Schmidt sier-wrz
Kanon Jazzu

Cote d’Azur Concerts On Verve – Ella Fitzgerald And Duke Ellington

Obrazek tytułowy

Monumentalne – 8 płytowe wydawnictwo, w którym zebrano wszystkie należące do Verve nagrania z pobytu zespołu Duke Ellingtona i Elli Fitzgerald na festiwalu w Juan Les Pins w końcu lipca 1966 roku. Na tych krążkach znajdujemy zarówno zespół Duke Ellingtona, jak i Ellę Fitzgerald w najwyższej formie. Orkiestra Ellingtona i Ella Fitzgerald koncertowali wtedy na scenie umieszczonej niemal bezpośrednio na plaży, a festiwal odbywał się równolegle w Antibes i wspomnianym już Juan Les Pins. Orkiestra zagrała cztery koncerty w kolejne dni festiwalu, każdy złożony z dwu części, a Ella Fitzgerald dołączyła w czasie dwu z tych koncertów, wraz z towarzyszącym jej wtedy w podróży kameralnym składem dowodzonym przez pianistę Jimmy Jonesa.

Stąd też nieco myląca nazwa tego zbioru wymieniająca Ellę Fitzgerald na pierwszym miejscu „afisza”. W zasadzie należałoby uznać, że to koncerty orkiestry z gościnnym udziałem wokalistki. Biorąc pod uwagę fakt, że wydawcą jest Verve oraz zawsze bardziej nośne i łatwiej sprzedające się nazwisko wokalistki, taki wybór nie dziwi. Zawarty na 8 płytach CD materiał nie zawiera całego zarejestrowanego wtedy materiału. Jego niewielka część dostępna jest na różnych wydawnictwach nie do końca oficjalnych i pochodzi z radiowych transmisji koncertów. Nabywcy niekoniecznie najtańszego i dziś już trudnego do namierzenia zestawu wytwórni Verve otrzymują za to doskonałe dane bibliograficzne wydane w formie zgrabnej książeczki, a także dwie rzeczy niezwykle unikalne – muzyczną zawartość ostatniego – ósmego dysku, czyli zapis próby przed jednym z koncertów ze sporą ilością rozmów pomiędzy muzykami, a także obszerny wywiad udzielony specjalnie dla tego wydawnictwa przez Normana Granza, który nie przepadał za opowiadaniem o przeszłości. Tym razem zrobił jeden z nielicznych wyjątków.

Część materiału ukazała się niemal bezpośrednio po rejestracji. Ilustrację tego tekstu stanowi okładka podwójnego albumu wydanego w 1967 roku zatytułowanego „Ella & Duke At The Cote d’Azur”. Zestaw ośmiu płyt, mimo bardzo luksusowego wydania de facto pozbawiony jest jakiejkolwiek okładki. Ponadto w 1968 roku ukazała się płyta Duke Ellingtona – „Soul Call” zawierająca wybrane instrumentalne nagrania z tych koncertów. Dodatkowo, w czasie występów Norman Granz postanowił nakręcić sporo materiału filmowego, który można odnaleźć dziś bez większego trudu w różnych archiwalnych zbiorach jazzowych dokumentów. Fragmenty ścieżki dźwiękowej z tego materiału posłużyły również do rekonstrukcji fragmentów muzyki zawartych w boxie „Cote d’Azur Concerts On Verve”

Repertuar wydawnictwa jest bardzo zróżnicowany. Zawiera sporo jazzowych standardów, w których słynna orkiestra wspomagana przez trio Jimmy Jonesa akompaniuje Elli Fitzgerald. Są też stale obecne w repertuarze orkiestry Duke Ellingtona w latach sześćdziesiątych przeboje w rodzaju „Black And Tan Fantasy”, „Creole Love Call”, czy utwór użyty jako tytuł wydawnictwa z tych koncertów – „Soul Call”. Znajdziecie też w tym zestawie garść nagrań Elli Fitzgerald z triem Jimmy Jonesa, do którego dołącza również Cootie Williams. Nie mogło oczywiście zabraknąć „Mack The Knife” i „Lullaby Of Birdland”, czy „Take The ”A” Train”.

Unikalną wartość dla fanów stanowi zapis próby, transkrypcje dialogów znajdziecie również w książeczce dołączonej do zestawu. Artyści doskonale dopasowali się do potrzeb publiczności. Festiwal miał już co prawda sporą tradycję, jednak jego publiczność nie składała się w całości z fanów jazzu, trzeba pamiętać, że koniec lipca to był wtedy i jest do dziś we Francji szczyt wakacyjnego sezonu, więc na widowni z pewnością było wielu wczasowiczów. Stąd być może rezygnacja Duke Ellingtona z wykonania jakiś dłuższych for instrumentalnych, które już wtedy orkiestra miała w swoim repertuarze. Być może znajdziecie lepsze płyty Duke Ellingtona i pojedyncze albumy prezentujące Ellę Fitzgerald w lepszej formie wokalnej. Ten wakacyjny zestaw jest jednak wybitny pod każdym względem i z pewnością wart polecenia każdemu, kto lubi dobrą muzykę, niezależnie od tego, jakim gatunkowym przymiotnikiem ją określimy.

