! Jazzowa Polska Festiwalowa

Jazzowa Polska Festiwalowa #57 - Love Polish Jazz Festival

Obrazek tytułowy

Przez siedem lat Love Polish Jazz Festival mocno utrwalił się nie tylko w Tomaszowie Mazowieckim, gdzie się odbywa, ale także szerzej: na festiwalowej mapie Polski. Wbrew nazwie, w programie imprezy obok polskich artystów – choć ich rola jest tu mocno dominująca – pojawiają się także goście z zagranicy. Nie zmienia to jednak znaczenia głównej idei festiwalu, czyli promowania w tym, co polskie, tego, co najlepsze.

Ważną ideą festiwalu jest to, jak podkreśla jego szef artystyczny Krzysztof Balkiewicz, aby w programach pojawiało się możliwie najwięcej projektów premierowych, czyli takich, które wybrzmią po raz pierwszy w Tomaszowie Mazowieckim. Tak było m.in. z komedowskim projektem Adama Bałdycha, który zwracał uwagę, że prezentacja tego muzycznego materiału wymaga szczególnego miejsca. I tak też się stało, zgodnie z festiwalowym hasłem Love Polish Jazz. W ramach 7. edycji festiwalu Komeda stał się swoistą muzyczną myślą przewodnią. Oprócz Adama Bałdycha komedowską muzykę przypomniał także Maciej Tubis, promując swoją płytę poświęconą twórczości genialnego polskiego kompozytora muzyki filmowej (CD Komeda: Reflections). Jednak polski jazz, mimo dominującej roli, jaką pełni w programie festiwalu, nie wyklucza udziału artystów z zagranicy. Wśród nich warto wymienić Richarda Bone i Davida Dorůžkę oraz mieszkających w Polsce: Gary’ego Guthmana z projektem Tribute to Polish Jazz i Nigela Kennedy’egoz muzyką Komedy.

Tomaszowski festiwal to nie tylko koncerty, ale także wystawy jazzowej fotografii (Jarek Wierzbicki, Urszula Las) czy warsztaty dla młodzieży i dorosłych prowadzone przez doświadczonych jazzmanów (m.in. Adam Wendt, Janusz Szrom, Dominik Wania).

Festiwal to także miejsce, w którym dokonano niezwykle interesujących nagrań. Ich uczestnicy, a zwłaszcza liderzy w osobach m.in. Jana Ptaszyna Wróblewskiego (CD Komeda. Moja słodka europejska ojczyzna) i Bernarda Maselego (CD Good Vibes of Milian), zrealizowali w Tomaszowie Mazowieckim specjalne projekty, poświęcone pionierom polskiego jazzu (Komeda, Milian).

Andrzej Winiszewski

belka_festiwale2023.jpg

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO