Recenzja

Filipowicz Quintet - Jazz Tribute To Michael Jackson

Obrazek tytułowy

Recenzja - opublikowana w JazzPRESS - kwiecień 2012 Autor: Robert Ratajczyk

Tym co odróżnia Michaela Jacksona od innych mega gwiazd jest to, że obok niezwykłej charyzmy scenicznej i osobliwego image’u, posiadał również niewątpliwy talent kompozytorski. Artysta pozostawił po sobie wiele wspaniałych kompozycji. Co więcej, niezwykle starannie dobierał utwory, które włączał do swojego repertuaru. Jednym z tego przykładów może być kompozycja „Human Naure” autorstwa S. Porcaro i J. Bettisa. Po pochodzący z multiplatynowego albumu Jacksona Thriller (1982) sięgnął nawet sam Miles Davis. Utrzymana w odmien- nej stylistyce interpretacja Davisa odkryła ogromny potencjał jaki często drzemie w niektórych utworach popowych.

Pomysłodawcą pierwszej w Polsce płyty z jazzowymi wersjami przebojów Michaela Jacksona jest basista Piotr Filipowicz. Ten absolwent Studium Jazzu w Warszawie, a także Wydziału Prawa w Lublinie, ma za sobą wiele znaczących osiągnięć muzycznych, jak choćby pierwsze nagrody na „Krokus Jazz Festival” w Jeleniej Górze, czy Ogólnopolskim Konkursie Standardów Jazzowych w Siedlcach, współpracę m.in. z Michałem Urbaniakiem, Krzysztofem Herdzinem, Cezarym Konradem, a także wieloma artystami spoza środowiska jazzowego. Od 2005 roku jest stałym współpracownikiem Teatru Muzycznego „Roma” w Warszawie.

Filipowicz do realizacji autorskiego projektu Jazz Tribute To Michael Jackson zaprosił świetnych instrumentalistów: Przemka Kostrzewę, (trąbka), Dominika Rosłona (fortepian), Mar- cina Ganio (saksofon) i Pawła Dobrowolskiego (perkusja).

Większość repertuaru jaki składa się na pro- gram tego wyjątkowego albumu to kompozycje samego Michaela (z wyjątkiem „You Are Not Alone”, „Rock With You” i słynnego „Thrille- ra”). Mamy tu do czynienia z bardzo różnorodnymi w zakresie stylistyki aranżacjami, których autorem jest Filipowicz: od krótkich, zwięźle zagranych „Smooth Criminal” czy „Bad”, przez bardzo rozbudowane improwizacyjnie do dziewięciu minut „Black Or White” i „Bille Jean”, po jedyną na płycie piosenkę – zaśpiewana przez Lenę Zuchniak „I Just Can’t Stop Loving You”.

W rytmach gorącej samby rozbrzmiewa otwierający płytę „Smooth Criminal” z wspaniałymi partiami fortepianu, rozbudowanymi solówkami perkusyjnymi i bogatymi brzmieniowo perkusjonaliami. Główną partię melodyczną wygrywa na trąbce: P. Kostrzewa, a całość cechuje niezwykła rytmika akcentowana kontrabasem leadera.

Partiami „kroczącego” basu charakteryzuje się wspaniała, utrzymana w bluesowym klimacie wersja „Bad”, z chorusowymi partiami trąbki i saksofonu oraz ciekawymi solówkami poszczególnych instrumentalistów. Pozytywnie zaskakuje też nadrzędna rola kontrabasu leadera P. Filipowicza, która nadaje szczególnej specyfiki wszystkim utworom. Zaś jego sola ozdabiają płytę.

Pierwszym dłuższym utworem zarejestrowa- nym na płycie jest „Black Or White” – swingujący i bluesujący, z przewodnimi partiami zagranymi przez Kostrzewę i Ganio. Zachwyca zarówno solo trąbki i saksofonu, jak i klasycznie brzmiący fortepian D. Rosłona, oraz stylowe, „brudne” partie kontrabasu Filipowicza. Słu- chając tego nagrania, utrzymanego w stylistyce bebopu z lat 60., chwilami trudno skojarzyć ten utwór, szczególnie podczas rozimprowizowanych solówek instrumentalistów, z postacią jego kompozytora. W połowie nagrania kolejne, wyśmienite solo kontrabasu!

Zdecydowanie bardziej tradycyjnie kwintet zagrał „You Are Not Alone' – ciepła stylowa partia saksofonu tworzy tu intymny i kameralny nastrój.

Najstarszą kompozycją, po którą sięgnął Filipowicz, jest „Rock With You” Roda Tempertona – pochodząca jeszcze z czasów „ciemnoskórego” Michaela (1979). Ozdobą tego nagrania jest świetnie brzmiący fortepian i swobodnie dialogujące z sobą na koniec instrumenty dęte.

„Bille Jean” to ponownie nagranie utrzymane w stylistyce bluesowej, co wydaje się zasługą perkusisty P. Dobrowolskiego, którego odważne synkopowanie nadaje szczególnej specyfiki brzmieniu.

Mniej przekonuje jazzowa wersja „The Way You Make Me Feel”, co prawdopodobnie wynika z kompozycji. Jednak instrumentaliści tworzący Filipowicz Quintet potrafią „wycisnąć” z każdej kompozycji to, co najlepsze. W tym przypadku swego rodzaju „ucieczką” od mało wdzięcznego tematu jest wspaniałe improwizowane solo fortepianu i „pulsujący” kontrabas w tle.

Najdłuższym utworem (ponad 11 minut) jest rozpoczynający się piękną impresją fortepianową w stylistyce K. Jarretta, bodaj najsłynniejszy przebój Króla Popu, „Thriller”. Są to zarazem najbardziej taneczne minuty całej płyty. Prze- wodnie partie melodyczne wygrywają oczywiście P. Kostrzewa i M. Ganio, lecz P. Filipowicz wraz z P. Dobrowolskim tworzą w tym nagraniu szczególnie przekonujący tandem rytmiczny. Mantrycznie wręcz brzmi kontrabas leadera, stanowiący tło dla wspaniałych, rozwiniętych solówek pozostałych instrumentalistów z fortepianem D. Rosłona na czele.

Na koniec jedyna piosenka w zestawie – zaśpiewana przez Lenę Zuchniak „I Just Can't Stop Loving You”. Dzięki wspaniale brzmiącemu fortepianowi (ponownie doskonały Dominik Rosłon!) mamy do czynienia ze stylistyką bliską stworzonej przez Herbiego Hancocka na płycie The Imagine Project (2011). Wspaniały zmysłowy głos Leny, plus świetne impresje kontrabasu, sprawiają, ż w tym wykonaniu piosenka brzmi doskonale, z zachowaniem jazzowej stylistyki, a jednocześnie przebojowo.

Płyta nagrana została z zachowaniem najwyższych światowych standardów w październiku 2011 roku w ResPublica Studios, dzięki czemu brzmi doprawdy wyśmienicie, a ukazała się 5 marca 2012 nakładem Polskiego Radia. Uwagę zwraca też niezwykle ciekawie zaprojektowana okładka i staranna edycja z wklejoną wewnątrz książeczką. Pierwsza w Polsce płyta z jazzowymi wersjami przebojów Michaela Jacksona adresowana jest zarówno do miłośników Michaela Jacksona, jak i wytrawnego, wymagają- cego jazzowego słuchacza. Warto zaznaczyć, że zgodę na realizację projektu wyrazili właściciele praw do utworów i spadkobiercy M. Jacksona, co czyni Jazz Tribute To Michael Jackson płytą firmowaną niejako przez management Króla Popu.

Filipowicz Quintet, Jazz Tribute To Michael Jackson (2012, Polskie Radio SA, format CD)
Thriller; Rock With You; Billie Jean; Black or White; Smooth Criminal; Bad; The Way You Make Me Feel; You Are Not Alo- ne; I Just Cant Stop Lovin You

Muzycy:
Piotr Filipowicz – kontrabas
Przemek Kostrzewa – trąbka
Marcin Ganio – saksofon
Dominik Rosłon – fortepian
Paweł Dobrowolski – perkusja
Lena Zuchniak – śpiew

Artykuł pochodzi z JazzPRESS - kwiecień 2012, pobierz bezpłatny miesięcznik >>

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO