Joe Chambers to perkusista legendarny, lista albumów w których nagraniu wziął udział to całkiem kompletna encyklopedia jazzu mniej więcej od połowy lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. W przyszłym roku skończy 80 lat, jednak ciągle gra i nagrywa powiększając swoją własną dyskografię. Od dawna nie bierze udziału w sesjach innych muzyków. Wiek robi swoje i trzeba było trochę zwolnić. Jednak za zasługi gwiazdek recenzenci nie przyznają.
Najnowszy album Joe Chambersa – Samba de Maracatu jest kontynuacją wydanej niemal 5 lat temu płyty Landscapes i dopiero drugą płytą Joe Chambersa, którą wydał w Blue Note, wytwórni, w której nagrał wiele fantastycznych płyt pół wieku temu z Donaldem Byrdem, Andrew Hillem, Bobby Hutchersonem, Joe Hendersonem, Waynem Shorterem i wieloma innymi wybitnymi postaciami złotego okresu tej wytwórni.
Łącznikiem stylistycznym Landscapes z Samba de Maracatu jest fakt, że lider gra nie tylko na perkusji, ale też na południowoamerykańskich instrumentach perkusyjnych i wibrafonie. Inspiracją dla takiego wielościeżkowego nagrania był dla Chambersa album Billa Evansa Conversation with Myself, który ciągle jest w jazzowym świecie niedoścignionym wzorcem grania z samym sobą. Tytułowe Maracatu to jeden z rytmów określanych ogólnie mianem samby i choć Samba de Maracatu nie jest albumem poświęconym sambie, to egzotyczne rytmy pojawiają się na tej płycie często, jednak w każdym momencie w kontekście jazzowym, a nie lokalnego folkloru. Maracatu jest dla Chambersa inspiracją, wzorcem i poszerzeniem rytmicznych pomysłów, a nie dominującym tematem płyty, która na sklepowych półkach powinna stanąć w sekcji jazzowej, z pewnością nie tej poświęconej muzyce brazylijskiej.
Repertuar płyty jest złożony z kompozycji własnych Chambersa i jazzowych standardów. Lider wraca do swojej własnej kompozycji Circles, którą po raz pierwszy nagrał w 1984 roku na płycie Collage perkusyjnego zespołu M’Boom założonego niemal 17 lat wcześniej przez Maxa Roacha i Rio Wayne’a Shortera, które w wykonaniu Chambersa brzmi bardziej egzotycznie, niż w oryginale, po raz pierwszy wydanym na płycie Lee Morgana The Procrastinator z udziałem Shortera.
Trudno znaleźć prawidłowość w wyborze repertuaru, co nie jest wadą, choć do dziś stanowi dla mnie muzyczną łamigłówkę. Oprócz Circles i Rio na płycie znajdziecie też Visions Bobby Hutchersona, Ecaroh Horace Silvera i Never Let Me Go Jaya Livingstona i Raya Evansa z gościnnym udziałem mało znanej wokalistki Stephanie Jordan. Jest też nowoczesny jazzowy rap New York State Of Mind Rain, który z pozoru nie pasuje do całego albumu, ale już po dwóch wieczorach spędzonych z tą wydaną dosłownie kilka tygodni temu płytą zaczął mi się podobać. Szukałem podobieństw do New York State Of Mind Billy Joela i nie potrafiłem ich odnaleźć. Znajomy specjalista od rapu podpowiedział mi, że powinienem poszukać w dorobku rapera znanego jako Nas, którego płytami nie dysponuję, ale ponoć to on właśnie napisał N.Y. State Of Mind i wydał ten utwór na swoim debiutanckim albumie w 1994 roku, pożyczając sobie sample z Mind Rain Chambersa z jego Double Exposure i jeszcze jakiejś wcześniejszej płyty Donalda Byrda. Tak oto Mind Rain wróciła do właściciela. Ciekawe co na to Nas.
Joe Chambers okazuje się być całkiem sprawnym wibrafonistą. Jego duet z pianistą Bradem Merrittem w kompozycji Ecaroh Horace Silvera uważam za jeden z ciekawszych momentów tego albumu. Warto czasem zerknąć na płyty weteranów, którzy potrafią wiele, nic nie muszą już nikomu udowadniać, ale bawią się muzyką, wspomnieniami i muzycznymi konwencjami z biegłością niemożliwą do osiągnięcia przez młodych muzyków.
RadioJAZZ.FM poleca! Rafał Garszczyński / Rafal[malpa]radiojazz.fm
- You And The Night And The Music
- Circles
- Samba De Maracatu
- Visions
- Never Let Me Go
- Sabah El Nur
- Ecaroh
- New York State Of Mind Rain
- Rio
Joe Chambers Samba De Maracatu
Format: CD / Wytwórnia: Blue Note / Data pierwszego wydania: 2021 / Numer: 602435371160
- Joe Chambers – dr, perc, vib,
- Brad Merritt – p, synth,
- Steve Haines – b,
- Stephanie Jordan – voc (5),
- MC Parrain – rap (8).