Cuong Vu lubi współpracować z gitarzystami. Miałem już przyjemność opisywać i chwalić jego poprzednie płyty: Cuong Vu Trio Meets Pat Metheny (JazzPRESS 6/2016) oraz ubiegłoroczną Ballet. The Music of Michael Gibbs (JazzPRESS 9/2017). Druga z nich została nagrana dokładnie z tym samym składem 4Tetu, co Change In The Air, różni się jednak tym, że dziesięć zamieszczonych na niej utworów skomponowanych zostało przez członków zespołu. Jeden jest kontrabasisty Luke’a Bergmana oraz po trzy perkusisty Teda Poora, gitarowej znakomitości Billa Frisella oraz samego Cuonga Vu.
Pięćdziesięciodwuminutowe wydawnictwo rozpoczyna ballada All That’s Left of Me Is You autorstwa Poora. Wystylizowana – jak nadmienia sam kompozytor – na zapomniany standard ze starych śpiewników. Jednak już w kolejnym utworze, bluesowym Alive, kwartet zaczyna powoli pokazywać, że stać go będzie na drapieżność, eksponowaną w dużym stopniu rockowymi frazami gitary. Najbardziej abstrakcyjne utwory na albumie to dzieła Vu: dwuczęściowy Round And Round, przedzielony energetycznym March Of The Owl And The Bat, ze świetną partią perkusji.
Płytę kończą dwa utwory Frisella: Long Ago i Far From Here. Oba bardzo wolne, spokojne, nastrojowe z countrowymi w pierwszym przypadku i bluesowymi w drugim brzmieniami gitary. Zachwyt budzi zagrany w duecie Frisell / Vu wstęp do Far From Here oraz subtelna, w tym samym nagraniu, gra miotełkami w wykonaniu perkusisty. Warto również wspomnieć, że ostatnia z kompozycji gitarzysty – Look, Listen – to także pełna melancholii ballada, a on sam swoją liryczną stronę pokazuje jeszcze w napisanym przez Teda Poora Lately. Ogromną klasę demonstruje Frisell, jako akompaniator, we fragmentach, w których na pierwszy plan wysuwa się trąbka lidera kwartetu.
Świetna płyta.
autor: Krzysztof Komorek
Tekst ukazał się w magazynie JazzPRESS 11/2018