RadioJAZZ.FM poleca!
Rafał Garszczyński
Rafal[malpa]radiojazz.fm

CD1: Diminuendo In Blue And Blow By Blow, Caravan, Rose Of The Rio Grande, Tutti For Cootie, Skin Deep, Passion Flower, Things Ain't What They Used To Be, Wings And Things, The Star-Crossed Lovers, Such Sweet Thunder, Madness In Great Ones, Kinda Dukish And Rockin' In Rhythm, Things Ain't What They Used To Be

CD2: Main Stem, Medley: Black Tan Fantasy - Creole Love Call - The Mooche, West Indian Pancake, El Viti (The Matador), The Opener, La Plus Belle Africaine, Azure, Duke Ellington Introduces Ella Fitzgerald, Let's Do It, Satin Doll, Cotton Tail, Take The A Train

CD3: Take The A Train, Such Sweet Thunder, Half The Fun, Madness In Great Ones, The Star-Crossed Lovers, I Got It Bad (And That Ain't Good), Things Ain't What They Used To Be, Wings And Things, Kinda Dukish And Rockin' In Rhythm, Chelsea Bridge, Skin Deep, Sophisticated Lady, Jam With Sam, Things Ain't What They Used To Be

CD4: Soul Call, West Indian Pancake, El Viti (The Matador)- incomplete, The Opener, La Plus Belle Africaine, Take The A Train, Trombonio-Bustoso-Issimo, Such Sweet Thunder, Half The Fun, Madness In Great Ones, The Star-Crossed Lovers, Prelude To A Kiss, Things Ain't What They Used To Be

CD5: The Old Circus Train Turn-Around Blues, Thou Swell, Satin Doll, Wives And Lovers, Something To Live For, Let's Do It, The More I See You, Goin' Out Of My Head, So Danco Samba (Jazz Samba), Lullaby Of Birdland, How Long Has This Been Going On?, Mack The Knife

CD6: Medley: Black And Tan Fantasy / Creole Love Call / The Mooche, Soul Call, West Indian, Pancake, El Viti (The Matador), La Plus Belle Africaine, Such Sweet Thunder, Half The Fun, Madness In Great Ones, The Star-Crossed Lovers, Wings And Things, Things Ain't What They Used To Be, Thou Swell, Satin Doll, Wives And Lovers, Something To Live For, Let's Do It

CD7: Sweet Georgia Brown, Goin' Out Of My Head, So Danco Samba (Jazz Samba), Lullaby Of Birdland, Moment Of Truth, Misty, Mack The Knife, Cotton Tail, The Trip (High Passage), Jive Jam, All Too Soon, The Old Circus Train Turn-Around Blues, It Don't Mean A Thing (If It Ain't Got That Swing), Just Squeeze Me (But Don't Tease Me)

CD8: The Old Circus Train Turn-Around Blues, The Old Circus Train Turn-Around Blues, The Old Circus Train Turn-Around Blues – Instructions, The Old Circus Train Turn-Around Blues, The Old Circus Train Turn-Around Blues, The Old Circus Train Turn-Around Blues, The Old Circus Train Turn-Around Blues, Blue Fuse No. 2, Blue Fuse No. 2, Blue Fuse No. 1, Blue Fuse No. 1, Blue Fuse No. 1, The Shepherd, The Old Circus Train Turn-Around Blues, The Old Circus Train Turn-Around Blues, Tingling Is A Happiness

Ella Fitzgerald And Duke Ellington, Cote d’Azur Concerts On Verve

Format: 8CD, Wytwórnia: Verve, Numer: 3145390332BK01

W różnych składach:

Duke Ellington, Jimmy Jones – p, Ella Fitzgerald – voc, William Cat Anderson, Mercer Ellington, Herbie Jones, Cootie Williams, Dub Bascomb – tp, Ray Nance – voc, viol, cornet, Lawrence Brown, Buster Cooper – tromb, Chuck Connors – b tromb, Johnny Hodges, Russell Procope – as, Jimmy Hamilton, Paul Gonsalves, Ben Webster – ts, Harry Carney – bs, cl, bcl, John Lamb, Jim Hughart – b, Sam Woodyard, Grady Tate, Philly Joe Jones – dr.

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO