JP długi
Kanon Jazzu Płyty Recenzja

Odean Pope - Ebioto

Obrazek tytułowy

Odean Pope to muzyk poszukujący, saksofonista o niezwykłej, choć ciągle niedostatecznie odkrytej, zauważanej i opisanej drodze artystycznej. Dziś jest weteranem saksofonowej awangardy. Urodził się w 1938 roku i wychował w Filadelfii. W jego skąpych biografiach i wspomnieniach innych muzyków pojawia się u boku Stevie Wondera, Jamesa Browna i Marvina Gaye’a, choć dostępne nagrania tych muzyków faktu współpracy nie potwierdzają. Podobno jego nauczycielem jazzu był pianista Ray Bryant, choć wszystkie te nazwiska mogą Was nieco wprowadzić w błąd. W Filadelfii trudno było nie podglądać wychowanego właśnie tam lokalnego bohatera wszystkich saksofonistów – Johna Coltrane’a, ale również innych lokalnych muzyków, wśród których były takie sławy saksofonu jak Benny Golson i Archie Shepp. Jedna z lokalnych legend, powtarzanych w wielu biografiach dotyczy rekomendacji samego Coltrane’a, który podobno miał polecić Odeana do zespołu Jimmy Smitha, kiedy sam go opuszczał wyjeżdżając do Nowego Jorku. Przyznacie, że to całkiem niezła jazzowa rekomendacja. Odean studiował jednak również technikę gry na saksofonie u muzyków lokalnej orkiestry symfonicznej.

Odean Pope zaczął nagrywać w latach siedemdziesiątych, kiedy wszedł w wiek średni. Jego pierwszym zespołem był skład znany jako Catalyst między innymi z Alphonso Johnsonem na basie i Eddie Greenem na instrumentach klawiszowych. Grali trudny do opisania amalgamat rocka, fusion i muzyki funk. Zespół w zmiennym składzie nagrał kilka płyt, które dziś wznawia wytwórnia 32Jazz Joel’a Dorna, która jest właścicielem praw do nagrań sygnowanych przez Muse. Na jednej z płyt Catalyst na bębnach zagrał Billy Hart (Unity z 1974 roku). Muzyków zespołowi, który komercyjnej kariery oczekiwanej od składów fusion nie zrobił systematycznie podkradał Pat Martino. Jego albumy Conciousness i Pat Martino/Live! to w zasadzie Catalyst + Pat Martino.

Równolegle do muzycznych eksperymentów Catalyst, Odean Pope rozwijał własny Saxophone Choir, zespół złożony zwykle z co najmniej 6 saksofonistów (w dobrych czasach bywało nawet dziewięciu) i sekcji rytmicznej, który jednak pierwszych nagrań dokonał niemal dekadę później. Odean grał wtedy również z Maxem Roachem jazzowy mainstream. Dziś występuje już niezbyt często, a ostatni jego autorski album Odean's Three został nagrany w 2012 roku.

Pope grał ponad dwie dekady z Maxem Roachem, jednak to jego trio, z którym nagrał Ebioto wydaje się definiować jego unikalne koncepcje artystyczne, często wyprzedzające czas i niemal zawsze ignorujące chwilowe muzyczne mody. Dlatego właśnie Odean Pope przez całe życie pozostaje muzykiem znanym jedynie bardzo uważnym i zaangażowanym fanom jazzu. Kiedy jest jedynym saksofonistą w studiu, często o tym zapomina i stara się zagrać za kilku innych kolegów z Saxophone Choir. To zawsze sporo dźwięków, nieprzebrane pokłady muzycznej energii, swing i muzyczna tradycja ukryta nieco pod płaszczykiem awangardy i dość skomplikowanej formy, często z użyciem wielu ścieżek saksofonu i pełnym wykorzystaniem genialnego opanowania instrumentu i siły oddechu nieznanego wśród innych saksofonistów. Album Ebioto jest reprezentatywną próbką jego twórczości. Płyta powstała w 1999 roku w trio z Craigiem McIver na bębnach i wieloletnim muzycznym towarzyszem lidera – basistą Tyrone’em Brownem, który grał z nim już w Catalyst trzydzieści lat wcześniej. Otwierająca album kompozycja lidera Prince La Sha poświęcony jest innemu niezwykle ekspresyjnemu saksofoniście znanemu jako Prince Lasha. Inny dedykowany jest Theloniousowi Monkowi i Duke’owi Ellingtonowi.

Sięgając po ten album przygotujcie się na dawkę energii, którą można obdzielić co najmniej tuzin doskonałych jazzowych albumów saksofonowych z tego okresu, w tym takich saksofonistów znanych z grania wielu dźwięków, jak Kenny Garrett i Joshua Redman. Nagrań w małych składach Odeana Pope’a nie da się porównać właściwie z żadną inną muzyką, choć moje najbliższe skojarzenie to solowe albumy Roscoe Mitchella.

RadioJAZZ.FM poleca! Rafał Garszczyński - Rafal[malpa]radiojazz.fm

  1. Prince La Sha
  2. Me And You
  3. Cis
  4. Good Question Too
  5. Speaking To The Clouds
  6. Tribute To Duke And Mingus
  7. Ebioto
  8. You Remind Me

Odean Pope Ebioto

Format: CD / Wytwórnia: Knitting Factory / Data pierwszego wydania: 1999 / Numer: 035828024527

  • Odean Pope – sax,
  • Tyrone Brown – b,
  • Craig McIver – dr.

Tagi w artykule:

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO