Płyty Recenzja

Marcelo dos Reis, Valentin Ceccaldi, Marco Franco, Luís Vicente – Points

Obrazek tytułowy

Multikulti Project, 2019

Kolejna odsłona muzycznej serii Spontaneous Music Tribune wydawanej konsekwentnie przez Multikulti Project. Tym razem portugalsko-francuski kwartet w składzie Marcelo dos Reis (gitara i gitara preparowana), Valentin Ceccaldi (wiolonczela), Marco Franco (perkusja) i Luís Vicente (trąbka) prezentuje cztery utwory o interpunkcyjnych tytułach (Exclamation Mark, Question Mark, Punctuation, Endpoint) zarejestrowane podczas koncertu w Casa Das Artes Da Fundação Bissaya Barreto w Coimbrze 19 maja 2017 roku. Ten koncertowy wymiar nagrań jest oczywiście kluczowy dla specyfiki materiału utrzymanego w estetyce muzyki spontanicznej czy też swobodnej improwizacji – wszystko bowiem rozgrywa się niezmiennie tu i teraz w sferze subtelnych i nierzadko dyskretnych interakcji między instrumentalistami, rozgrywającymi duety, tria i kwartety w poszukiwaniu optymalnych (czy też satysfakcjonujących) konfiguracji o głównie brzmieniowym (kolorystyka i sonorystyka) oraz rytmicznym charakterze.

Muzyka, która rodzi się z tych poszukiwań, jest kameralna i stonowana, unika efektownych chwytów i solowych popisów, które łatwo przykuwają uwagę publiczności (epatowanie hałasem i nagłymi skokami dynamiki). Rozwija się dość linearnie, nie unikając lirycznych, choć oszczędnie skrojonych, linii melodycznych (trąbka Vicente) oraz partii gitary, które muszą przywodzić na myśl jazzowe korzenie muzyki swobodnie improwizowanej (inicjalna część Exclamation Mark).

Płyta niewątpliwie wymaga czasu, skupienia i zaufania słuchacza, gotowego sięgnąć po nią raz i drugi, a wówczas odsłania pełnię swych walorów – sytuując się w długiej tradycji muzyki spontanicznej, która co najmniej od lat sześćdziesiątych minionego stulecia przekraczała kolejne bariery estetyczne, pozwalając muzykom na swobodne operowanie możliwościami brzmieniowymi instrumentów oraz śmiałe konstruowanie relacji między instrumentalistami – odległe zarówno od klasycznego, jak i jazzowego kanonu. Znakomity album. Kropka.

Autor Dariusz Brzostek

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO