Papierowy JazzPRESS
Recenzja

Przemysław Strączek & Teriver Cheung - Evans

Obrazek tytułowy

Recenzja - opublikowana w JazzPRESS - marzec 2012 Autor: Robert Ratajczak

Przemysław Strączek to gitarzysta jazzowy, kompozytor, producent, aranżer i pedagog. W roku 1998 powołał do życia swój pierwszy zespół Tres Jazz, z którym nagrał album The Shape of Melody (2004). Po zakończeniu działalności zespołu, Strączek realizuje się muzycznie w kolejnych formacjach nagrywając dwa autorskie albumy Earthly Room (2007) i Light & Shadow (2010) r.

W sierpniu 2011, Przemysław Strączek wraz z gitarzystą z Hong Kongu na stałe mieszkającym w USA: Teriverem Cheungiem odbyli wspólną trasę koncertową, podczas której doszli do wniosku, iż warto udokumentować ich wspólną działalność nagraniem płyty. Panowie na warsztat wzięli dość trudny repertuar biorąc pod uwagę instrumentarium na jakie został on opracowany: Bill Evans. Jazzowe duety gitarowe to rzadkość, a fakt, iż w przypadku tej płyty mamy do czynienia z gitarowymi opracowaniami kompozycji fortepianowych, sprawia że Evans to swego rodzaju ewenement muzyczny. Samo nagranie płyty zajęło gitarzystom zaledwie trzy godziny, a utwory jakie wypełniły album pochodzą częściowo z prób, a częściowo z koncertu. Całość została jednak tak zmiksowana, iż robi wrażenie płyty stricte studyjnej i jako taką należy ją chyba traktować.

Na krążku umieszczono 8 kompozycji Billa Evansa, wśród których znajdziemy takie standardy, jak choćby: „Waltz for Debby”, „Turn Out the Stars”, „Very Elary”, czy „Funkallero”. Niezwykle subtelnie i perfekcyjnie, a jednocześnie z wyczuwalnym wręcz feelingiem brzmią obaj gitarzyści, dysponujący odmiennymi technikami gry i różnymi brzmieniami. Partie Strączka są jakby bardziej subtelne i delikatne, natomiast Cheung gra w sposób bardziej dynamiczny. Myślę, iż jest to doskonały przykład zetknięcia się dwóch gitarzystów pochodzących z odmiennych kulturowo regionów. Program albumu uzupełnia utwór wieloletniego współpracownika Evansa – Jima Halla – „Waltz New” oraz prawdziwa niespodzianka – „Mazurek F Dur” Fryderyka Chopina!

I tak od Evansa, poprzez Halla dotarliśmy na końcu płyty do Chopina. Mimo najróżniejszych płyt z jazzowymi opracowaniami dzieł Wielkiego Fryderyka, jakimi zasypali nas w ostatnich latach różni muzycy, z ogromną radością przyjąłbym wiadomość o tym, że duet Strączek & Cheung na kolejnej wspólnej płycie „weźmie na warsztat” właśnie Chopina.

Tymczasem na płycie Evans możemy jednocześnie poddać się klimatowi delikatnych gitarowych dźwięków malujących muzykę jednego z największych pianistów jazzowych i podziwiać niewyobrażalne możliwości techniczne zarówno Przemysława Strączka grającego na całej płycie na lewym kanale i słyszalnego w prawym głośniku Terivera Cheunga.

Płyta ukazała się pod patronatem RadioJAZZ. FM.

W lutowym numerze magazynu JazzPRESS opublikowaliśmy rozmowę z gitarzystą o płycie.

Przemysław Strączek & Teriver Cheung, Evans (2012, Fonografika, format CD)

Opener; Waltz For Debby; Time Remembered; Peri’s Scope; Very Early; Funkallero; Turn Out The Stars; Walking Up; Waltz New; Mazurek F Dur

Artykuł pochodzi z JazzPRESS - marzec 2012, pobierz bezpłatny miesięcznik >>

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO