Recenzja

Robert Glasper Experiment - Black Radio

Obrazek tytułowy

Recenzja - opublikowana w JazzPRESS - czerwiec 2012 Autor: Łukasz Pyra

Wielokrotnie w swoim młodym życiu zastanawiałem się, co rzeczywiście jest konieczne do świadomego percypowania nie jedynie dźwięku – co wbrew pozorom wymaga większego zaangażowania – a muzyki? Czy możliwe jest wyróżnienie niezbędnych elementów ludzkiego instrumentu, które odpowiadają za świadomy odbiór już wykreowanej materii dźwiękowej? Pierwsza odpowiedź może być niestety bardzo długa, tym samym złożona. W miarę rozstrzygania kolejnych wątpliwości, zwykle rodzą się następne, przy czym próba ich podsumowania sukcesywnie się oddala. Druga odpowiedź jest zdecydowanie krótsza i prostsza. Jednak, czy wszystkich usatysfakcjonuje?

Wszystko czego potrzebujesz to Twoje uszy i wrażliwa dusza. Prócz sfery fizycznej i emocjonalnej trudno pominąć znaczenie intelektu. Jednak, czy wrażliwa dusza jest w stanie egzystować w oderwaniu od niego. Wrażliwość jest skutkiem zrozumienia, a wobec tego i współodczuwania, zaś zrozumienie wynikiem myślenia, przez co emocje stanowią integralną część z umysłem.

Nastrój zatem swoje uszy i wrażliwą duszę, po czym uruchom Black Radio, ponieważ według Roberta Glaspera i zacnego grona towarzyszących mu artystów są to jedyne dwie konieczne rzeczy do właściwego zrozumienia i przeżycia ich muzycznego przekazu. Zanim to zrobisz wiedz, że najnowszej płyty Roberta Glaspera – Robert Glasper Experiment Black Radio – nie tylko nie powinno się, co nie można słuchać przy okazji. Także nie można pozostać wobec niej obojętnym. Wciąga jak bieganie lub Popularne bez filtra.

Album amerykańskiego producenta muzycznego, a przede wszystkim urzekającego pianisty jazzowego Roberta Glaspera swoją premierę miał w lutym tego roku. Nagranie ukazało się nakładem Blue Note Records, wytwórni od siedemdziesięciu trzech lat wydającej płyty gigantów jazzu. Jest to z kolei piąta płyta trzydziesto trzy letniego pianisty, po raz kolejny odświeża- jąca nieco zatęchłą atmosferę jazzowego światka. Mimo udziału licznego grona znakomitych artystów, nie zawsze proweniencji jazzowej, album ten jest bardziej jazzowy niż na pierwszy rzut ucha mogłoby się to wydawać. Prócz lidera, pianisty Roberta Glaspera, saksofonisty Casey’a Beniamina, basisty Dericka Hodge’a i perkusisty Chrisa Dave’a w nagraniu dwunastu kompozycji udział wzięło aż dwunastu zacnych wokalistów. W kolejności na płycie pojawiają się: Shafiq Husayn, Erykah Badu, Lalah Hathaway, Lupe Fiasco, Bilal, Ledisi, KING, Musiq Soulchild, Chrisette Michele, Meshell Ndegeocello, Stokley Williams oraz Mos Def.

Wybaczcie, ale ze swej strony nie widzę potrzeby skrupulatnego opisywania poszczególnych kompozycji składających się na Black Radio, co miałoby stworzyć wrażenie niestety jedynie powierzchownej, tym samym pozornej analizy. Istotniejszy wydaje się ich wspólny charakter, a ten jest absolutnym połączeniem czterech żywiołów – jazzu, soulu, r&b i hip-hopu. Mimo integracji czterech silnych gatunkowych indywidualności, płyta Roberta Glaspera w swej naturze pozostaje nadal diabelsko jazzowa. W owej stylistycznej i technicznej syntezie jedni dostrzegą być może nowy, a przede wszystkim ciekawy kierunek rozwoju muzyki jazzowej, a inni dojrzą zapewne niebezpieczeństwo dla ugruntowanego już muzycznego jazzowego idiomu. Czyżby szykowała się powtórka z historii, zapewne wszystkim dobrze znana? Ci, którzy uważają, że jazz umarł w latach pięćdziesiątych z pewnością nie dadzą się przekonać do nowego eksperymentalnego projektu Roberta Glaspera, jednak pozostali sceptycznie nasta- wieni mają prawdopodobnie jeszcze na to szan- sę. Tak, czy inaczej konfrontacja stylów i gatunków muzycznych jest z pewnością konieczna, gdyż zapewnia rozwój sztuki muzycznej.

Z pełną świadomością i odpowiedzialnością uważam, iż album Robert Glasper Experiment Black Radio jest i jeszcze długo będzie ważną pozycją w jazzowej dyskografii. Szczególnie polecam.

Robert Glasper Experiment, Black Radio (2012, Blue Note Records, format CD)

Lift Off (Feat. Shafiq Husayn / Mic Check); Afro Blue (Feat. Erykah Badu); Cherish The Day (Feat. Lalah Hathaway); Al- ways Shine (Feat. Lupe Fiasco And Bilal); Gonna Be Alright (F.T.B.) (Feat. Ledisi); Move Love (Feat. King); Ah Yeah (Feat. Musiq Soulchild And Chrisette Michele); The Consequences Of Jealousy (Feat. Meshell Ndegeocello); Why Do We Try (Feat. Stokley); Black Radio (Feat. Yasiin Bey); Letter To Her- mione (Feat. Bilal); Smells Like Teen Spirit

Artykuł pochodzi z JazzPRESS - czerwiec 2012, pobierz bezpłatny miesięcznik >>

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO