Płyta tygodnia Płyty Recenzja

Piotr Baron – Moniuszko Jazz

Obrazek tytułowy

Kompozycje Stanisława Moniuszki nie są tak często obecne w jazzowym świecie, jak te napisane przez innego wielkiego polskiego romantyka – Fryderyka Chopina. Jednak Moniuszko pojawiał się w repertuarze zespołów jazzowych już w latach sześćdziesiątych. Pionierem, choć nie mam tu całkowitej pewności był Andrzej Kurylewicz, który grywał Ten Zegar Stary, czyli arię z opery Straszny Dwór. Po utwory z tekstem sięgały też wokalistki, jednak dopiero obchody 200-lecia urodzin kompozytora wprowadziły twórczość Moniuszki na jazzowe salony. Trochę w tym mody, trochę zapewne okazji do grania i przeróżnych funduszy do wykorzystania. Rok 2019 był rokiem Moniuszki oficjalnie ustanowionym stosowną Uchwałą Sejmu.

Piotr Baron swój projekt związany z twórczością Moniuszki, który dokumentuje jego najnowszy album Moniuszko Jazz rozpoczął jednak wiele lat wcześniej, przygotowując specjalny program, który pojawiał się na polskich scenach i który udało się uwiecznić na płycie w 2018 roku, jeszcze zanim zaczęły się oficjalne obchody roku Moniuszki.

Repertuar płyty złożony jest z kompozycji Moniuszki uzupełnionej słynną Rotą Feliksa Nowowiejskiego, utworem, który o mało co nie został polskich hymnem. Sam Nowowiejski, który urodził się kilka lat po śmierci Moniuszki bywa uważany za artystycznego następcę i kontynuatora myśli muzycznej swojego wielkiego poprzednika a także za życia był opisywany jako wybitny improwizator – organista. Nowowiejski mimo że dożył koncertując epoki powszechności techniki nagraniowej nie pozostawił po sobie chyba żadnych rejestracji własnych kompozycji.

Piotr Baron przygotował swój projekt poświęcony muzyce Moniuszki w gwiazdorskiej obsadzie swojego kwintetu z udziałem Roberta Majewskiego (tp), Michała Tokaja (p), Macieja Adamczaka (b) i Łukasza Żyty (dr). To zespół, który zmierzył się z materią dla muzyków jazzowych dość nową. Przebojowe i energetyczne pomysły aranżacyjne lidera tworzą ekspresyjną muzykę cytującą tematy poszczególnych kompozycji i dającą możliwość zagrania wyśmienitych partii solowych.

W tej płycie wszystko się zgadza. Piotr Baron gra głębokim, tłustym i energicznym tonem. To nie jest jednak zaskoczeniem. Kiedy Piotr Baron za coś się zabiera, to wiadomo, że będzie na serio i z pełnym ogniem. Nie bierze jeńców, pozostawiając jednak w ogniu saksofonowych dźwięków czytelne tematy, które u wielu wywołają myśl, że już to gdzieś słyszeli. Moniuszko jednak jest obecny w polskiej przestrzeni muzycznej.

Warto jednak popatrzeć na album Moniuszko Jazz zapominając na chwilę, że to projekt poświęcony muzyce Stanisława Moniuszki. Nic nie ujmując doskonałym kompozycjom z XIX wieku, dla zespołu Piotra Barona to jedynie podstawa do zbudowania jazzowego przekazu, w którym temat przewodni w każdym utworze jest istotny, ale nie najważniejszy. Najważniejszy jest jazz, a tego na najlepszym światowym poziomie znajdziecie na tej płycie całe mnóstwo.

RadioJAZZ.FM poleca! Rafał Garszczyński Rafal[malpa]radiojazz.fm

  1. Agnus Dei
  2. Aria Z Kurantem
  3. Pieśń Pokutna
  4. Pieśń Wieczorna
  5. Rota

Piotr Baron Moniuszko Jazz

Format: CD / Wytwórnia: Polskie Radio / Data pierwszego wydania: 2021 / Numer: 5907812241889

  • Piotr Baron – ts, ss, b cl,
  • Robert Majewski – tp, flug,
  • Michał Tokaj – p,
  • Maciej Adamczak – b,
  • Łukasz Żyta – dr.

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO