Papierowy JazzPRESS
Kanon Jazzu Recenzja

Jan Ptaszyn Wróblewski - Sprzedawcy glonów - Kanon Polskiego Jazzu

Obrazek tytułowy

Nagrania umieszczone na tej płycie powstały pomiędzy 1971 i 1973 rokiem. W zasadzie zagrali tu wszyscy lub prawie wszyscy, którzy liczyli się wtedy w polskim jazzie. Lista wykonawców przypomina encyklopedię muzyki improwizowanej. Ze względów oczywistych część muzyków nie mogła dostać odpowiedniej przestrzeni dla własnych solowych popisów. „Sprzedawcy glonów” to więc przede wszystkim pokaz sztuki kompozytorskiej i improwizatorskiej Jana Ptaszyna Wróblewskiego, Tomasza Stańko, Andrzeja Trzaskowskiego i Zbigniewa Namysłowskiego.

Dziś zgromadzenie takiego super bandu w jednym miejscu jest w zasadzie niemożliwe z przyczyn finansowych i organizacyjnych. W początku lat siedemdziesiątych czas biegł inaczej, a państwowe, jedyne wówczas radio utrzymywało kilka orkiestr z muzykami na etacie i studia nagraniowe dostępne dla tych zespołów. Nagrywało się muzykę przeznaczoną do prezentacji na antenie.

Jan Ptaszyn Wróblewski – postać dominująca – kompozytor i autor aranżacji połowy utworów był szefem jazzowej orkiestry Polskiego Radia w Warszawie, która dawała stałą pracę sporej części warszawskiego jazzowego świata. W tak sprzyjającym otoczeniu powstał album będący jednym z nielicznych przykładów jazzowego, orkiestrowego nowoczesnego, nieco nawet eksperymentalnego grania w Polsce. Już wtedy większość muzyków wymienionych na okładce to były wielkie gwiazdy.

W pierwszej połowie lat siedemdziesiątych Jan Ptaszyn Wróblewski, muzyk z olbrzymim już wtedy dorobkiem nagraniowym i doświadczeniach koncertowych ze scen na całym świecie był muzykiem niezwykle zajętym. Prowadził Studio Jazzowe Polskiego Radia, tworzył zespół Mainstream z Wojciechem Karolakiem, Markiem Blizińskim i Czesławem Dąbrowskim. Prowadził również Stowarzyszenie Popierania Prawdziwej Twórczości „Chałturnik”, zespół z początku zajmujący się parodiowaniem popularnych przebojów dla śmiechu, a później nieco bardziej na poważnie. W tym zespole również pracę znajdowały największe jazzowe gwiazdy. Był więc Jan Ptaszyn Wróblewski dostarczycielem pracy dla sporej części polskiego jazzowego środowiska, przy okazji komponując, pisząc aranżacje i grając na saksofonie. To sporo pracy i wszystko udawało się znakomicie. Do tego trzeba nie tylko wiele sił, ale jeszcze więcej talentu.

Dorobek Studia Jazzowego Polskiego Radia jest znacznie większy niż dwa albumy – „Sprzedawcy glonów” i wcześniejszy „Jazz Studio Orchestra Of The Polish Radio” z 1969 roku. To ponad 20 programów telewizyjnych i spora ilość muzyki nagranej dla Polskiego Radia, która być może spoczywa jeszcze gdzieś w archiwach. Większość z tych rejestracji z pewnością warta jest wznowienia, ponieważ zespół prowadzony przez Jana Ptaszyna Wróblewskiego był miejscem, gdzie polscy muzycy jazzowi mogli wypróbować każdy, nawet najbardziej szalony pomysł. Dokonania Studia Jazzowego Polskiego Radia można porównać do innych światowych orkiestr tego okresu prowadzonych przez Dona Ellisa (z genialnym Milcho Levievem), ciekawszą częścią nagrań Maynarda Fergusona i orkiestrą Thada Jonesa i Mela Lewisa.

Niestety wydana w 2006 roku cyfrowa reedycja „Sprzedawców glonów” sprzedała się szybko i dziś przydałaby się kolejna reedycja dla tych, którzy nie zdążyli, lub zwyczajnie do tej płyty dojrzeli, lub kiedy była dostępna, nie wiedzieli o jej istnieniu.

RadioJAZZ.FM poleca! Rafał Garszczyński Rafal[malpa]radiojazz.fm

  1. Sprzedaż glonów
  2. Bez wyciszenia
  3. Cytat z samego siebie
  4. Wyznacznik pierwszy
  5. Jan Szpargatoł Mahawiśnia
  6. Magma

Jan Ptaszyn Wróblewski Sprzedawcy glonów Format: CD Wytwórnia: Polskie Nagrania Numer: PNCD 1090 (SXL 1141)

Stanisław Mizeracki – tp (1, 2, 3, 4, 6), Tomasz Stańko – tp (2, 3, 4, 6), Bogdan Dembek – tp (1, 3, 4, 5, 6), Bogusław Skawina – tp (2), Laco Deczi – tp (5), Józef Grabarski – tp (1), Stanisław Cieślak – tromb (1 – 6), Andrzej Brzeski – tromb (1, 2, 3, 4, 6), Andrzej Piela – tromb (2, 3, 5, 6), Jan Jarczyk – tromb (1, 4, 5), Dariusz Filiochowski – French horn (1, 3, 5, 6), Dariusz Szewczyk – French horn (4), Zdzisław Piernik – tuba (2, 3, 5, 6), Wojciech Karolak – hamm (1, 5), Adam Makowicz – el. p (4), Andrzej Trzaskowski – p (6), Marek Bliziński – g (1, 4, 5), Paweł Jarzębski – b (1, 2, 4, 6), Bronisław Suchanek – b (3, 5, 6), Włodzimierz Nahorny – as, fl (1-6), Zbigniew Namysłowski – as, fl (1-6), Zbigniew Seifert – as, viol (2, 3, 6), Janusz Muniak – ts, ss, fl (2, 3, 5, 6), Tomasz Szukalski – ts, bs, b cl (1, 3, 4, 5, 6), Jan Ptaszyn Wróblewski – ts (1, 2, 4, 6), Waldemar Kurpiński – bs, cl (1, 3, 4, 5, 6), Michał Urbaniak – ss, viol (1, 2), Janusz Stefański – dr (2, 3, 5, 6), Czesław Mały Bartkowski – dr (1, 4), perc (5), Kazimierz Jonkisz – perc (1, 3, 4, 5, 6).

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

20 października

PalmJazz Festival 2018

Centrum Kultury JAZOVIA

Gliwice

06 listopada

Rzeszów Jazz Festival 2018

Rzeszów

16 listopada

Jazztopad 2018

Narodowe Forum Muzyki

Wrocław

19 listopada

godz: 19:00

Swing a la Moderne 50 lat PSJ - 100 lat Niepodległej

Teatr Capitol

Warszawa

22 listopada

godz: 21:00

Niko Leopold Quartet

Piec Art Acoustic Jazz Club

Kraków

23 listopada

godz: 18:00

K&K Pearls oraz Laboratorium / 33. Silesian Jazz Meeting

Teatr Ziemi Rybnickiej

Rybnik

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO