News

SUBIEKTYWNA PIĄTKA 2018 – najlepsze albumy wokalne

Obrazek tytułowy

Subiektywna piątka jest autorskim spojrzeniem na mijający rok w jazzowej fonografii poprzez perspektywę nieco innych od zwyczajowo stosowanych kategorii. Niektóre z wymienionych tytułów pasują do kilku zestawień jednak założyłem, że każdy album pojawić się może w podsumowaniu tylko jeden raz.

Mysterium Lunae Anna Gadt Quartet ft. Annemie Osborne - Hevhetia

Jedna z najlepszych jazzowych płyt tego roku w Polsce. Wyrafinowana muzyka, którą śmiało określić można mianem awangardy. Także, dlatego że zabiera nas w nowe, nieodkryte wcześniej obszary. Wymagająca skupienia, pełnego oddania. Za to odpłacająca się wyjątkowymi doznaniami. Wspaniałe duetowe improwizacje. Kapitalne porozumienie pomiędzy głosem i pozostałymi instrumentami (RGG Trio i wiolonczelistka Annemie Osborne).

The Window Cecile McLorin Salvant – Mack Avenue

Siedemnaście duetów zarejestrowanych podczas koncertów wokalistki z pianistą Sullivanem Fortnerem. Naturalna kontynuacja wspaniałego albumu sprzed roku. Utwory własne, standardy, broadwayowskie przeboje, klasycy piosenki, nawiązanie do francuskich początków kariery, Album kończy porywająca interpretacja The Peacocks Rowlesa ze słowami Normy Winstone z gościnnym udziałem chilijskiej saksofonistki Melissy Aldany.

Ripples Malia – MPS Records

Dwunastka nagrań zarejestrowana została w kameralnym otoczeniu forterpianu oraz smyczkowego tria. Malia wraca do utworów wydanych czternaście lat temu na albumie Echos of Dreams interpretując je na nowo. Całość utrzymana jest w klimacie refleksyjnej, niekiedy melancholijnej opowieści. Pomimo spokojnego klimatu album nie nuży, przyciągając dojrzałością i pięknem interpretacji oraz spokojem. Bardzo dobra, pełna uroku płyta.

Iluzja Dorota Barova – Animal Music

Dla mnie najpiękniejszy od lat album z polskimi piosenkami. Oryginalna muzyka, ciekawe zestawienie instrumentów, interesujący głos i znakomite, współczesne teksty. Co ciekawe produkcja jest niemal w stu procentach autorstwa … czeskich artystów. Wyjątek stanowi literacka warstwa części nagrań – słowa Teresy Drozdy oraz Krzysztof Kamila Baczyńskiego. Taniec i Piosenka śnieżna napisane do wierszy poety to prawdziwe perełki.

Songs for films Descansado Norma Winstone – ECM

Dwóch stałych współpracowników wokalistki, Klaus Gesing i Glauco Venier, zaaranżowało dwanaście utworów klasyków muzyki filmowej m.in. Nino Roty, Michela Legranda i Ennio Morricone. Motywów znanych z najwybitniejszych dzieł światowej kinematografii. Część kompozycji wzbogaciła słowami sama Norma Winstone. Do tria dołączyli gościnnie: norweski perkusjonista Helge Andreas Norbakken oraz włoski wiolonczelista Mario Brunello. Wybitny album.

autor: Krzysztof Komorek

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO