Felieton jest częścią projektu PolishJAZZ: Mistrzowie Polskiego Jazzu – 100 audycji w RadioJAZZ.FM, realizowanego przez Fundację Popularyzacji Muzyki Jazzowej EuroJAZZ. Audycje Rafała Garszczyńskiego poświęcone Mistrzom Polskiego Jazzu będą emitowane od poniedziałku do piątku o godz. 14.45 w RadioJAZZ.FM. Link: www.radiojazz.fm/player

Audycje Mistrzowie Polskiego Jazzu: Adam Pierończyk będą emitowane w dniach 29.03-02.04.2021 imit i mkidn.jpg

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO