Papierowy JazzPRESS
Kanon Jazzu Płyty Recenzja

Lester Young & The Oscar Peterson Trio - Lester Young With The Oscar Peterson Trio

Obrazek tytułowy

Lester Young & The Oscar Peterson Trio - Lester Young With The Oscar Peterson Trio

Postaci Lestera Younga warto poświęcić więcej niż jeden odcinek Kanonu Jazzu. Legendarny saksofonista pozostawił zdecydowanie mniej nagrań niż należałoby się spodziewać po postaci, która inspirowała całe pokolenia muzyków. Szczyt jego kariery przypadł na lata, w których nie wynaleziono jeszcze płyty długogrającej i te, kiedy muzycy amerykańscy strajkowali nie nagrywając niczego w walce o udział w zyskach ze sprzedaży płyt.

Wpływ jego stylu odnaleźć można zarówno u saksofonowych gwiazd bebopu – Charlie Parkera, Sonny Rollinsa i później Johna Coltrane’a, jak również stojących z boku głównej logiki rozwoju jazzu postaci w rodzaju Zoota Simsa, Ala Cohna, czy Stana Getza.

Kariera Lestera Younga zaczęła się jeszcze w latach trzydziestych. Zanim jednak pojawiły się pierwsze nagrania, Lester Young uczył się muzyki od swojego ojca Willisa Younga, który był nauczycielem muzyki. Wśród jego najbardziej zdolnych uczniów oprócz syna można odnaleźć takie osobowości jak Cootie Williams i Ben Webster. Wychowany w Missisipi i Louizjanie, Lester nasiąknął tradycją Nowego Orleanu. Jego pierwszym instrumentem była perkusja, którą porzucił na rzecz saksofonu i klarnetu. W zespole ojca w Nowym Orleanie grał w połowie lat dwudziestych również młody Cootie Williams.

Pierwszym naprawdę poważnym graniem było dla Lestera przejęcie posady pierwszego saksofonisty w orkiestrze Fletchera Hendersona po Colemanie Hawkinsie w 1934 roku. Krótko później znalazł również miejsce w składzie big bandu Counta Basie, który jako pierwszy przydzielał mu spore partie solowe i dawał swobodę w ich konstruowaniu. Z tą orkiestrą nagrał po raz pierwszy w końcówce lat trzydziestych po raz pierwszy swoją kompozycję Lester Leaps In.

W 1944 roku Lester Young znalazł się w wojsku, gdzie nie potrafił się odnaleźć. Trafił do aresztu, pogłębiło się jego uzależnienie od alkoholu i narkotyków. Wielu znawców uważa, że od momentu zwolnienia z wojska w końcu 1945 roku Lester Young nigdy nie odzyskał pełni zdrowia, równowagi psychicznej i sił twórczych. Jednak oprócz archiwalnych i słabych technicznie nagrań z lat trzydziestych, również wiele późniejszych nagrań wartych jest najwyższej uwagi. Wśród nich jest nagrany w 1952 roku album będący dokumentacją spotkania z kwartetem Oscara Petersona. W zasadzie trudno dziś ustalić, czemu czteroosobowy skład zespołu Petersona wydawcy nazwali triem, jednak to dla zawartości muzyki nie ma większego znaczenia. Dla Petersona Lester Young okazał się wymarzonym saksofonistą. Obaj uwielbiali swing i piękne melodie. W 1952 roku, czyli w szczycie popularności bebopu nagranie takiego albumu w zasadzie było skazane na komercyjną porażkę, jednak album został zauważony i doceniony przez krytykę, a swoje piękno zachował do dzisiaj, będąc jednym z nielicznych nagrań Lestera Younga, w których jakość techniczna rejestracji nie przeszkadza słuchaczom w odbiorze wyśmienitej muzyki.

Dziś muzykę nagraną w czasie jednej sesji, najprawdopodobniej 28 listopada 1952 roku można odnaleźć na płycie Lester Young With The Oscar Peterson Trio, pierwotnie, w 1954 roku ukazały się trzy płyty - Lester Young With The Oscar Peterson Trio #1, Lester Young With The Oscar Peterson Trio #2 i The President. Na płycie znajdziecie fantastyczne Just You, Just Me, jedyny prawdopodobnie zarejestrowany występ wokalny Lestera Younga – It Takes Two To Tango, niezrównaną wersję Tea For Two i wiele innych fantastycznych melodii. Doskonały kwartet Oscara Petersona jest w tym kontekście istotnych dodatkiem do muzyki mistrza saksofonu. Oscar Peterson miał jeszcze wtedy przed sobą wiele lat kariery i najistotniejsze płyty. Dla Lestera Younga to było jedno z ostatnich nagrań, w czasie których stan zdrowia nie przeszkadzał mu w pokazaniu wielkiego talentu. Muzyk zmarł w 1959 roku, nagrywając jeszcze wcześniej dwie sesje dla Normana Granza i spotykając się po raz ostatni z Billie Holiday w momencie nagrania filmu The Sound Of Jazz z udziałem między innymi Colemana Hawkinsa, Gerry Mulligana, Bena Webstera i Roya Eldridge’a.

RadioJAZZ.FM poleca!

Rafał Garszczyński - Rafal[malpa]radiojazz.fm

  1. Ad Lib Blues
  2. I Can't Get Started
  3. Just You, Just Me
  4. Almost Like Being In Love
  5. Tea For Two
  6. There Will Never Be Another You
  7. (Back Home Again In) Indiana
  8. On The Sunny Side Of The Street
  9. Stardust
  10. I'm Confessin' (That I Love You)
  11. I Can't Give You Anything But Love
  12. These Foolish Things (Remind Me Of You)
  13. (It Takes) Two To Tango
  14. I Can't Get Started (False Start)

Lester Young & The Oscar Peterson Trio Lester Young With The Oscar Peterson Trio

Format: CD

Wytwórnia: Norgran / Verve / Polygram - numer: 731452145123

  • Lester Young – ts, voc (13),
  • Oscar Peterson – p (1, 3 – 13),
  • Barney Kessel – g,
  • Ray Brown – b,
  • J. C. Heard – dr.

Tagi w artykule:

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO