Recenzja

Jentsch Group No Net – Topics In American History

Obrazek tytułowy

Topics In American History jest zbiorem siedmiu długich, pieczołowicie dopracowanych, różnorodnych i porywających kompozycji. Ich twórca Chris Jentsch w niezwykły sposób połączył w nich złożoność i prostotę, umieszczając swoją muzykę w konkretnym kontekście historycznym.

Chris Jentsch to kompozytor i gitarzysta z Brooklynu. Jako lider ma na swoim koncie sześć płyt. Od 1999 roku jego głównym zespołem jest Jentsch Group. Pracował z różnymi znanymi postaciami świata muzyki, między innymi Georgem Russellem, Johnem Cagem, Marią Schneider. Jentsch ma wykształcenie humanistyczne i jazzowe. Ukończył studia New England Conservatory oraz Eastman School of Music. Ma za sobą również historię w Gettysburg College. Uwieńczeniem jego edukacji jest uzyskany w 1999 roku stopień doktora sztuki muzycznej Universytetu Miami.

Chris Jentsch nie ma jednak akademickiego podejścia do wyrażania siebie poprzez muzykę. Jest kimś więcej, niż tylko wytrawnym muzykiem – to kompozytor, który potrafi przekazać swoje pomysły na wielką skalę. Udowadnia to najnowszą płytą, na której stworzył pełną kontrastów, kalejdoskopową mozaikę z cudownymi melodiami i ciekawą rytmiką.

Topics In American History zostały nagrane na żywo 2 grudnia 2016 roku w ShapeShifter Lab na Brooklynie. Jentsch postanowił muzycznie zinterpretować wówczas siedem wydarzeń historycznych, które miały miejsce w jego rodzinnych stronach. Zabrał słuchaczy w emocjonalną, starannie przemyślaną podróż odnoszącą się do przeszłości Ameryki. Jak powiedział: „nauka o muzyce zawsze zawiera aspekt historyczny", dlatego – w jego rozumieniu – odnoszenie się do wątków z przeszłości pomaga w zrozumieniu źródła muzyki, a w szczególności jazzu.

Wizja Jentsch zrealizowana została przez zespół, w którym znaleźli się świetni muzycy: flecista Michel Gentile, klarnecista Michael McGinnis, saksofonista Jason Rigby, trębacz David Smith, puzonista Brian Drye, pianista Jacob Sacks, basista Jim Whitney, perkusista Eric Halvorson i dyrygent JC Sanford. Słyszymy w jego wykonaniu improwizowaną muzykę zawierającą eklektyczną mieszankę wielu nurtów – od jazzu, poprzez rock, po muzykę klasyczną.

Otwierający płytę utwór 1491 jest obrazem dziewiczej karaibskiej plaży u zarania napływu Europejczyków do Ameryki. Na początku utworu przeplatają się ptasie trele z perkusyjnym dzwonkiem. Już w tym utworze słychać, jak umiejętnie Jentsch zachowuje równowagę pomiędzy liryzmem i efektami dysonansowymi oraz jak świadomie zestawia złożoność i prostotę.

Bardzo ważnym utworem jest Dominos, który przywołuje obraz absurdów epoki zimnej wojny lat pięćdziesiątych. To przejmujący utwór, w którym główną rolę odgrywa mgliste gitarowe solo Jentscha.

Płyta finiszuje znakomitym utworem Meeting At Surratt’s. Zespół stworzył konspiracyjną atmosferę, przywołując historię Marii Surratt – pierwszej kobiety w historii USA, która została skazana i stracona na szubienicy, choć być może była niewinna. Utwór przypomina filmowe kompozycje Ennio Morricone. A całości dopełnia makabryczny riff gitary Jentscha.

„Jentsch pisze wspaniałe kompozycje, które gra z niezwykłą lapidarnością i dbałością o szczegóły. Jego opowieści są żywe i często bardzo zabawne. Jego najnowszy album Topics In American History podejmuje bardzo istotne tematy” – napisał New York Music Daily. Pozostaje mi zgodzić się z tą opinią.


Tekst ukazał się w magazynie JazzPRESS 3/2019

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO