fot. Piotr Polak / PAP
#1 Polish Jazz Quartet (1965)
Tą płytą Ptaszyn wychodzi z cienia, uwalniając się od wpływu dotychczasowych mentorów (Komeda, Kurylewicz). Po raz pierwszy staje się pełnoprawnym liderem. Płyta Polish Jazz Quartet to pierwsza i w dużej części autorska płyta Ptaszyna. Jego historia jako lidera, kompozytora i twórcy tą płytą się rozpoczyna.
#2 Sweet Beat (1972)
Z perspektywy czasu to jedna z najciekawszych produkcji polskiego jazzu lat 70. Niezwykle nowocześnie zaaranżowana i starannie nagrana. Dziś po ponad półwieczu z całą odpowiedzialnością możemy uznać to wydawnictwo za pierwszą, i udaną, próbę przeszczepienia muzyki spod znaku smoothjazzu na grunt polski.
#3 SPPT Chałturnik (1974)
W dorobku płytowym Ptaka to płyta szczególna, a w skali całej historii polskiego jazzu wybitna i niepowtarzalna. Właściwie muzyczny żart, ale wystarczy spojrzeć na listę członków zespołu (np. saksofony: Namysłowski, Muniak, Wróblewski, Szukalski), by przekonać się, że to poważne płytowe przedsięwzięcie. I Janusz Muniak jako kabaretowy wokalista! Doskonałe..
#4 Skleroptak (1976)
Jedna z najciekawszych płyt orkiestrowych Ptaszyna. Dźwiękowy dokument współpracy z big-bandem belgijskiego radia i telewizji. Doskonałe aranżacje, świetne wykonanie oraz doskonałe nagranie dokonane przez Jana Seghersa stawiają tę płytę obok najlepszych wydawnictw orkiestrowych lat 70. wydanych w Europie. Manifest sztuki kompozytorskiej i aranżerskiej Jana Ptaszyna Wróblewskiego.
#5 Grand Standard Orchestra(1982)
Jeszcze jeden projekt z kameralistami w tle. Ptaszyn w tamtym czasie uchodził za jednego z najlepszych aranżerów w kraju i nic dziwnego, że jego muzyka, zdaniem wielu, najlepiej brzmi w wykonaniu większych składów i z rozbudowanym instrumentarium. Piękne brzmienia, balladowe klimaty, refleksyjny nastrój.
#6 Towarzystwo Nostalgiczne Swingulans (1984)
Wielka miłość do swingu i swingowania zrodziła tę muzyczną formację z połowy lat 80. To kolejny, czwarty z kolei autorski orkiestrowy zespół, którego muzyka i brzmienie zachowały się na starych, niekiedy mocno trzeszczących winylach. Płyta jest kolejnym przykładem zachwycającej sztuki aranżerskiej i dbałości o detale samego lidera oraz kompozytorskiej sztuki prawdziwych mistrzów: Matuszkiewicza, Wasowskiego i Karasińskiego.
#7 Live in Hades (1993)
Druga płyta Ptaszyna nagrana w formacie „na żywo”, w znanym w latach 90. lubelskim klubie Hades. Na scenie pojawił się jeden z klasycznych kwartetów Ptaka z Andrzejem Jagodzińskim przy fortepianie i startującymi w świecie jazzu młodymi lwami środowiska jazzowego –Sławkiem Kurkiewiczem i Michałem Miśkiewiczem. No i ta Davisowska perła w repertuarze koncertu (So What) robi naprawdę dobrą robotę.
#8 Ultradycyjne Duo (2006)
Wyjątkowa płyta pod każdym względem! Rzadka i niezwykle uniwersalna formuła duetu sprawdziła się tu znakomicie. Wysmakowane partie improwizującego saksofonu na tle stylowo brzmiącego banjo Pawła Tartanusa zjednają sobie każdego miłośnika dobrej muzyki. Do tego w składzie orkiestry znakomici soliści – plejada gwiazd polskiej muzyki jazzowej.
#9 Moi pierwsi mistrzowie: Komeda/Trzaskowski/Kurylewicz (2014)
Niezwykły płytowy hołd złożony przez Ptaszyna kluczowym postaciom w rozwoju jego wczesnej kariery artystycznej. Zestaw sześciu kompozycji, które do dziś uchodzą za kamienie milowe wśród rodzimych polskich standardów. Całość odczytana i opracowana na nowo przez lidera we współpracy z partnerami w jego licznych projektach muzycznych.
#10 Studio Jazzowe Polskiego Radia 1969-78 (2020)
Historyczny zestaw nagrań radiowych dokonanych w latach istnienia Studia na potrzeby emisyjne Polskiego Radia. Pięciopłytowe wydawnictwo zawierające jedyny tak obszerny zestaw nagrań tej wyjątkowej orkiestry, która do dziś uznawana jest za prawdziwy fenomen na skalę europejską. Zestaw zawiera dodatkowe bonusy w postaci nagrań kwartetu i sekstetu.
oprac. Andrzej Winiszewski