Kanon Jazzu Płyty Recenzja

Horace Silver – Song For My Father

Obrazek tytułowy

Horace Silver Song For My Father

Album Horace Silvera z 1964 roku to dziś jazzowy klasyk. W grudniu 1964 roku, kiedy ukazał się po raz pierwszy był doskonałym świątecznym prezentem, a wydania cyfrowe od 1999 roku zawierają sporo dodatkowego dobrego muzycznie materiału, co czyni album jeszcze ciekawszym. Horace Silver był jednym z pionierów hardbopu, a jego Song For My Father pochodzi z najlepszego dla tego muzycznego stylu okresu.

Kariera urodzonego w 1928 roku pianisty, który w początkach swojej kariery grał również na saksofonie, przyspieszyła w 1950 roku, kiedy wraz ze swoim zespołem zaczął grać jako grupa towarzysząca Stanowi Getzowi. To właśnie z tym saksofonistą po raz pierwszy w 1950 roku Horace Silver znalazł się w studio nagraniowym. Krótko później zaczął nagrywać systematycznie swoje własne albumy dla Blue Note. W latach pięćdziesiątych wziął udział jako pianista w wielu słynnych sesjach. Z Artem Blakey nagrał A Night At Birdland, z Milesem Davisem nagrał sporo muzyki dla Prestige, nagrywał też z Hankiem Mobleyem, Miltem Jacksonem, Natem Adderleyem, Lee Morganem, Sonny Stittem i Sonny Rollinsem. Uchodzi dziś za jednego z pierwszych członków, a nawet niektórzy nazywają go współzałożycielem Jazz Messengers. Jednocześnie realizował wiele nagrań swojego własnego zespołu. Na jednej z edycji jazzowego festiwalu w Newport w latach pięćdziesiątych zagrał z sukcesem w zastępstwie Johna Lewisa z The Modern Jazz Quartet.

Był nie tylko doskonałym hardbopowym pianistą sesyjnym i liderem własnych zespołów, ale również kompozytorem mającym dobrą rękę do pięknych bluesowych melodii. Jego pierwszym przebojem w czasach, kiedy jazzowe nagrania wydawano na singlach i prezentowano na radiowych antenach była kompozycja The Preacher wydana na płycie nagranej wspólnie z Jazz Messengers Arta Blakey’a w 1956 roku. Tytuły takie jak Sister Sadie, Doodlin’, Opus De Funk czy Peace zna do dziś większość jazzowych pianistów.

Album Song For My Father uznawany jest za najlepszy z jego własnych nagrań. Horace Silver w studiach nagraniowych w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych właściwie mieszkał. W kolejnej dekadzie postanowił poświęcić się życiu rodzinnemu i komponowaniu i nie odnosił już takich sukcesów. Czasy dla tych, którzy nie chcieli sięgać po rockową energię i elektryczne klawiatury nie były sprzyjające.

Płyta powstała wkrótce po podróży Silvera do Brazylii, gdzie poczuł, jak ważne są dla niego rodzinne korzenie i przypomniał sobie melodie, które usłyszał od swojego ojca, który urodził się na Wyspach Zielonego Przylądka. Album jest charakterystyczny dla dość ciężkiego i agresywnego stylu gry lidera. Płyta zawiera również utwór tytułowy - jedną z jego najczęściej dziś cytowanych kompozycji i dokumentuje zmiany w składzie zespołu, które nastąpiły na przełomie 1963 i 1964 roku. Trochę szkoda, że Blue Mitchell nie zagrał z Joe Hendersonem, ale może to taka recepta Horace Silvera – w jego kwintecie oprócz lidera mogła być tylko jednak gwiazda.

Album Song For My Father to chyba najlepszy dojrzały (schyłkowy nie brzmi najlepiej) hardbop. Zawsze ciekawiło mnie, jak wielu z tych, którzy nigdy nie widzieli Horace Silvera na koncercie (nigdy nie grał w Polsce) pomyślało, że postać z cygarem w kapeluszu na okładce to właśnie on? Tymczasem zgodnie z dedykacją i tytułem na zdjęciu okładkowym zobaczycie Johna Tavaresa Silvera – ojca muzyka, który uczył go pierwszych egzotycznych melodii z Zielonego Przylądka, kiedy ten był jeszcze dzieckiem. Może właśnie dlatego mieszanina egzotyki i dobrego hardbopu spowodowała, że wielu uważa Silvera za pierwszego pianistę grającego funk?

RadioJAZZ.FM poleca!

Rafał Garszczyński - Rafal[malpa]radiojazz.fm


  1. Song For My Father
  2. The Natives Are Restless Tonight
  3. Calcutta Cutie
  4. Que Pasa
  5. The Kicker
  6. Lonely Woman
  7. Sanctimonious Sam (Bonus)
  8. Que Pasa (Trio Version – Bonus)
  9. Sighin' and Cryin' (Bonus)
  10. Silver Treads Among My Soul (Bonus)

Horace Silver Song For My Father

Format: CD

Wytwórnia: Blue Note / Capitol / EMI - numer: 077778418528

  • Horace Silver – p,
  • Carmell Jones – tp (1 – 6),
  • Joe Henderson – ts (1 – 6),
  • Teddy Smith – b (1 – 6),
  • Roger Humphries – dr (1 – 6),
  • Blue Mitchell – tp (7 – 10),
  • Junior Cook – ts (7 – 10),
  • Gene Taylor – b (7 – 10),
  • Roy Brooks – dr (7 – 10).

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO