Kanon Jazzu

At Basin Street – Clifford Brown And Max Roach

Obrazek tytułowy

Właściwie wszystko co nagrali razem Clifford Brown I Max Roach to muzyka genialna, w związku z tym również taki jest album „At Basin Street”. To jednak album wyjątkowy. To ostatnie nagranie kwintetu Clifforda Browna i Maxa Roacha. To również właściwie ostatni ważny album, jaki nagrał Clifford Brown przed śmiercią. A właściwie przedostatni, bowiem ten naprawdę ostatni to „Sonny Rollins Plus 4”.

W przypadku Clifforda Browna nie jestem być może do końca obiektywny, bowiem to mój absolutnie ulubiony trębacz, jednak przecież muzyka to emocje, więc w zasadzie czegoś takiego jak obiektywna ocena nie warto poszukiwać. Faktem jednak jest, że nie tylko ja uważam ten album za absolutnie genialny. Większość amerykańskich krytyków uważa „At Basin Street” za jedną z najważniejszych hard-bopowych płyt wszechczasów. Ja idę jedynie nieco dalej uważając Clifforda Browna za absolutnego władcę tego gatunku.

Oczywiście historia muzyki pełna jest tragicznie zmarłych geniuszy, jednak śmierć Clifforda Browna i Richie Powella – pianisty kwintetu w przypadkowym wypadku samochodowym to jedna z największych strat tego rodzaju. Clifford Brown był przecież u szczytu formy, a w zasadzie dopiero się rozkręcał. Kiedy zginął miał 25 lat i około 20 albumów na swoim koncie. Mógł zagrać jeszcze wiele.

Tytuł albumu może być nieco mylący, bowiem „At Basin Street” nie jest nagraniem koncertowym i nie został zarejestrowany w nowojorskim klubie, a w zaciszu studia wytwórni Capitol, jednak w owym czasie kwintet często występował w Basin Street.

W kwintecie Maxa Roacha i Clifforda Browna, który istniał niemal 3 lata grało kilku saksofonistów – liderzy próbowali Harolda Landa, Teddy Edwardsa i Nicky Hilla. Producenci próbowali również zrównoważyć energię kwintetu orkiestrą, nagrania z dużym składem dowodzonym przez Neala Hefti nie należą jednak do specjalnie udanych. To właśnie wszystko co zespół nagrał w 1956 roku, kiedy do składu na stałe dołączył Sonny Rollins jest dziś uważane za najważniejsze, oprócz nagrań z Artem Blakey ucieleśnienie ducha hard-bopu.

Po latach cyfrowe reedycje tego albumu obrosły w dodatkowe, alternatywne wersje i skrawki niedokończonych utworów. W wypadku tej płyty nie warto jednak koniecznie polować na jakąś specjalną wersję. Dodatki nie wnoszą wiele. Nie stanowią również z pewnością uzasadnienia wystarczającego dla tych, którzy posiadają wcześniejsze wydania.

„At Basin Street” to płyta genialna. I tyle…

RadioJAZZ.FM poleca!
Rafał Garszczyński
Rafal[malpa]radiojazz.fm

  1. What Is This Thing Called Love?
  2. Love Is A Many Splendored Thing
  3. I'll Remember April
  4. Powell's Prances
  5. Time
  6. The Scene Is Clean
  7. Gertrude's Bounce
  8. Step Lightly (Junior's Arrival)
  9. Flossie Lou
  10. What Is This Thing Called Love? (Alternative Take)
  11. Love Is A Many Splendored Thing (Breakdown)
  12. Love Is A Many Splendored Thing (Alternative Take)
  13. I'll Remember April (Breakdown)
  14. I'll Remember April (Alternative Take)
  15. Flossie Lou (Alternative Take)

Clifford Brown And Max Roach – At Basin Street

Format: CD, Wytwórnia: Emarcy / Verve, Numer: 731458982623

Clifford Brown – tp, Max Roach – dr, Sonny Rollins – ts, Richie Powell – p, celeste, George Morrow – b.

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO