dlugiJP 7/2021
News Pod naszym patronatem

Anna Gadt, Zbigniew Chojnacki, Krzysztof Gradziuk - Renaissance

Obrazek tytułowy

25 stycznia swoją premierę będzie miał najnowszy album Anny Gadt, Zbigniewa Chojnackiego i Krzysztofa Gradziuka, „Renaissance”. Wydawcą płyty jest słowacka wytwórnia HEVHETIA.

Płyta zawiera osiem utworów należących dziś do kanonu dzieł kompozytorskich epoki renesansu. Psalmy, pieśni liturgiczne, utwory świeckie stanowią modelowy przykład ówczesnego spojrzenia na świat, relację człowieka z Bogiem, narodziny humanizmu i reformacji. Epoka zachwycająca się istotą człowieka, rozumem i podkreślająca godność oraz potrzebę swobodnego rozwoju, zaowocowała dziełami niełatwymi i często zaskakującymi dla współczesnych muzyków.

Opowieść, którą snują Gadt, Chojnacki i Gradziuk jest daleko posuniętą interpretacją a niekiedy tylko swobodną inspiracją ówczesnymi kompozycjami. Nade wszystko jest jednak przemyślaną i konsekwentnie prowadzoną narracją, mającą wprowadzić słuchacza w świat free renesansu.

Dla muzyków improwizujących wyzwaniem staje się odczytanie na nowo mocno określonych renesansowych kompozycji i spojrzenie na nie przez pryzmat całkowitej swobody wypowiedzi tożsamej dla wykonawców. Tym samym nowo zaprezentowane utwory Wacława z Szamotuł, Mikołaja z Krakowa, Gerwazego Gorczyckiego, Mikołaja Gomółki i Jana z Lublina są poruszające, duszne, niekiedy zatrważające i onieśmielające, czułe, zmysłowe i dla wielu pewnie obrazoburcze, odpychające i kontrowersyjne.

Współczesna dysonansowa harmonia, sonorystyka, odmienne gospodarowanie czasem i przestrzenią a także oryginalny dobór i wykorzystanie instrumentów (AKORDEON, PERKUSJA, GŁOS) pozwalają tłumaczyć renesansową rzeczywistość na współczesny język wykonawczy.

Do albumu zostały włączone 3 zarejestrowane spontanicznie improwizacje, a także dwa utwory Anny Gadt. Spokojne i mistyczne "Silva Rerum" oraz dedykowany Barry Guy’owi „Thanks God”, dialog trzech instrumentów splatający się w jedną pochwalną pieśń sankcjonującą odrębność i wolność.

Anna Gadt, wokalistka, pedagog, samozwańczy kompozytor zmagający się z balansem między materią słowa, melodii i harmonii. Oprócz tradycyjnie rozumianego śpiewu, poszukuje nieoczywistych brzmień i technik wykonawczych. Koncepcją sięga do muzyki improwizowanej, gdzie nie ma podziału na zespół akompaniujący i solistkę, całość podkreśla bogactwo różnic muzyków i walor wzajemnego uzupełniania się. Celem staje się poszukiwanie wspólnej myśli, odważne i spontaniczne tworzenie tu i teraz.

Jako kompozytorka ciszę traktuje nie tylko jako formę pauzy, lecz przede wszystkim jako kluczowy moment procesu tworzenia.

Ma na swoim koncie 5 autorskich płyt. Debiutancki album uzyskał nominację do nagrody Fryderyk w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku. Przełomem było jednak Grand Prix międzynarodowego konkursu dla muzyków śpiewających Jazz Struggle, główną nagrodę otrzymała z rąk Billy Harpera. Współpracowała m.in. z : Pawłem Mykietynem, Nikolą Kołodziejczykiem, triem RGG, z którym współtworzy Anna Gadt Quartet.

Koncertowała w głównych salach kraju (m.in. NFM, radiowe studio im. A.Osieckiej w Trójce, Teatr Wielki, Sala Kongresowa) a także za granicą (m.in.: Niemcy, Szwajcaria, Łotwa, Słowacja). Doktor wokalistyki jazzowej, pedagog Instytutu Jazzu w Katowicach.

Krzysztof Gradziuk, esteta perkusyjnego brzmienia, kolorysta i kreator melodii, artysta bezkompromisowy i poszukujący nowych ścieżek rozwoju w zgodzie z własnym poczuciem artystycznego smaku. Abstrakcyjność perkusyjnej treści w zestawieniu z elastycznością i wirtuozeria potęguje wrażenie niekonwencjonalnej. sztuki gry określając artystę mianem jednego z bardziej oryginalnych perkusistów współczesnej, europejskiej sceny muzycznej.

Zbigniew Chojnacki, akordeonista, improwizator. Muzykę oraz struktury dźwiękowa postrzega swobodnie i umownie, najistotniejsze stają się dialog i spotkanie z drugim człowiekiem. Swoboda komunikacji oraz nieograniczone możliwości środków wykonawczych jakie oferuje pojedynczy dźwięk pozwalają Mu w pełni się ukształtować wypowiedź i naturalnie nawiązać kontakt z odbiorcą. Inspiracje czerpie z elementów często niezwiązanych z muzyką. Twierdzi, że równie inspirujące mogą być źdżbło trawy w środku miasta, zwykłe krzesło na środku sceny…

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO